Köp av banhoj, tips!

Inte alltid. Ibland är de direktimporterade från fabrik utan att vara inregistrerad, ibland är de utköpta från skroten eller inlösta från försäkringsbolag. Alla tre innebär att de inte har ramnummer och då inte heller går att registrera.

aha, kan ju va bra o veta för först hade ja tanken om att köpa en aprilia rs 125a banhoj (nya modellen som hade sjukt fin lack)
Köpa lite lampor och reglage osv så allting lyser och funkar som de ska, sen bara lämna in de till en verkstad som stryper den sen besikta,

Men de kanske inte går men de stod man kunde omregga den för väg,

Som aktiv tävlande rekommenderar jag:

Köp en hoj som ett proffs haft tidigare. En färdigkittad och racead hoj.

Köp så ny hoj du har råd med. Gammal skit gör det tråkigt att köra.

R6/CBR/Kawa spelar ingen roll, men se till att avgassystemet klarar 95dB.

/ Jens

tycker du ska kolla på det gröna alternativet:D
köp en färdig kittad banhoj så ny som möjligt.
kolla att det fins gått om beg delar på nätet till den.
vill du prova den gröna på sturup e det bara att hojta till.

Hmm kan du utveckla det där lite?
Om man inte avser att tävla så är det upp till vad arrangören har för regler?

Precis, men varför låsa sig till en arrangör? Spec.om man vill ha en gammal R6'a, priskillnaden på en ban-kittad gammal R6'a med eller utan plåt lär väl vara försumbar :gissning

Det jag tänkte på var ju att om man köper en hoj utan plåt så går den inte att trafikförsäkra = vissa arr. tillåter bara licensgrupp. Ibland krävs ju licens för licensgruppen också.
Har man riktig otur och är sölig så står man med en hoj som bara får köras i licensgruppen (vid krav på försäkring i trafikgrupperna), och i den gruppen blir man svartflaggad för att man är en fara alt. saknar licensen.

Ramsne eller? Du har väl försökt bli av med den där stackarn sen förra sommarn? :D

Last edited:

Håller helt klart med dig. Tror dock inte att Money vågar sig på en grön.
Vågar du låna ut den till mig också!? :hihi :näsblod

Håller helt klart med dig. Tror dock inte att Money vågar sig på en grön.
Vågar du låna ut den till mig också!? :hihi :näsblod

Om jag fixar en jävla plats till på söndag så blir det körning med en tusing.

Spelar mindre roll just nu, i år kommer jag bara köra med SSEMSE. Jag jobbar mycket och tänker inte lägga ner några stora pengar på inköp av en banhoj. Vill inte ha något som går sönder efter ett varv i heller, därför jag skrev denna tråd!

Vad ska jag tänka på vid köp av banhoj? Mycket skrot fattar jag att det är bra att ha. Men utöver det?

Precis, men varför låsa sig till en arrangör? Spec.om man vill ha en gammal R6'a, priskillnaden på en ban-kittad gammal R6'a med eller utan plåt lär väl vara försumbar :gissning

Det jag tänkte på var ju att om man köper en hoj utan plåt så går den inte att trafikförsäkra = vissa arr. tillåter bara licensgrupp. Ibland krävs ju licens för licensgruppen också.
Har man riktig otur och är sölig så står man med en hoj som bara får köras i licensgruppen (vid krav på försäkring i trafikgrupperna), och i den gruppen blir man svartflaggad för att man är en fara alt. saknar licensen.

Ramsne eller? Du har väl försökt bli av med den där stackarn sen förra sommarn? :D

tack henke, möjligtvis att jag testar om jag får. :krama

Last edited:
Vad ska jag tänka på vid köp av banhoj? Mycket skrot fattar jag att det är bra att ha. Men utöver det?

Ju äldre den är, desto mer ska du prata med ägaren om hur vederbörande har skött hojen. Vad har gått sönder och vad är lagat. Köper du en -03:a och ägaren säger att "den är skitfin kompis, inget är kass och jag har bara behövt byta olja och filter" så vet du att ett kopplingshaveri är närstående och en ventiljustering behöver ordnas.

