De e ingen fara, som messerschmitt vill iaf jag bara varna för hur noggrant det är och svårigheten att verkligen veta när en sak är rätt inställd, vilket inte är det enklaste med just en manuell kamspännare som inte klämmer med fjäderkraft mot kamskenan.
Det som händer som ja skrivit tidigare e att det finns risk för man klämmer vevaxel mot sina lagerlägen, samma med kammarna trycks mot sina lagerlägen, OCH att själva kamkedjan spänns för hårt.
Vilket de så kallade Hy-Vo (tantkedja) är känsligare mot än vanligare rullkedjan.
Hur ska DU lyckas simulera rätt fjäderkraft med att vrida en skruv mot kamskenan och VETA att den är rätt?
Och jag kan inte se sambandet att något är absolut tyst för att den skall ha absolut rätt funktion som det påstås i vissa monteringsanvisningar. Jag ser hellre en minimalt slack framför en allt för spänd kedja.
Därav att INTE justera med motorn igång.
Funktionen för spännaren är att klämma skenan mot kamkedjan på dess "slackpart", och den skall ta upp svängningsfenomen som inte alltid går att förutsäga beroende på hur motorn används, varvtal, belastning, acceleration med eller utan belastning osv. Inget annat.
Och det har funnits å kommer att finnas individer som knäcker motorer iaf oavsett vilken spännare som sitter å om den e rätt eller fel justerad.
Bästa kamspännaren jag iaf vet om, är de ombyggda från GSX1100 modellerna 80-87 (ej R).
Som har en pistong som e fjäderpåverkad å som modifierades genom att man låste pistången från sidan med skruv å låsmutter, för att annars riskerade kamskenan att fjädra pistången fram å tillbaka hela tiden under gång. Då orginalfunktionen var aningen taskig.
Och den justerades alltid korrekt med att de var fjädertrycket som klämde på kamskenan å man drog runt motorn för hand å sedan låste pistången.
Så BORDE de manuella kamspännarna vara kontruerade för att man skulle få rätt spänning med rätt fjäderkraft, å man sedan kan dra åt en låsning som inte påverkar själva spänningen.
Men dom skulle ju vara dyrare å vettefan om folk skulle tjöpa dessa då.
Jag har sett en del sedan man började 1985.
Ja säger bara, ta det försiktigt.