Önskar ett fetare ljud(har orginal dämpare)

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Jag vet att det finns en tråd för er6an men efter som sökfunktionen fungerar som en röv så startar jag en ny..

Jag har en er6n-09 med orginal avgasdämpare. Vill ha ett mullrigare ljud, någon som har ett skönt tips på fabrikat?
Folk snackar om slipon.. whata hell is that?:va

Låt säg att jag bytar ljuddämparen, måste jag mecka i databoxen också då eller?

Leovince, GPR och akrapovic gör bra burkar och har fint detaljarbete. Slip on är när det är sjävla dämparen som byts. Om du skaffar burk bara så ska du inte behöva mappa om. Om man byter till helsystem så byter man allt fram till själva cylindern, dvs grenrören med och då ska man mappa om :tummenupp
Finns säkert andra bra fabrikat men Leovince, GPR och Akrapovic är bra skit :tummenupp

Slipon
0000-Akrapovic-Street-Legal-Slip-On-Exhaust.jpg

Man brukar endast behöva lossa på 1-2 skruvar för att få loss orginaldämparen och sedan på med nya. Dämparen hålls fast med två eller fler fjädrar.

Oftast brukar hojen gå något snålare om man sätter på ett slipon. Många som kör utan att göra någon förändring, sen om det skadar motorn låter jag vara osagt. Smäller/smattrar det vid motorbroms efter du satt dit ett slipon är det ett tecken på att den går för magert. Prova sätta dit ett o se om du ens behöver fundera på att ändra blandningen.

Ebay brukar vara bäst pris

http://cgi.ebay.co.uk/Kawasaki-ER6-...ycle_Parts&hash=item4ced56921e#ht_8830wt_1237

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Kawa...5799406QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Kawa...torcyclesQ5fPartsQ5fAccessories#ht_5469wt_754

Sen brukar många slipon även ha en dB dämpare som man "ska" ta ut :D Annars låter de inte lika smarrigt. Lycka till :tummenupp

[YOUTUBE-ID]WUgJHfkWrCM[/YOUTUBE-ID]

Där ser med och utan insatser på en speed triple. Sen är youtube rätt bra för att få veta hur de olika sliponen låter på just din hoj.

Last edited:
Har själv en ER-6n, satte på ett G.P.R/G.P.E ovalt titanrör. Du måste lossa lite på högra sidan, ta av fotpinne och broms men inget svårt. Det är lite trångt att få ut själva originalburken så där användes lite våld :)
Har en 09, och fick reda på i efterhand att mitt rör kanske bara gällde 06-08. Stod att det skulle vara med originalinfästningarna, men hur jag än gjorde så fick jag det inte att INTE ligga emot svingen eller att ens över huvud taget komma i närheten av få klämman som röret hänger i att passa till skruvfästene för gamla burken. Mätte lite grand och designade en patentare genom att klippa till en aluminiumbit och satte den som distans.
När jag kollade på handlarens demohojjar som hade samma rör hade de samma fullösning men hemmagjord distans. Jävlarna ljög alltså rent ut för mig när jag frågade dem hur passform och montering gick till (lurade mig på monteringen också vid hojköpet, därför jag gjorde själv).

Dock tycker jag ljudet i mitt G.P.E titanrör låter bättre än ngt Leo-Vince jag hört!

[Jag kan rekomendera akrapovic, ger ett bra sound i min retta, dock tyckte jag inte de räckte så jag kortade min annars rätt långa burk 14cm å nu jäv__ar låter de som jag vill att de ska göra :yoparty

Har själv en ER-6n, satte på ett G.P.R/G.P.E ovalt titanrör. Du måste lossa lite på högra sidan, ta av fotpinne och broms men inget svårt. Det är lite trångt att få ut själva originalburken så där användes lite våld :)
Har en 09, och fick reda på i efterhand att mitt rör kanske bara gällde 06-08. Stod att det skulle vara med originalinfästningarna, men hur jag än gjorde så fick jag det inte att INTE ligga emot svingen eller att ens över huvud taget komma i närheten av få klämman som röret hänger i att passa till skruvfästene för gamla burken. Mätte lite grand och designade en patentare genom att klippa till en aluminiumbit och satte den som distans.
När jag kollade på handlarens demohojjar som hade samma rör hade de samma fullösning men hemmagjord distans. Jävlarna ljög alltså rent ut för mig när jag frågade dem hur passform och montering gick till (lurade mig på monteringen också vid hojköpet, därför jag gjorde själv).

Dock tycker jag ljudet i mitt G.P.E titanrör låter bättre än ngt Leo-Vince jag hört!

Coolt, du har inget ljudklipp? Antar det blev en jäkla skillnad från orginal pluttandet?
Var fick du fatt i ditt?

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back