Säger ägaren istället att "jag sköt toppen förra året så jag fick fixa en ny och brände kopplingen på en startträning så den är bara ett par månader gammal" så har du träffat en ärlig typ som kanske kan nåt om hojar—och hojen har fått sig en värdefull översyn nyligen.

Nånting har alltid gått sönder, annars ljuger någon—vid köp av färdigkittad banhoj that is.

Mycket reservdelar, rak i ramen och genomgången—eller åtminstone servad—motor.

Jag har en R6 05 med en del extradelar, bla. kåpsatser. Motorn som sitter i har jag portat toppen på, jag har dock inte hunnit bromsa den än. Den går väldigt bra på Sturup och Knutstorp. Jag har Akrapovic helsystem och PC3 till den. Jag bor i Skåne så du kan titta på den. Just den cykeln har jag inte varit omkull med än så den är ganska fin. Erland.

Last edited:
Jag har en R6 05 med en del extradelar, bla. kåpsatser. Motorn som sitter i har jag portat toppen på, jag har dock inte hunnit bromsa den än. Den går väldigt bra på Sturup och Knutstorp. Jag har Akrapovic helsystem och PC3 till den. Jag bor i Skåne så du kan titta på den. Just den cykeln har jag inte varit omkull med än så den är ganska fin. Erland.

Ska du sälja den!? :drool

Som första svar på din fråga, jag prioriterar riktig fjädring, Öhlins, WP eller Wilbers, dvs bakdämpare och kittad gaffel samt en styrdämpare som fungerar (ej original) extra fälgar är guld att ha men svindyrt att köpa löst, bättre beg däck brukar gå att få med på köpet. Undvik att köpa någon hoj som är kraftigt trimmad, den kommer bara att gå sönder, helsystem, filter o pc3 är lagom, QS är oxå nice.... har själv ägt en racer-R6 -01 med Öhlinsfjädring! saknar den än idag... lycka till!!

Tack! :tummenupp

Ju äldre den är, desto mer ska du prata med ägaren om hur vederbörande har skött hojen. Vad har gått sönder och vad är lagat. Köper du en -03:a och ägaren säger att "den är skitfin kompis, inget är kass och jag har bara behövt byta olja och filter" så vet du att ett kopplingshaveri är närstående och en ventiljustering behöver ordnas.

Säger ägaren istället att "jag sköt toppen förra året så jag fick fixa en ny och brände kopplingen på en startträning så den är bara ett par månader gammal" så har du träffat en ärlig typ som kanske kan nåt om hojar—och hojen har fått sig en värdefull översyn nyligen.

Nånting har alltid gått sönder, annars ljuger någon—vid köp av färdigkittad banhoj that is.

Mycket reservdelar, rak i ramen och genomgången—eller åtminstone servad—motor.

Är den gat.reggad? Pmar.

Tack! :tummenupp
Har förstått att fjädringen är A o O när det gäller bankörning.
Har inget behov alls av en astrimmad hoj, jag vill kunna köra ordentligt först. :)

Som första svar på din fråga, jag prioriterar riktig fjädring, Öhlins, WP eller Wilbers, dvs bakdämpare och kittad gaffel samt en styrdämpare som fungerar (ej original) extra fälgar är guld att ha men svindyrt att köpa löst, bättre beg däck brukar gå att få med på köpet. Undvik att köpa någon hoj som är kraftigt trimmad, den kommer bara att gå sönder, helsystem, filter o pc3 är lagom, QS är oxå nice.... har själv ägt en racer-R6 -01 med Öhlinsfjädring! saknar den än idag... lycka till!!

Nope, det behövs inte sedan ett antal år(*) och i den snabbaste gruppen (vit) är det ganska få som har... samma regler för alla grupper och det förekommer även regplåtslösa i dom lägre grupperna.

(*) innan dess krävdes det i alla grupper utom vit pga försäkringskrav
Sitter o läser "Råd och riktlinjer" från smc nu, där står det tydligt att: "Därför är det tillåtet att köra med kraschkåpor, slicks och utan lyse på inhägnat övningsområdeområde, så länge registreringsskylten sitter på plats."

Var hittade du din info?

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back