125 - 250

maxpro

Zäta
Gick med
13 Nov 2007
Ort
Sunne
Hoj
Aerox X2 - Gamax Spillo - Motorspark - Invalid moped - Snart Cross
Undrar vad ni anser är det bästa crossvalet? :rolleyes:
En 2 takt 125a eller en 2 takt 250 ?
Har åkt cross innan så vet hur man kör. Är det stor skillnad
på draget mellan 125 och 250 ? Hur mycket mer varvar en
125a än 250 ex?.. Har ni nått övrigt om detta så skriv!
 
Det är ganska stor skillnad ja, mycket mer fräs i en 250.
Men varför 2-takt? För att den är billigare? En 4-takt är så mycket skönare var du än kör...
 
Det beror väldigt på HUR du kör på för sätt. Väldigt många förare är snabbare på en 125:a
Smidigheten är så överlägsen, och just att effekten är begränsad.
Ska man "borra" skogsväg eller grustag, så har man troligtvis merglädje av en 250. Eller när man åker sjöis.
Men på en Hård jordbana så kan 125 an vara överlägsen.

Så att, det finns inget raks svar. Visst fan är det värre drag i en 250. Men dom sista 10 hk, som 250 har, skottar mest bara grus.

Nu har du förvisso åkt en del. Men 250 kan vara lättare att lära sig på, den är mer förlåtande. Glömmer, eller vill man inte växla, så går det lika bra ändå.

Prova och avgör själv. ingen annan kan avgöra det åt dig.

Mats
 
bra läsning då jag har exakt samma funderingar.. senaste veckorna har jag kollat på flertalet olika hojar mellan 92-02, 125-250.. jag föredrar en 250 då jag slipper tokvarva och jag kommer köra ganska mycket grusväg, skog, vinter till sjöss, inte så mycket bana..
 
Tvåtakt är skitkul, bekymmersfritt och en sjujävla massa bus. Man lär sig köra mer aktivt med.
4-takten har ett skönt bottendrag, men de är betydligt klumpigare med...is är det bättre på, jämnare effektkurva gör det mycket enklare, och grusväg är sådär på 2-takt, blir surrigt.
Men skall det köras cross och enduro på riktigt är 2-takt roligare för oss vanliga dödliga.

Jag kommer aldrig åka 4-taktsgeggmoppe så länge det finns 2-takt.
 
Det är ganska stor skillnad ja, mycket mer fräs i en 250.
Men varför 2-takt? För att den är billigare? En 4-takt är så mycket skönare var du än kör...
Okej :)
Ja en 4 taktare är ju somsagt dyrare + att reservdelarna är ganska dyra. Hade man haft bra med pengar så hade jag valt en 4 takt.

Det beror väldigt på HUR du kör på för sätt. Väldigt många förare är snabbare på en 125:a
Smidigheten är så överlägsen, och just att effekten är begränsad.
Ska man "borra" skogsväg eller grustag, så har man troligtvis merglädje av en 250. Eller när man åker sjöis.
Men på en Hård jordbana så kan 125 an vara överlägsen.

Så att, det finns inget raks svar. Visst fan är det värre drag i en 250. Men dom sista 10 hk, som 250 har, skottar mest bara grus.

Nu har du förvisso åkt en del. Men 250 kan vara lättare att lära sig på, den är mer förlåtande. Glömmer, eller vill man inte växla, så går det lika bra ändå.

Prova och avgör själv. ingen annan kan avgöra det åt dig.

Mats
Okej tackar. :) Ska inte tävla utan blir mest att man kör i området man har här som är ganska stort. Mycket fina grushögar och lite skogsvägar och så. Kan bli bana nån gång.

Hur stor skillnad är det på varvtalet mellan dessa maskiner?

Har haft en 85a tidigare och dom varvar en hel del och har ganska
högt ljud på dom högre varven. Hur är det med 250 ? Har en 250 högre
ljud än en 85 / 125a ?
 
Det är ganska stor skillnad ja, mycket mer fräs i en 250.
Men varför 2-takt? För att den är billigare? En 4-takt är så mycket skönare var du än kör...


