Gäller gamla handledartillstånd?

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Tjena.

Det var ett tag sen jag ansökte om blanketterna till handledartillstånd. Skulle komma inom 5 arbetsdagar och det idag 2 veckor sedan jag ansökte. Börjar bli trött på all väntan hela tiden, så en tanke slog mig.

Körkorts-, och handledartillstånd gäller i 5 år. När man tar körkortstillstånd gäller ju det tillståndet för en mängd olika sorters körkort, vilket innebär att man kan övningsköra med flera typer av fordon på samma tillstånd i 5 år.

Jag tror inte det har gått fem år sedan min pappa blev handledare för mig på 125cc. Och det är 3 år sedan han blev handledare för mig på bil.

Finns det någon möjlighet att använda dessa för att övningsköra med tung MC eller måste det göras ett nytt? :gnissla

Dom gäller i evigheten!

Trodde inte det själv så sökte om, så nu har jag lite dubletter i listan :D

(Är inne på 13:e året för att ta B-kort, 3e lämpet ;) )

Med andra ord kan jag bara slänga på skylten å övningsköra nu? Även om de tillstånden var avsedda för A1 och B? :):):):):):):)

Rätt säker på att handledartillstånd inte är tidsbegränsade.

Tog mc kortet flera år efter bilkortet. Ringde upp länsstyrelsen och vill minnas att dom sa att det inte behövdes någon ny handledaransökan då farsan redan var handledare för både A och B. Dom kunde dessutom skicka ut en ny kopia av handledarbeviset.

Nytt körtkortstillstånd behövdes för min egen del dock.

Om jag inte missminner mig så gäller handledartillståndet i all evighet. Eller fram till personen man är handledare för tar körkort då.
Jag var handledare åt syrran när hon tog bilkortet och jag kan inte påminna mig att det stod något om att det var någon tidsbegränsning.
Däremot gäller ju inte körkortstillståndet i all evighet så den som man ska övningsköra med måste ju söka om lämpet om det tar för lång tid.

Hade ingen aning om att det skulle gälla för all evighet men efter ni sa det smet jag in på körkortsportalen och det står att handledartillståndet gäller tills vidare, förutsatt att handledaren ej blir av med körkortet. Helt underbart :)

Nu ska jag bara ta reda på om mina gamla tillstånd gäller A kort också. Tackar för hjälpen :)

HA det gjorde dom.. Nu jävlar ska pappa få sina fiskar varma om han inte besiktigar sin hynda :banana

Tur för dig :)

Enligt transportstyrelsen:
Handläggningstider
Idag handlägger vi ansökningar om:
körkortstillstånd inkomna den 28 april
handledarskap inkomna den 29 mars

En fråga bara. Nu måste ju både elev och handledare gå någon riskutbildning innan man ska börja övningsköra. Kan man skita i det om man redan har ett giltigt tillstånd eller? Kanske har fått hela biten om riskutbildning om bakfoten iofs :va

En fråga bara. Nu måste ju både elev och handledare gå någon riskutbildning innan man ska börja övningsköra. Kan man skita i det om man redan har ett giltigt tillstånd eller? Kanske har fått hela biten om riskutbildning om bakfoten iofs :va

Om din handledare fick sitt tillstånd innan riskutbildningen blev krav så slipper han det även nu :)

Riskutbildning FÖRE man börjar övningsköra ?????

Tillståndsgivande myndighet borde kunna ge dig ett korrekt svar.

Ride On! :tummenupp

Men vad jag har förstått gäller inte handledarkursen för MC, eller har jag blivit totalt grundlurad? Hur som haver, skönt att jag slipper:D :D:D:D

Ringde in på transportstyrelsen och drog en snyfthistoria som ja fått tips av och innan söndag (då snyfthistorie berättelsen skulle ta plats) så skulle de vara ordnat :)

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa