Köp av banhoj, tips!

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Jag är lite sugen på att köpa en billig banhoj att lalla runt på. Vad ska jag tänka på?
Blir nog en R6a i så fall, inget för gata alls utan helt banpimpad. Ge mig lite tips och idéer, tack! :)

MVH
 
Aprilia RS 250? Bör gå att köpa för en spottstyver nu och är hyfsat lättkörd. Så lätt att förare av betydligt motorstarkare cyklar blir lite svettiga när de ska haka på... :tungan
 
Aprilia RS 250? Bör gå att köpa för en spottstyver nu och är hyfsat lättkörd. Så lätt att förare av betydligt motorstarkare cyklar blir lite svettiga när de ska haka på... :tungan

Ingen 250, jag vet att dom är grymma på bana men jag orkar med mer mek. Har en enduro o d räcker med den. :)
 
Ingen 250, jag vet att dom är grymma på bana men jag orkar med mer mek. Har en enduro o d räcker med den. :)
Vad jag vet så är de ganska tillförlitliga... Tja, kanske en lite äldre 600 då? Ska du bara smiska bana med den, så har jag erfarit att det är roligare med små maskiner. Det finns ju en del roliga 400:or också, och jag nämner inte dessa för att du är tjej utan för att jag själv skulle valt en "mindre" hoj. De kostar bra mycket mindre att köra med i enbart däck, och dessutom lär man sig snabbare om man inte behöver vara livrädd för att gasa ut ur böjarna. Som en 1000 t.ex. Jag tror inte det är en tillfällighet varför så många R1000 har svårt att matcha tiderna satta av R600, även på en erkänt effektkrävande bana som Anderstorp...
 
Vad jag vet så är de ganska tillförlitliga... Tja, kanske en lite äldre 600 då? Ska du bara smiska bana med den, så har jag erfarit att det är roligare med små maskiner. Det finns ju en del roliga 400:or också, och jag nämner inte dessa för att du är tjej utan för att jag själv skulle valt en "mindre" hoj. De kostar bra mycket mindre att köra med i enbart däck, och dessutom lär man sig snabbare om man inte behöver vara livrädd för att gasa ut ur böjarna. Som en 1000 t.ex. Jag tror inte det är en tillfällighet varför så många R1000 har svårt att matcha tiderna satta av R600, även på en erkänt effektkrävande bana som Anderstorp...

Jag vill absolut inte ha något större än 600. Inget mindre i heller, körde min R6a på bana och den va perfekt. Även om jag inte kör så fort så vill jag utvecklas på en 600.

Men vad ska jag tänka på vid köp av en banhoj? Vad ska jag kolla efter? osv...
 
Jag vill absolut inte ha något större än 600. Inget mindre i heller, körde min R6a på bana och den va perfekt. Även om jag inte kör så fort så vill jag utvecklas på en 600.

Men vad ska jag tänka på vid köp av en banhoj? Vad ska jag kolla efter? osv...
Vad du ska titta på först och främst är att den inte är stulen. Nu känner jag inte till att polisen gjort någon raid och kollat chassienummer på banåkningar, men det borde snart vara dags för det?

Sen är det ju som vilket begagnatköp som helst. Originalljuddämpare är ett måste mer eller mindre. Om den är lite skrapad spelar ingen roll, de flesta banhojar har legat på sidan någon gång.

En kompis köpte en gammal CBR 600 F -98 för struntpengar ett par år sedan. Perfekt för bana då den redan hade racekåpor och originalpipa. Kostade 15000 eller något sådant. Något nyare är nästan bara onödigt nu i början, bättre du lägger överblivna pengar på riktiga däck och ett extra, kanske färdigskrapat, skinnställ och en bra (ny) hjälm. Sätt en stram budget på hojen, även om du skulle ha råd med mer. Ju billigare den är, desto mindre jobbigt är det att kasta skiten på tippen efter en rejäl vurpa... Hoppas du slipper det, men det måste man nog räkna med händer förr eller senare.

Kolla runt lite och se vad du kan hitta.

EDIT! http://www.blocket.se/halland/Suzuki_gsx_r_600___reggad_banhoj___27095657.htm?ca=17&w=3
 
Last edited:
En reg.plåt, om du inte har licens.

:fakta

Är det en riktig banhoj du är ute efter ska du se till att få med så mycket reservdelar och extrakåpor som möjligt. Gärna en däcktrave också. Annars kan du köpa i princip vadsomhelst. Ska du köpa en R6 -00-03 så se till att den har styrdämpare som fungerar.
 