För att renoveringskostnaden är ungefär dubbelt så hög på en kantarellharv som gör massa onödiga motorvarv :krama

Få har den ekonomin.

Som första köpare av en crosshoj spelar det mindre roll då det bara är att tanka och köra ungefär, men som 2a, 3e, 4e etc köpare när grejorna är slitna kan det bli ruskigt dyrt med feltaktare.

Okej tackar. :) Ska inte tävla utan blir mest att man kör i området man har här som är ganska stort. Mycket fina grushögar och lite skogsvägar och så. Kan bli bana nån gång.

Hur stor skillnad är det på varvtalet mellan dessa maskiner?

Har haft en 85a tidigare och dom varvar en hel del och har ganska
högt ljud på dom högre varven. Hur är det med 250 ? Har en 250 högre
ljud än en 85 / 125a ?


En 250 som du kör i skogen kan du ligga på låga varvtal (allt är relativt) och de flesta crossar låter inte så mycket på låga varvtal. 125an måste du dra ur på varje växel på ett annat sätt och 85an ännu mer än 125a.

Det brukar ordnas provkörningar av nya hojar av återförsäljare etc ibland, kanske gå på en sådan och prova både en 125a och en 250a vid samma tillfälle och känna vad som passar dig bäst?
 
Last edited:
För att renoveringskostnaden är ungefär dubbelt så hög på en kantarellharv som gör massa onödiga motorvarv :krama

Få har den ekonomin.

Som första köpare av en crosshoj spelar det mindre roll då det bara är att tanka och köra ungefär, men som 2a, 3e, 4e etc köpare när grejorna är slitna kan det bli ruskigt dyrt med feltaktare.




En 250 som du kör i skogen kan du ligga på låga varvtal (allt är relativt) och de flesta crossar låter inte så mycket på låga varvtal. 125an måste du dra ur på varje växel på ett annat sätt och 85an ännu mer än 125a.

Det brukar ordnas provkörningar av nya hojar av återförsäljare etc ibland, kanske gå på en sådan och prova både en 125a och en 250a vid samma tillfälle och känna vad som passar dig bäst?
Tackar! Vart brukar dessa provkörningar vara ?

Just nu lutar det mest åt en 250.
 
Tackar! Vart brukar dessa provkörningar vara ?

Just nu lutar det mest åt en 250.

Många crossaffärer har nån provdag per år ute på lokala crossbanan

Ska du inte bara köra tajta skogs- o crossbanor.. välj 250n

En 250 2takt är fortfarande hur enkel som helst att slänga runt på banan om man jämför med stora 4taktare som många diggar nu för tiden
 
En 250 2takt är fortfarande hur enkel som helst att slänga runt på banan om man jämför med stora 4taktare som många diggar nu för tiden

Nja, 50 pållar dödsraket är kanske inte "hur enkel som helst" för ovana...tvåtaktarna känns som mopeder tills det vaknar, då skenar det.
 
Nja, 50 pållar dödsraket är kanske inte "hur enkel som helst" för ovana...tvåtaktarna känns som mopeder tills det vaknar, då skenar det.

Då kanske han ska köpa en minimoto då :va Man får väl fasiken öva lite innan man brassar helvete på en tajt skogsstig med timmerhinder

Min 50kgs flickvän som inte ens kört moppe klarade sig fint på min 250
 
Då kanske han ska köpa en minimoto då :va Man får väl fasiken öva lite innan man brassar helvete på en tajt skogsstig med timmerhinder

Min 50kgs flickvän som inte ens kört moppe klarade sig fint på min 250

Ja, puttra runt på är en sak, tvivlar på att din flickvän tog ut den på bana och försökte vrida rulle på riktigt och kom undan med det.
 
Ja, puttra runt på är en sak, tvivlar på att din flickvän tog ut den på bana och försökte vrida rulle på riktigt och kom undan med det.


arguingontheinternet.jpg
 
Moget, du fattar mycket väl vad jag menar, en 2-t 250 är ingen snäll hoj, folk bör vara medvetna om det.

Om din tjej puttrade runt på en grusparkering och du tycker det är lika med att det är en enkel hoj, så kan jag ju hinka upp damen på 1098an på depåstödet hemma och hävda detsamma, ungefär lika relevant.

