Huvudluftmunstycken Keihin FCR, var?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Håller just nu på att joxa på med mina Keihin FCR39-gasare och har lyckats få till inställningarna riktigt bra på lågfart men den fetar till utav h-e när man drar på lite gas. Har en liten "tuning manual" och där står det att om den går bra på lågfart / lågvarv men fett längre upp i registret så ska man öka upp storleken på huvudluftmunstycket.

Men så till problemet: vars hittar jag detta och vem har det hemma? Kan nog få hem via handlarn i stan men det dröjer ju säkert ett tag och jag skulle behöva dom i veckan.

Sitter just nu 200:s munstycken. Hur pass mycket skulle man ha ökat?

Kan Bra i gasen-Christer ha nåt kanske? :va

Last edited:
Jag hade först och främst tittat på nålen i det läget. 200 i luft är rätt vanligt och man gör vanligen bara finjustering där.

Vilken nål har du? Vad sitter det på för moppe?

Jag hade först och främst tittat på nålen i det läget. 200 i luft är rätt vanligt och man gör vanligen bara finjustering där.

Vilken nål har du? Vad sitter det på för moppe?

Nål har jag faktiskt inte kikat på men det kanske jag borde göra om man tittar på nedanstående diagram.

FCR_CAL_CHART-vi.jpg

Gasarna sitter på min GSX1100 från -84 som fått sig en lättare genomgång plus lite vassare kammar och ett öppet 4-1 avgassystem. Ska ta mig en titt på nålen i eftermiddag och återkomma med mer info.

Har inte MC-Express de du behöver? Å Erik brukar ju kunna tipsa va som behövs, å han lär ha ställt i ett antal FCR-föggar :)

Nål har jag faktiskt inte kikat på men det kanske jag borde göra om man tittar på nedanstående diagram.

FCR_CAL_CHART-vi.jpg

Gasarna sitter på min GSX1100 från -84 som fått sig en lättare genomgång plus lite vassare kammar och ett öppet 4-1 avgassystem. Ska ta mig en titt på nålen i eftermiddag och återkomma med mer info.

http://www.keihin.de/
Brukar jag handla munstycken hos.

Luftmunstycket är när du har gett fullgas och vill att det ska magra ur/fetta på när motorn varvar ur mot varvstopp. Vid maxvrid är det huvudmunstycket, Bränsle.

Sprutar accpumpen dit den ska?
Går den bra om du vrider på sakta på gasen. Eller bluddrar den då också?

Mats

Luftmunstycket är när du har gett fullgas och vill att det ska magra ur/fetta på när motorn varvar ur mot varvstopp. Vid maxvrid är det huvudmunstycket, Bränsle.

Mats

Vart ska man rikta accpumpen?
Jag kör också FCR

Har inte MC-Express de du behöver? Å Erik brukar ju kunna tipsa va som behövs, å han lär ha ställt i ett antal FCR-föggar :)

Han skulle ju faktiskt kunna tänkas ha. Är ju om inte annat värt ett försök.

Mats

Sneglade också på Keihin.de men tänkte försöka på hemmaplan först. Sen behöver jag först hjälp att ringa in problemet.

Accpumpen sprutar dit den ska och när den ska (omkring 1/4 öppet spjäll).

Här är ett videoklipp på "situationen" som råder.

När jag gasar på lite lätt från tomgång så faller varvtalet snabbt tillbaka till ursprunget. Gasar jag däremot på lite extra (över 5-6000rpm och kanske 3/4 öppet spjäll) så vill gasen på att vandra lite och gå under tomgångsvarvet innan den lugnar ner sig. Sen spottar den även ut en hel del svartrök när jag gör detta.

Har inga som helst problem med att den bluddrar, varesig när jag drar snabbt på gasen eller om jag ökar successivt.

det låter som ett par timmar i eriks bänk skulle bespara dig mycke trial and error tid.

om inte, så låter 200 munstycken som väldigt stort, samt att svartrök är säkert tecken på fetblandning. stoppa i 170 o se vad som händer.

en bredbandslambda är alltid o rekommendera.

det låter som ett par timmar i eriks bänk skulle bespara dig mycke trial and error tid.

om inte, så låter 200 munstycken som väldigt stort, samt att svartrök är säkert tecken på fetblandning. stoppa i 170 o se vad som händer.

en bredbandslambda är alltid o rekommendera.

Ja, det hade nog gjort gott men osäker på om jag har råd. Är ju inte helt gratis nämligen. Ska titta förbi han imorn då jag ändå ska upp till Luleå, då kanske man skulle passa på att höra vad det kan tänkas kosta samt om han har några munstycken.

Vad gäller munstycket så kanske jag inte förtydligade så väl. #200 avser alltså huvudluftmunstycket, inte bränslemunstycket. Bränslemunstycket är på 160, något jag tycker känns väldigt stort, i alla fall om man jämför med vad man kör på Mikuni:s flatslide gasare av samma storlek, och då på motorer med betydligt mer kubik och portade toppar.