Eftersom jag är rätt tråkig och helt insnöad på R6a så orginalljuddämpare har jag till en sån, iaf 03-05.
Vill aboslut inte ha något nytt, men heller inte en för gammal skrutt. Kan tänka mig något från 03-05.

Det är just en av anledningarna till varför jag vill ha en renodlad banhoj, jag kommer med all säkerhet att vurpa någon gång och då vill jag inte gråta mig till sömns varje kväll att jag tagit sönder min fina nypolerade R6a. :D :D Förra året när jag körde min gathoj hade jag jätte svårt att släppa tanken på att INTE VURPA INTE VURPA! Jag vill gärna komma från det och bara koncentrera mig på själva körningen.

Extra allt har jag fattat är guld värt! Så det ska jag hålla utkik efter. :tummenupp

Tack!


Vad du ska titta på först och främst är att den inte är stulen. Nu känner jag inte till att polisen gjort någon raid och kollat chassienummer på banåkningar, men det borde snart vara dags för det?

Sen är det ju som vilket begagnatköp som helst. Originalljuddämpare är ett måste mer eller mindre. Om den är lite skrapad spelar ingen roll, de flesta banhojar har legat på sidan någon gång.

En kompis köpte en gammal CBR 600 F -98 för struntpengar ett par år sedan. Perfekt för bana då den redan hade racekåpor och originalpipa. Kostade 15000 eller något sådant. Något nyare är nästan bara onödigt nu i början, bättre du lägger överblivna pengar på riktiga däck och ett extra, kanske färdigskrapat, skinnställ och en bra (ny) hjälm. Sätt en stram budget på hojen, även om du skulle ha råd med mer. Ju billigare den är, desto mindre jobbigt är det att kasta skiten på tippen efter en rejäl vurpa... Hoppas du slipper det, men det måste man nog räkna med händer förr eller senare.

Kolla runt lite och se vad du kan hitta.

EDIT! http://www.blocket.se/halland/Suzuki_gsx_r_600___reggad_banhoj___27095657.htm?ca=17&w=3

En reg.plåt, om du inte har licens.

Kommer med all säkerhet inte köra med någon annan än SSEMSE i år då jag varken har så mycket tid över eller möjlighet att ta mig till någon annan bana. SSEMSE har inget krav på reg.plåt, iaf inte vad jag sett!

Nästa år är en annan historia och en annan hoj (kanske :tungan). :tummenupp

Hur mycke får den kosta?

20K, max 30K.
 
Last edited:
kanske inte hör till topic.. men en banhoj går väl att omregga till väg? bara fixa lite lysen här och där och klara buller nivån?
 
Kommer med all säkerhet inte köra med någon annan än SSEMSE i år då jag varken har så mycket tid över eller möjlighet att ta mig till någon annan bana. SSEMSE har inget krav på reg.plåt, iaf inte vad jag sett!

QUOTE]

det var nog inte själva regplåten han menade
 
Kommer med all säkerhet inte köra med någon annan än SSEMSE i år då jag varken har så mycket tid över eller möjlighet att ta mig till någon annan bana. SSEMSE har inget krav på reg.plåt, iaf inte vad jag sett!

Kolla det en gång till, är rätt så säker på att du ska ha en plåt på hojen på deras körningar.
 
kanske inte hör till topic.. men en banhoj går väl att omregga till väg? bara fixa lite lysen här och där och klara buller nivån?

Inte alltid. Ibland är de direktimporterade från fabrik utan att vara inregistrerad, ibland är de utköpta från skroten eller inlösta från försäkringsbolag. Alla tre innebär att de inte har ramnummer och då inte heller går att registrera.
 
Spelar ingen roll vad han mena, behövs varken reggad banhoj eller reg.plåt eller licens. :tummenupp

Tror ni fortfarande inte på mig kan ni ju själva prata med SSEMSE. :)

Kommer med all säkerhet inte köra med någon annan än SSEMSE i år då jag varken har så mycket tid över eller möjlighet att ta mig till någon annan bana. SSEMSE har inget krav på reg.plåt, iaf inte vad jag sett!

QUOTE]

det var nog inte själva regplåten han menade

Kolla det en gång till, är rätt så säker på att du ska ha en plåt på hojen på deras körningar.
 
Kolla det en gång till, är rätt så säker på att du ska ha en plåt på hojen på deras körningar.

Nope, det behövs inte sedan ett antal år(*) och i den snabbaste gruppen (vit) är det ganska få som har... samma regler för alla grupper och det förekommer även regplåtslösa i dom lägre grupperna.

(*) innan dess krävdes det i alla grupper utom vit pga försäkringskrav
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top