förgasarfråga

tjörn

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2009
Hoj
honda cbr900rr-97
Hej är det någon här inne som har bra tips på förgasare till en 900rr-97a. Sitter orginal men skulle vilja byta för att få ut mer hk och bättre respons(om det går på en gammal sur häck). Men kanske insprut fungerar någon som vet svara gärna. MVH Christer

Antingen bygger du om till sprut=meckigt eller så skaffar du en brygga Keihin FCR. De är dock allt annat än billiga så en ombestyckning och optimering av befintliga fuggar först är att rekommendera...

förgasare

Hej och tack boris......det finns ju begagnade förgasare men kanse inte är en bra ide... Men det är klar att nya är ju ok, har tänkt att renovera maskin till vintern så kanske är värt att kosta på den det me.

Hej och tack boris......det finns ju begagnade förgasare men kanse inte är en bra ide... Men det är klar att nya är ju ok, har tänkt att renovera maskin till vintern så kanske är värt att kosta på den det me.

Jo ett par beggade FCR är en god ide men även beg har de en tendens att kosta ett flertal tusingar.

Fast en portad topp, lite mer komp och ett öppet avgas i kombination med FCR så har du en helt ny cykel....

Förgasarna är annars det sista man byter ut, man börjar med avgasssytem, sen med toppen, sen mer kubik och/eller mer kompression, sen mer kamaxel och sen OM effektkurvan planar ut straxt före toppvarvet byter man till bättre flödande förgasare.

Som exempel, en Suzuki Bandit 1200 med 100 hästar original som har CV36 förgasare brukar kunna ta sig till runt 145 hästar innan man lär montera större förgasare.

Last edited:
förgasare

Hej. Jo det är en portad topp som skall på sedan ett par stygga kammar har varit inne på höja kompet men är inte säker på detr ännu. det blir ju hårdare gång och sliter mer på lager. Tror att gammal hederlig vikt reglering på stakar och kolvar samt balansering ger nästan lika mycket, om inte annat så blir den snärtigare i respons..... Men som sagt fan vad allt roligt kostar... MVH Christer

Hej. Jo det är en portad topp som skall på sedan ett par stygga kammar har varit inne på höja kompet men är inte säker på detr ännu. det blir ju hårdare gång och sliter mer på lager. Tror att gammal hederlig vikt reglering på stakar och kolvar samt balansering ger nästan lika mycket, om inte annat så blir den snärtigare i respons..... Men som sagt fan vad allt roligt kostar... MVH Christer

Jag vill inte va en sån som är sån så han blir en sån där tvär en, men varför jaga hästar på en "gammal" CBR? Kommer kosta mer än ett byte till en nyare vassare modell oftast.

förgasare

Du har såååå rätt desmo men nu tycker jag det är en grymt skön mc och på den vägen är det... Tråkigt svar men kul att meka lite tycker inte du det?

Du har såååå rätt desmo men nu tycker jag det är en grymt skön mc och på den vägen är det... Tråkigt svar men kul att meka lite tycker inte du det?

Jag har FULL förståelse! Tror jag klämt ut en halv häst mer ur min DR det senaste F.Ö. :D

Mans ska lägga pengar på det man gillar. Bara påpekade lite... :)

Ja vist är det så desmo.....skall bänka den tills nästa vår så vi får se hur mkt det ger.. Men åter till tråden så verkar det var keihin förgasare som verkar vara något att bygga på......

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back