Vad gäller munstycket så kanske jag inte förtydligade så väl. #200 avser alltså huvudluftmunstycket, inte bränslemunstycket. Bränslemunstycket är på 160, något jag tycker känns väldigt stort, i alla fall om man jämför med vad man kör på Mikuni:s flatslide gasare av samma storlek, och då på motorer med betydligt mer kubik och portade toppar.

Pilla inte med main air jet, det är för finjustering. Ge dig först och främst på nålar/nålhöjd samt därefter main jet.

Storleken på main jet behöver inte vara större på en cykel med större volym, dess starkare vacumsignal räcker ofta för att ge korrekt blandning ändå. Kör själv FCR i div racestånkor och 160 är en vanlig bestyckning där. Vad man kör med på japan R4 vet jag inte men där finns gott om folk som vet...

Om vi säger att jag börjar pilla med nålarna då. Antar att jag ska hacka ner nålen (upp med clipset) några snäpp så den släpper fram mindre soppa vid högre trottellyft? Rätt så långt?

Ska titta förbi Marklund imorn för att få ett utlåtande.

När jag gasar på lite lätt från tomgång så faller varvtalet snabbt tillbaka till ursprunget. Gasar jag däremot på lite extra (över 5-6000rpm och kanske 3/4 öppet spjäll) så vill gasen på att vandra lite och gå under tomgångsvarvet innan den lugnar ner sig. Sen spottar den även ut en hel del svartrök när jag gör detta.

Du har precis konstaterat att ax-pumpen fungerar när du skaftar på lite. Själv avaktiverar jag axpumpen på de RS-förgasare jag meckar/monterar då det stjälper mer än hjälper - även för en ham-fisted person.

Du har precis konstaterat att ax-pumpen fungerar när du skaftar på lite. Själv avaktiverar jag axpumpen på de RS-förgasare jag meckar/monterar då det stjälper mer än hjälper - även för en ham-fisted person.

Nu då du säger det. Man kanske skulle prova koppla ur den snabbt för att se hur den går när man öppnar upp spjället lite mer? Acc-pumpen skvätter ju in rätt bra med soppa så mycket riktigt kan den nog vara boven i dramat. Får prova i eftermiddag.

Nu har jag provmeckat lite till. Provade montera bort acc.pumpen helt och hållet men det blev ingen direkt jätteförbättring. Stiften sotar inte lika mycket och den spottar inte fullt lika mycket rök men det är fortfarande inte bra. :brinnerup

Efter att ha konstaterat detta så lyfte jag locket på ena förgasaren för att pilla ut en nål. På nålen stod det OCEMP, varav EMP är själva "nål-datan".

Om jag tolkar Sudco:s katalog / tabeller rätt så betyder det att denna nål har följande specificationer: nålens slipning är 1 grad, den är 79,15mm lång och har en diameter på 2,735mm. Tittar jag hur den ligger i tabellen över fett / snålt så ligger den precis i ovanför mitten. Skulle nästan kunna säga att det är en typiskt svensk nål - alldeles lagom. :)

(katalogen finnes här: http://www.sudco.com/Carburetor/SudcoKeihinCatalog.pdf)

Men med detta som utgångspunkt och med tanke på var den börjar skicka för mycket soppa (över halv gas) så skulle jag nog ha haft en nål som heter OCDMP eller OCDVP istället. Då ligger jag kvar ungefär på samma ställe i tabellen på tomgång och 1/8-1/4 öppet spjäll, fast betydligt snålare när det kommer över 1/4 ända upp till full gas. Kan ju prova att flytta upp clipsen några steg först dock.

Är jag helt ute och cyklar eller låter det vettigt? :va

Tittade även förbi Marklund och frågade om munstycken men han sa just att 160 var / är ett rätt vanligt huvudmunstycke på FCR och när vi tittade i hans hemliga låda så var det i princip bara 160:s munstycken som fanns. Han hade en uppsättning 158 men det är ju inte lönt. Bänkning fanns det inte möjlighet för just nu men om några veckor skulle det gå (i mån av tid) och då tog han 600kr / timma + moms.

Däremot så blev jag uppringd av Bra I Gasen-Christer, han hade hittat fyra 150 munstycken i sin låda som han skulle skicka omgående. Får lov att prova dom i kombination med lite nålarna lite lägre ställda (upp en par hack med clipsen) och se om det blir någon ordning.

Börjar ju nästan förstå hur förgasarna fungerar nu. :D

Ska jag börja med att hacka upp clipsen några steg och sen eventuellt byta munstycken och nålar om det inte blir bra?

Last edited:
Liten uppdatering på förgasarsituationen.

Nya munstycken (150) kom idag. Skruvade i dom i gasarna och hackade upp nålclipsen två snäpp.

