GSX-R 1100 går på 3 efter ventilsjustering

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Ventilerna justerade och funkade som fan igår kväll, i dag när jag skulle köra hem den, så startade den och gick bara på 3.

Gnista finns det, nytt tändstift, dock kruttorrt, luktar inte ens bensin.

Testade att spruta in startgas, men fortfarande död på 1:an

Öppnade locket på gasarn och det var riktigt kleggigt och ska rengöras imorrn.

Men frågan är om det kan vara nåt med ventilerna? För det verkar lite konstigt att förgasaren skulle lägga av så plötsligt. Kan det vara så att nåt i toppen inte blev ordentligt draget och lossnat, så den inte öppnar insugsventilerna

Jaha, den gick bra före, men tickade lite för mycket på nån ventil. Gick kanon efter, som var igår kväll. Men idag gick den på tre när jag startade den.

Prövat med lite startgas? Gammelhojarna kan ju vara tjuriga. Vet det allt för väl med min GSX.

Japp, startgas provat, inte ett liv på 1:ans cylinder. Fan så irriterande, ska ju köra kortege imorrn.

Jaha, den gick bra före, men tickade lite för mycket på nån ventil. Gick kanon efter, som var igår kväll. Men idag gick den på tre när jag startade den.
AJ då...Körde du en längre sträcka efter justeringen ? I värsta fall kanske en ventil justerades för mycket, Med resultat " Bränd ventil " komp testa alla cyllar så får du svar på det i alla fall ...Mvh

jag antar att kamaxel arrangemanget är lika som på min busa dvs. med kamnockarna direkt ovanför ventilen med tryckare chims ventilskaft under i nämnd ordning. Då blir tankeföljden för ventilspel lite baklänges efter som spelet ALDRIG blir större med den typen av lösning.

ventiler kryper uppåt i sätet och spelet minskar så det man ska se upp med är spel som ligger nära min måttet (0,10 insug?) så för det mesta chimsar man för att öka spelet...

0,10 - 0,15 på insug, 0,18 - 0,23 på avgas.

Några ligger på 0,10. Blir det för tight, dvs ska jag öka spelet något?

0,10 - 0,15 på insug, 0,18 - 0,23 på avgas.

Några ligger på 0,10. Blir det för tight, dvs ska jag öka spelet något?

0,10 är ju min mått men ingen katastrof för egen del så skulle jag gjort så att om jag ändå måste lyfta kamaxel för att justera någon ventil så hade jag lagt de som är nära min mått närmare max istället.

det som andra varit inne på i tråden är ju att spelet skulle ligga under min vilket skulle kunna orsaka att ventilen inte kan täta vid tändning och därför inte hänga med det allra sämsta är det kan orsaka härdsmälta i ventil/säte med tråkiga följder.........

har du haft hojen inne för ventiljustering och det FINNS spel så är väl något annat orsak till dina bekymmer..sätter i såfall ett päron på förgaseriet har sett många konstiga saker hända då bensin får stå över vintern i förgasare

Last edited:
Jo jag hopas på det sistnämnda, och skulle nog egentligen lägga till ett päron i satsningen...

Jo jag hopas på det sistnämnda, och skulle nog egentligen lägga till ett päron i satsningen...
jag hade exakt lika hoj som du i början på 90 talet och den hade stått ett år då jag köpte den var i övrigt ny fick riva alla gasare och rengöra lågfarts delen som hade en cementliknande beläggning på munstyckena kommer inte ihåg om den gick på 3 ..men gick dåligt som faan. Har även varit med om att bränsleslangar varit kass med följd att bitar lossnat och satt igen slangarna den hojen gick på 2-3 cyllar och man letade i helt fel ände innan man kom underfund med att ett sketet slangbyte var det hela...

Felet är nog hittat...

Det verkar som det har kommit in filterbitar via en vakumslang från vevhusventilationen, och proppat igen munstycken. Ska man skrapa ur allt som kan bli partiklar och strunta i att sätta ett nytt skumfilter?

Ventilationsslangen går till ett uppsamlingskärl och sen en till förgasaren.

Felet är nog hittat...

Det verkar som det har kommit in filterbitar via en vakumslang från vevhusventilationen, och proppat igen munstycken. Ska man skrapa ur allt som kan bli partiklar och strunta i att sätta ett nytt skumfilter?

Ventilationsslangen går till ett uppsamlingskärl och sen en till förgasaren.

vevhus ventilationen fungerar genom att använda "vaacum" från insug för att suga ur vehuset vete väl fabian om luftfiltret kan komma in i den bilden?? fattar kanske fel ? men om något snusk sugs med i ventilationen så är det bara att rensa ur dyngan...är filtret så illa att det släpper ifrån sig material ...BYT!! och skit som släpper från filter kommer ofelbart att passera förgasaren med en heluetes fart och kan omöjligen hamna i munstycken..det som sitter i munstycken får du spåra från källan dvs. tanken har tagit ur mycket skit ur bränsletankar på hojar under åren...

Som jag har fattat går det en slang till luftfiltret(som inte finns på min utan det sitter ett uppsamlingskärl där) I själva vevhusventilationen sitter det ett skumfilter, se bilden, och det har ruttnat. Sen går det tydligen en slang ner till förgasarna också och det är troligen den vägen det går.

Luftfiltren och tankfiltren är ok, luftfiltren är i behov av en rengöring, men inte så akut.

Kolla bild på "skumfiltret"

Bifogat

• Filter.gif
    Filter.gif
    23.1 KB · Visningar: 254
Som jag har fattat går det en slang till luftfiltret(som inte finns på min utan det sitter ett uppsamlingskärl där) I själva vevhusventilationen sitter det ett skumfilter, se bilden, och det har ruttnat. Sen går det tydligen en slang ner till förgasarna också och det är troligen den vägen det går.

Luftfiltren och tankfiltren är ok, luftfiltren är i behov av en rengöring, men inte så akut.

Kolla bild på "skumfiltret"

luftfiltren....? sitter det separata dvs ingen luftbox?
har du membranfuggar (original) så brukar det funka dåligt separata filter ska man ha till gasare utan membran kollas enkelt genom att det sitter en stor rund sak på ovansidan av förgasarna

Ja, jag har individuella filter på den och det är originalförgasare(vakum) och den går som en raket (när den går)...

Känner du igen grejen från bilden ovan?

Nu har jag klurat lite och det verkar vara 2nd air, jag trodde att det bara fanns på calefornia modellen... men tydligen inte.

Så det är där den har sugit i sig de svarta gobitarna

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back