:rolleyes:
 
Moget, du fattar mycket väl vad jag menar, en 2-t 250 är ingen snäll hoj, folk bör vara medvetna om det.

Om din tjej puttrade runt på en grusparkering och du tycker det är lika med att det är en enkel hoj, så kan jag ju hinka upp damen på 1098an på depåstödet hemma och hävda detsamma, ungefär lika relevant.

:rolleyes:


Skulle påstå att en 250 tvåtakt är en snällare hoj än en 125a, den tar sig bättre på låga varv och du behöver inte tokdra ur den utan kan i ditt egna tempo VÄXA i KOSTYMEN.

Dvs prova med mer och mer varv och trottel.

Är man extremt osäker finns ju möjligheten att 'strypa' den med ett trottelstop för de första provkörningarna och sedan när vanan kommer ta bort trottelstoppet.
 
Skulle påstå att en 250 tvåtakt är en snällare hoj än en 125a, den tar sig bättre på låga varv och du behöver inte tokdra ur den utan kan i ditt egna tempo VÄXA i KOSTYMEN.

Dvs prova med mer och mer varv och trottel.

Är man extremt osäker finns ju möjligheten att 'strypa' den med ett trottelstop för de första provkörningarna och sedan när vanan kommer ta bort trottelstoppet.

Allvarligt - det låter inte som att ni kört cross (på riktigt) grabbar? :D

125:an är direkt klen, även om man får den att skena, en 250 går på slangen och river huvudet av dig om du underskattar den.

Jag är van, har kört länge och provat det mesta, och åker jag med lite pump i armarna i slutet av ett pass, så har det hänt att man blitt' passagerare stundtals. :hihi
Grejen med 250n är att de tar sig rätt fort på varven, och när de väl gör det så hänger en ovan i gasrullen utan möjlighet att slå av, vi har alla varit där. :D Hur många rookies ser ni med ett finger på koppling & broms?

Däremot är det rätt att en 250 kan ge en lugnare resa, då den har mer botten, och det går att åka på den, 125:an kräver varv, problemet är om man låter en 250 cross varva, då händer det saker. :) Men en trottelstopp är ju en lösning på det problemet. :tummenupp
 
Last edited:
Har haft precis samma fråga innan då jag kanske har tänkt att skaffa en cross mot hösten.

Har inte så hög budget utan max ungefär 8k och det lutar mot 250. Brukar det vara problem med de lite äldre crossarna eller tuffar de på bra? Hur ofta behöver man byta kolv på en sådan (om man kör som en nybörjare, dvs inte drar full rulle konstant)?
 
Jag började med en 125:a 2-takt, bytte till en 250 2-takt, sen tog jag ett stort steg o sålde den för att handla mig en 250 4-takt, ville ha lite mer krydda efter ett tag så slängde på ett 290 kitt(BigBore), har nu den ultimata enduromaskinen, helt klockren, underbar maskin!:tummenupp

Kan sammanfatta det såhär..... att köra tvåtakt e som att runka, det händer inte så mycket, sen kommer allt på en gång!

Att köra 4-takt är som att knulla, hur du än kör, var du än kör, så är det dögött hela tiden!!:tungan
 
Allvarligt - det låter inte som att ni kört cross (på riktigt) grabbar?

Tycker snarare du snackar som att du inte åker cross på riktigt. En 125a är betydligt mer svårkörd än en 250 eftersom den hela tiden kräver rätt växel, bra fart i kurvorna. Missar man det i en kurva så går det skitsakta hela rakan efter. En 250 är betydligt mindre känslig för vilken växel man har och därför mycket mer förlåtande. Kör man långsamt i en kurva med en 250 och det bara slå på gas så har man fart direkt.

125 är det roligaste som finns att köra när man är i form och allt flyter. Men dom förlåter inga misstag och är därför dåliga som motionshojar. Jag anser att man(eg. jag) behöver köra 2-3 gånger i veckan för att ha som roligast på en 125a. Åker man en gång i veckan eller mindre så ska man köpa 250 oavsett takter.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top