Eftermarknads stötdämpare

abborro

abborro
Gick med
13 Feb 2007
Hoj
gsx-r600
Ja vad finns det för eftermarknads stötdämpare??

jag har en gsxr600 -04 och är ute efter en "bättre" dämpare bak, men de en annan ha hört talas om är ju bara Wilbers,Öhlins och WP. det måste ju finnas mer. kanske till lite bättre pris kanske??

Hagon på Touringbutiken (ca 4000) eller samma direkt från England (3400 i brevlådan)

Nitron tillverkar också fina stötdämpare till rätt pris.

Visst finns där fler märken men haken är tillgång på service i vårt närområde....

K-Tech
Traxxion
Penske
Bitubo
Fox
Är exempel på märken...

Alla eftermarknadsdämpare är väl inte bättre än orginal heller? :va Man får ju anta att Suzuki inte sökte igenom marknaden och satte dit den sämsta dom hittade?

Jo alla är bättre. Original är dels väldigt kostnadsoptimerad läs:billig och sen är shimsningen sönderkompromissad för att duga för alla.

Sen finns där mycket att göra i de dämpare som går att renovera om man inte vill byta utan optimera originalkonstruktionen istället...

Sen finns där mycket att göra i de dämpare som går att renovera om man inte vill byta utan optimera originalkonstruktionen istället...

Hur mycket går det att göra? Går det att få en standard dämpare från något modernare sporthoj, lika bra som en Öhlins 46PRCXZLQZXLM eller vad dom nu heter?

Jo alla är bättre. Original är dels väldigt kostnadsoptimerad läs:billig och sen är shimsningen sönderkompromissad för att duga för alla.

Det känns ju väldigt konstigt med tanke på vilka pengar dom lägger ner på chassi, motor mm, om dom sätter på skräpdämpare. Lite som att sätta crossdäck på motogp-hojen man har fått låna :huvet

Det känns ju väldigt konstigt med tanke på vilka pengar dom lägger ner på chassi, motor mm, om dom sätter på skräpdämpare. Lite som att sätta crossdäck på motogp-hojen man har fått låna :huvet

Den skall ju funka för ett väldigt brett användningsområde. Inte bara stenhård bankörning.

Hur mycket går det att göra? Går det att få en standard dämpare från något modernare sporthoj, lika bra som en Öhlins 46PRCXZLQZXLM eller vad dom nu heter?

Mer eller mindre JA men kostnaden överstiger priset för en Öhlinare då man måste bygga om det mesta interna...

Är man slängd nog att skruva dämpare kan man hänga i ett RaceTech GoldValve kit och vips har du en dämpare som är betydligt bättre än original även om det inte är Öhlins-prestanda.

Sen en till sak. att hitta beggade dämpare till min hoj är inte så himla lätt. men om man kollar typbetekningen på öhlins hemsida så är det många som har samma typbetekning. kan jag då köpa en som är avsedd för en annan hoj och byta ut "öronen" för att få den att passa min hoj??

En till fråga: vart köper man ett RaceTech GoldValve kit någon stans?

Last edited:
Sen en till sak. att hitta beggade dämpare till min hoj är inte så himla lätt. men om man kollar typbetekningen på öhlins hemsida så är det många som har samma typbetekning. kan jag då köpa en som är avsedd för en annan hoj och byta ut "öronen" för att få den att passa min hoj??

En till fråga: vart köper man ett RaceTech GoldValve kit någon stans?

NEJ... Öhlinsbeteckningen ex. 46PRLS indikerar bara vilken typ av dämpare det är.

Man beställer från RaceTech i USA eller från Kumlins motor i Sverige.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back