Parkeringsböter på MC = Skadestånd?

freon

Allmänt Vilse!!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
-03 Suzuki SV650
Hej.

Som så många andra så har även jag drabbats av parkeringsböter på mc:n.

Jag hade löst biljett och tog den med mig, allt enligt P-Malmös regler på deras hemsida, och när jag kom tillbaka hade jag så klart en bot på 400:- på hojen.:mad:

Jag överklagade naturligvis och fick med reklamation godkänd av P-Malmö, dvs de erkänner att de har gjort fel.:fatta!

Nu kommer då följdfrågan.

I ett mail till dem efterfrågade jag ersättning till mig, då jag fått lagt ner över en timme på konstuerande av reklamation och kopior på biljetter och bot, samt faxa in detta till dem.
Svaret jag fick från dem var:
Vi betalar inte ut någon ersättning!:hördu

Har man inte rätt att kräva in detta, då alla föreskrifter haf följts och de själva har erkännt att de har fel?

Är det någon som vet vad lagen säger om detta, rent jusridiskt?!?:va

Last edited:
Tycker att det vore helt i sin ordning att man ska få skadestånd om man blir fellappad.
Även fast det inte kostat några direkta pengar så har det ändå tagit upp min fritid (TID ÄR PENGAR).

Dessutom så riskerar lapplisan noll att lappa en bil fel, så resultatet blir att lisan lappar för mycket bilar (jo det är sant). Om det skulle delas ut ekonomiska straff för den som lappar fel så skull det bli lite rättvisare.

MEN, myntet har alltid två sidor. Om du överklagar och får fel så kommer parkeringsbolaget att kunna kräva dig på pengar.

Det är bara att välja.

Med tanke på att du faktist tog med dig biljetten så kan lisan omöjligt veta om du betalat eller inte, vad glad att du slapp betala, själv åkte jag på en hel del lappar förra året, som skulle överklagas till polisen, skickade in mina parkeringsblijetter till dem och fick avslag på alla med motiveringen att biljetten ska sitta synlig på hojen.

Tycker Pmalmös policy att du får ta med dig biljetten är jävligt bra, och är man normalbegåvad så kan man utgå från att möjligheten att bli lappad iaf finns och måste därmed överklaga det hela.

Eller så skiter man i biljett och hoppas på det bästa. Har man fått böter ringer man genast polisen och anmäler att: "Jag har haft inbrott PÅ min motorcykel, de stal en p-biljett".

Kopian på polisanmälan skickar man sen till p-bolaget och begär anstånd till dess att ärendet är utrett och förövaren kan ställas till svars.

En tanke bara, går det inte att använda typ Easypark på hojen?
Bara smacka på klistermärket från dom och parkera med mobilen, slipper man alla bekymmer.

Jag tycker inte att du har rätt till ersättning, hur sjutton skulle de veta att du tagit med dig biljetten även om det är något de rekommenderar?

Jag brukar klämma fast biljetten på styret, snor någon den och jag får en lapp så får jag ta itu med det då. Än har biljetten alltid suttit kvar.

Varför vill du ha någon form av kompensation? Bara nyfiken.

Då det upptagit min tid för att bevisa min oskuld. Det tillsammans med att jag parkerat enligt deras rutiner och regler.

Skicka en faktura bara. Och sen några kravbrev. Det borde iaf slösa bort lite tid för dom.

Ingen dum idé, så får de bestrida den fakturan och lägga ner massa tid... Bra förslag!:tummenupp

Tycker att det vore helt i sin ordning att man ska få skadestånd om man blir fellappad.
Även fast det inte kostat några direkta pengar så har det ändå tagit upp min fritid (TID ÄR PENGAR).

Dessutom så riskerar lapplisan noll att lappa en bil fel, så resultatet blir att lisan lappar för mycket bilar (jo det är sant). Om det skulle delas ut ekonomiska straff för den som lappar fel så skull det bli lite rättvisare.

MEN, myntet har alltid två sidor. Om du överklagar och får fel så kommer parkeringsbolaget att kunna kräva dig på pengar.

Det är bara att välja.

Kör nog på varianten som ovanstående talare hade på förslag, skicka en faktura och uppta deras tid.:yoparty

Med tanke på att du faktist tog med dig biljetten så kan lisan omöjligt veta om du betalat eller inte, vad glad att du slapp betala, själv åkte jag på en hel del lappar förra året, som skulle överklagas till polisen, skickade in mina parkeringsblijetter till dem och fick avslag på alla med motiveringen att biljetten ska sitta synlig på hojen.

Tycker Pmalmös policy att du får ta med dig biljetten är jävligt bra, och är man normalbegåvad så kan man utgå från att möjligheten att bli lappad iaf finns och måste därmed överklaga det hela.

Jodå, jag utgick från att jag skulle bli lappad, vilket jag har blivit 3 ggr på just denna parkering och jag börjar bli trött på att lägga ner tid på att överklaga. Finns naturligtvis alternativ, tex smsparkering, låsbara parkeringsfickor til biljett osv, men jag är grinig och kommer bli en jobbig, grå gubbe med käpp som slår på alla jobbiga barn och gnäller på soprummet när jag blir gammal.
Nu bara övar jag mig!:banana

Eller så skiter man i biljett och hoppas på det bästa. Har man fått böter ringer man genast polisen och anmäler att: "Jag har haft inbrott PÅ min motorcykel, de stal en p-biljett".

Kopian på polisanmälan skickar man sen till p-bolaget och begär anstånd till dess att ärendet är utrett och förövaren kan ställas till svars.

Lär tyvärr uppta ännu mer av min tid, men det är ju ett alternativ :)

Jag tycker inte att du har rätt till ersättning, hur sjutton skulle de veta att du tagit med dig biljetten även om det är något de rekommenderar?

Jag brukar klämma fast biljetten på styret, snor någon den och jag får en lapp så får jag ta itu med det då. Än har biljetten alltid suttit kvar.

Jo, enligt uteslutningsmetoden.
Det är så här att man checkar in med betalkort och får en biljett med ett nummer på. När vakten går runt på parkeringen så får han upp samtliga nummer i sin enhet. När han har gått på hela parkeringen, så checkar p-vakten ut de nummer som han inte hittar (vilket är väldigt snällt för de som glömt att checka ut)
Men har då vakten nummer över som han checkar ut, så borde han inse att det kan vara en av biljetterna som tillhör den ensamma Mc:n på parkeringen.

Om han inte hade haft några nummer kvar efter kontrollen, så hade det varit befogat med en p-lapp för då kan jag omöjligt betalt.:ajjabajja

Last edited:

Det är bara att välja.

Bolaget kommer inte att kunna kräva dig på pengar mer än en inställelse kostnad, max ca 2000kr då skulden understiger ett halvt basbelopp och därmed blir tvisten ett förenklat tvistemål.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!