TL-tråden - v2 !

Har inte tid att bygga nåt...
Behöver nåt snabbt som funkar

Ta en halvliters petflaska, borra hål i skruvkorken så en slang som passar på luftnippeln kommer igenom skruvkorken, tryck ner den nästan till botten.

Då var den klar att använda.

Hilfe! Snabbt! Nån som kan kolla momentet på bultarna i gaffelkronan? :hail

Dom som håller i stötdämparprören?

Kolla på den LÄNKEN, finns en massa moment men dock på engelska

En googleöversättning på den här LÄNKEN
 
Last edited:
Ta en halvliters petflaska, borra hål i skruvkorken så en slang som passar på luftnippeln kommer igenom skruvkorken, tryck ner den nästan till botten.

Då var den klar att använda.



Dom som håller i stötdämparprören?

Kolla på den LÄNKEN, finns en massa moment men dock på engelska

En googleöversättning på den här LÄNKEN


Åkej, tack. =)
 
kopplingen är muppig på min TLR.

Man behöver ha en inställning med störst spel på handtaget för microswitchen 'klickar' inte annars. jag skruvade loss den o ser inget slitage på själva plastpiggen. Trodde först att den va nött o därför behövdes handtaget större spel.

Någon ide eller ska jag bara köpa ny switch o hoppas på att den 'klickar' tidigare?

/N
 
Färdig =)
visabild.php

Väntar på min hugger så jag kan kapa bort lite av undertailen så det blir bättre.
visabild.php

Flyttade fästet till den saken med en kula i eller vad det är, tror det är ett skydd för att inte slå över kanske?

sen gjorde jag en ram till styrdornet,
blev ganska bra tycker jag iallfall =)
Allt gjort i rostfrit.

Najs :tummenupp

Jag fick kapa lite i min hugger för att den inte skulle synas. Men, inget märkvärdigt med det imho. :)

Tippover sensorn lät jag sitta på orginalplats, jag modifierade min stålplatta lite istället. :)

jag gillar hålet och listen du satte i plattan. Smart, bättre än min egen. så... kommer nog låna din ide där lite :hihi

:hej

Ska byta batteri på min TLR. Hittade inget på biltema som passade måtten som också va på: 12v 10Ah.

Var köper man utan att bli ruinerad?

..

Biltema har ett Gell-batteri som passar som fisken i vattnet. Kommer dock inte ihåg nr på det.

Två saker bara. (Jag har själv averkat två...)

1.) Det är lägre Ah i Biltemas än orginal och t.ex ett kvalitetsbatteri som Yuasa. Så du har några startförsök färre per laddning. Men ska inte vara något problem såvida du inte har en svårstartad hoj.

2.) De tål INTE att man underhållsladdar dem konstant. Man ska bara ladda det när det behövs. När det är fullt, koppla man bort laddaren. Och detta gäller de flesta laddare, såvida det laddaren specifikt säger att den är konstruerad för att ladda Gel batterier. min gör, men det hjälpte ju inte... :hihi
Det som händer är att underhållsladdningen kommer att ladda på så att din gel "dunstar/torkar ut" (eller va fan det nu var - batteriet går sönder helt enkelt). Och, det kan vara fin fint när du startar på morgonen, och när du är 25 mil hemmifrån och stannar för att tanka, så startar hojen inte igen för batteriet har korslutigt... :hihi :rolleyes:
Och, nej det är ingen skröna, 1st hand information om man säger så... :D
Rätt skött så är det OK batterier.

Jag kör med Yuasa-superduperphettbästabatterietnågonsinmennumeraäterjagnudlarochmakaronertillmiddag... :rolleyes:

:hej
 
Last edited:
Hilfe! Snabbt! Nån som kan kolla momentet på bultarna i gaffelkronan? :hail

Vilka bultar menar du??

De som håller gaffelbenen är alla 23 Nm.