2-3/4 öppet spjäll var det inga som helst problem med att den gick fett. Stiften såg bra ut men kanske aningen för snålt. Provade återmontera acc-pumpen men det blev ingen direkt jätteskillnad på stiften. Ska flytta clipset på nålarna så det bara är ett snäpp över normal istället för två.

Stiften såg ungefär ut såhär: http://www.dansmc.com/spark_plugs/23.html

Kan nog ha blivit lite väl snålt med 150 munstycken i kombination med nålen två snäpp över normal. Fick nämligen problem med att få varven att gå tillbaka till tomgång snabbt. Spelade ingen roll hur mycket jag justerade på luftskruvarna och tomgångsskruven, varven hängde fortfarande kvar.

Känns dock som att det närmar sig rätt inställningar. Ett jäkla pill men det blir ju kul när det fungerar. :)

Last edited:
Har du vart ute å provat hojen, eller håller du mest på att laborera med den på garageuppfarten?

För att du ska hitta rätt med "main jet", huvudmunstycket, så finns en gammal metod som kräver provkörning på en mycke bra å lång väg.
Å de e att från stillastående gasa iväg plocka alla växlar å se vad som händer.
OM du möter en "vägg" innan tänkt maxvarv å den vill acca lite när du släpper gasen e munstyckena för små.
OM den istället går upp mot maxvarv, men går ryckit å ojämt (brukar puffa svart) är de för stora munstycken.

Sedan ere bara finlir att läsa stift, som då göres bäst med att döda motorn å dra in kopplingen efter en fullgasrepa motsvarande de nämda ovan, för att få rätt avläsning.
Sedan är det att ställa in i bänk för att få de sista göttiga :)

Å ja brukar ställa in mina RS och FCR med att inte ha accpumpen igång förrän allt annat lirar, men de finns säkert andra "skolor" som gör på annat sätt.
Nålhöjden har med accet att göra med kommer du att märka när du är ute å testar.

Så en rekomendation är att du är ute å testar å skriver opp bad du ändrar så de blir systematiskt å du inte behöver göra om :)

Liten uppdatering på förgasarsituationen.

Nya munstycken (150) kom idag. Skruvade i dom i gasarna och hackade upp nålclipsen två snäpp.

2-3/4 öppet spjäll var det inga som helst problem med att den gick fett. Stiften såg bra ut men kanske aningen för snålt. Provade återmontera acc-pumpen men det blev ingen direkt jätteskillnad på stiften. Ska flytta clipset på nålarna så det bara är ett snäpp över normal istället för två.

Stiften såg ungefär ut såhär: http://www.dansmc.com/spark_plugs/23.html

Kan nog ha blivit lite väl snålt med 150 munstycken i kombination med nålen två snäpp över normal. Fick nämligen problem med att få varven att gå tillbaka till tomgång snabbt. Spelade ingen roll hur mycket jag justerade på luftskruvarna och tomgångsskruven, varven hängde fortfarande kvar.

Känns dock som att det närmar sig rätt inställningar. Ett jäkla pill men det blir ju kul när det fungerar. :)

Har du vart ute å provat hojen, eller håller du mest på att laborera med den på garageuppfarten?

För att du ska hitta rätt med "main jet", huvudmunstycket, så finns en gammal metod som kräver provkörning på en mycke bra å lång väg.
Å de e att från stillastående gasa iväg plocka alla växlar å se vad som händer.
OM du möter en "vägg" innan tänkt maxvarv å den vill acca lite när du släpper gasen e munstyckena för små.
OM den istället går upp mot maxvarv, men går ryckit å ojämt (brukar puffa svart) är de för stora munstycken.

Sedan ere bara finlir att läsa stift, som då göres bäst med att döda motorn å dra in kopplingen efter en fullgasrepa motsvarande de nämda ovan, för att få rätt avläsning.
Sedan är det att ställa in i bänk för att få de sista göttiga :)

Å ja brukar ställa in mina RS och FCR med att inte ha accpumpen igång förrän allt annat lirar, men de finns säkert andra "skolor" som gör på annat sätt.
Nålhöjden har med accet att göra med kommer du att märka när du är ute å testar.

Så en rekomendation är att du är ute å testar å skriver opp bad du ändrar så de blir systematiskt å du inte behöver göra om :)

Lite där problemet ligger. Har inga bromsslangar ännu och kedjan är inte nitad, så tills vidare måste jag förlita mig på stillastående justering. Slangarna ska jag få i början av nästa vecka (eventuellt imorn) och kedjan hade jag väl tänkt ge mig i kast med i dagarna framöver. :)

Lite där problemet ligger. Har inga bromsslangar ännu och kedjan är inte nitad, så tills vidare måste jag förlita mig på stillastående justering. Slangarna ska jag få i början av nästa vecka (eventuellt imorn) och kedjan hade jag väl tänkt ge mig i kast med i dagarna framöver. :)

Mitt råd är då att ge fan i att justera tills du har cykeln rullandes då garageuppfartsgasande ger en väldigt dålig indikation....

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back