Clip-on är 10 Nm

Eller menar du Styrbulten?
Hmm, jag läste på lite och det är en lite speciell procedur att montera den. Sidan 361 i Serviceboken. Läs på innan du monterar styrbulten. :fakta


:hej
 
Last edited:
Är det nån som bor nära Falun?

Är intresserad av en hoj som finns där men tycker det är lite långt att åka för att kolla bara ;-)

Jag bor i Falun. Var finns hojen? Länk till annons? Vad vill du ha hjälp med, kolla bara eller?
 
Najs :tummenupp

Jag fick kapa lite i min hugger för att den inte skulle synas. Men, inget märkvärdigt med det imho. :)

Tippover sensorn lät jag sitta på orginalplats, jag modifierade min stålplatta lite istället. :)

jag gillar hålet och listen du satte i plattan. Smart, bättre än min egen. så... kommer nog låna din ide där lite :hihi

Tackar.
får min hugger imorgon så får se hur mycket jag behöver kapa då.

Var bara lite jobbigt att få hållet i en 2mm tjock rostfri plåt, men det gick. tog list som vi hade på jobb. tänkte bäst att skydda så det inte kan skava sönder sladdarna, =)

Hon skall in på mappning av pc2 och byta fjädrar/busningar/gold valvu kitt på måndag =) längtar redan hehe:Bugar
 
Jag bor i Falun. Var finns hojen? Länk till annons? Vad vill du ha hjälp med, kolla bara eller?

Äääh, annonsen är borta så hojen måste vara såld. Var en svart Sv1000s från 06 med helkåpa, TiForce helsystem och pc3 och en massa annat. Fanns på Motorbiten i Falun :-(

Man kanske inte ska fundera så mycket på hur man ska få hem den utan bara ringa och säga "Jag tar den" nästa gång :-((
 
Last edited:
Ny med TL

Hej,

Efter 10 år utan hoj så är man äntligen tillbaka på 2 hjul! Efter att ha tröttnat rejält på SJ under vintern så förslog jag mer på skämt och väldigt oplanerat att det vore ju smidigt att pendla med hoj och kanske till och med gå lite plus jämfört med SJ kortet under sommaren, till min förvåning så tyckte den bättre hälften att det kunde det väl vara ok?! :banana

Till saken hör att för ca 10 år sedan så bokade jag en TLR när den var på gång att börja levereras i sverige men avbokade i sista stund då det var dags för famlilj, bil etc och man fick lite kalla fötter inför kostnaderna. Nu tillåter ekonomin både bilar och hoj men suget efter den där avbokade TLR'n har aldrig riktigt lagt sig, så va fasen, i helgen blev det ett impulsköp långt upp i norr och så har man plötsligt den där hojen man "nästan" hade för 10 år sedan.

Nu ska man bara komma in i körvanan igen även om resan hem var en avrostning som heter duga med runt 70 mils körning...

Denna tråd är kanon och jag får redan nu tacka för alla tips och råd man har supit in genom att skumma igenom nästan all sidor under ett par dagar.:tummenupp

Vi syns på vägarna runt Uppsala/Stockholm i sommar!

Mvh

Fredrik
 
Faaaaan va trött man bliiir :-(
Har satt i gixxergaffeln ikväll med R1 "goldspot" radiella ok... allt flöt på fint, skulle bara dra i banjobultarna för bromsslangarna och köra i ny vätska systemet... så går en bultjävel av när jag drar i den!! När den sitter i oket! Kändes ju sådär att se en bult utan skalle sitter i oket... men som tur va så gick den att gänga ut med fingerkraft(?) Så det blev att avbryta kvällen, fan hon hade blivit klar för en testrepa annars... Så det blir att tjacka nya bultar och köra klart en annan kväll. Men faan va najs det blir, bilder kommer :D
 
Hej,

Efter 10 år utan hoj så är man äntligen tillbaka på 2 hjul! Efter att ha tröttnat rejält på SJ under vintern så förslog jag mer på skämt och väldigt oplanerat att det vore ju smidigt att pendla med hoj och kanske till och med gå lite plus jämfört med SJ kortet under sommaren, till min förvåning så tyckte den bättre hälften att det kunde det väl vara ok?! :banana

Till saken hör att för ca 10 år sedan så bokade jag en TLR när den var på gång att börja levereras i sverige men avbokade i sista stund då det var dags för famlilj, bil etc och man fick lite kalla fötter inför kostnaderna. Nu tillåter ekonomin både bilar och hoj men suget efter den där avbokade TLR'n har aldrig riktigt lagt sig, så va fasen, i helgen blev det ett impulsköp långt upp i norr och så har man plötsligt den där hojen man "nästan" hade för 10 år sedan.

Nu ska man bara komma in i körvanan igen även om resan hem var en avrostning som heter duga med runt 70 mils körning...

Denna tråd är kanon och jag får redan nu tacka för alla tips och råd man har supit in genom att skumma igenom nästan all sidor under ett par dagar.:tummenupp

Vi syns på vägarna runt Uppsala/Stockholm i sommar!

Mvh

Fredrik

:tummenupp

Välkommen till Tråden och "gänget" :)

:hej

Faaaaan va trött man bliiir :-(
Har satt i gixxergaffeln ikväll med R1 "goldspot" radiella ok... allt flöt på fint, skulle bara dra i banjobultarna för bromsslangarna och köra i ny vätska systemet... så går en bultjävel av när jag drar i den!! När den sitter i oket! Kändes ju sådär att se en bult utan skalle sitter i oket... men som tur va så gick den att gänga ut med fingerkraft(?) Så det blev att avbryta kvällen, fan hon hade blivit klar för en testrepa annars... Så det blir att tjacka nya bultar och köra klart en annan kväll. Men faan va najs det blir, bilder kommer :D


Lite otur, men va fan, snart är du där!! :)
Tänkte nog ställa på min till 'flygaren, och låta den förbli påställd tills hösten, så man kan dra ut lite oplannerat. :)

:hej
 
Last edited:
ang koppling TL 1000s

Tjena alla. Någon som vet om det går att montera hydraulisk koppling på min kompis TL 1000s -97 där är troligen hårdare fjädrar och den är styv...?

Vilken modell kan man köpa och var hittar man den om det går?

Mvh Erik
 
Tjena alla. Någon som vet om det går att montera hydraulisk koppling på min kompis TL 1000s -97 där är troligen hårdare fjädrar och den är styv...?

Vilken modell kan man köpa och var hittar man den om det går?

Mvh Erik
Trevligt att den är "styv". De flesta verkar nog ha problem med det motsatta. :D

Skämt åsido, du kan byta till TLR'ens kopplingssystem rakt av. Det enda du måste fixa är en ny tryckstång för kopplingen. Den vänstra, som sticker ut vid framdrevet måste bytas. Nu finns det ingen som passar rakt av dock. Jag vet inte längderna på dem, men det finns tre tryckstänger:
* 5-fjädrad koppling med vajerkoppling (TLS 97-98)
* 6-fjädrad koppling med vajerkoppling (TLS 98-)
* 6-fjädrad koppling med hydraulisk koppling (TLR)

Då ingen finns för kombon 5-fjädrad koppling och hydraulisk manövrering så får du försöka ta reda på hur lång tryckstången måste vara för just detta case.

Men... Jag vet inte varför du skulle vilja byta. Jag har hört bra många fler som har bytt till vajerkoppling på sin TLR för bättre känsla, än tvärt om. Börja istället med att se till att vajern är hel och välsmord, och att vridarmen också är hel och välsmord. Just vridarmen slits och kan börja gå lite tungt, den är trots allt tretton år gammal nu...
 
Skaplig framände på en TL om jag får säga det själv... ;)

20100508002.jpg


20100508003.jpg



Satan va kul det ska bli att testa! Regnar idag tyvärr... :-(
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top