Hoj och Diabetesfrågor..

Har Typ-1 Diabetes och tar spruta flera ggr per dag och alltid har jag med den i byxfickan eller jackfickan, aldrig gått sönder fast man misshandlat dem ganska bra :-P Man har ju ändå massor i reserv hemma i kylen.

Ett tips när det gäller mätare och teststickor är att ha en mätare med stickorna "inbyggd", i min mätare ryms det 16st stickor som ploppar ut när man knäpper på den, även sticknålen som man gör hål på fingret med är inbyggd :tummenupp

Frio heter ett företag som gör fodral som kyler sprutor/mätare. Hade ett med mig till Thailand nyligen och det funkade fint, man doppar fodralet i vatten så sväller små kristaller i fodralet till gel och gåller temperaturen nere i över dygnet.

EDIT: Någon mer än jag som fick tjaffsa som fan med läkare för att få lämpen när man skulle ta A-kortet? Måste lämna in nytt intyg var tredje år för att få behålla det med, skitdrygt.
Sköter kost/motion bra och har aldrig några större problem. Måste vara farligare med alla tjockisar och äldre som kör omkring och kan få infarkt när som helst, än mig som är i bra form och känner i god tid när blodsockret är på väg ner :-/

Last edited:
Jag redogör för mina värden till Länsstyrelsen tror det är var 3:e år eller om det är var 5:e... Frio, hmm det låter som något man skulle kunna packa ned om man drar iväg på en touring eller liknande..

Som sagt, nu kör jag med magväska och det funkar bra. Förut så körde jag i innefickan, fungerade det med utan haverier... Kul förövrigt att man inte var ensam med sprutor & båge! Känning är the shit när man kör...

Mmm, pump har jag funderat på någon gång, men näe..
Jag hoppas att dom gör framsteg i forskningen och att man kan få bukspottskörteln att börja producera eget insulin, händer inte det inom 10 år så blir det nog pump.

Men en sån dogtag är nog inte så dumt.

Okej, ja i sommar blir det nog sånt kylfodral.

Hittade länken till FRIO... http://www.romalore.com/ verkar inte vara en dum produkt alls det där. Här skall det beställas.
Årets touringprodukt kanske.. :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp upp av mig iaf

Hittade även ett gratishalsband (kostnad av två frimärken) hos http://www.diabeteswellness.se/WellnessNetwork/FREEawarenessjewelleryandIDcards.aspx
necklace_eng_small.jpg

Diabetessmycke http://www.diabetes.se/Templates/Extension____256.aspx?ProdID=3421 439kr
Diabetessmycke%20410px.jpg

Last edited:
Lugna dig med beställningen och hoppa på detta erbjudande: http://www.everymed.se/erbjudande.html

Gratis mätare och kylfodral, det enda som kostar är receptet på stickorna de skickar med, 180:- Inte dyrt för både en allt-i-ett mätare, kylfodral och stickor :banana

Ahh gratis e gott :tummenupp Tackar för tipset, fortfarande årets touring/banåka varm sommardag produkt :D

Jag redogör för mina värden till Länsstyrelsen tror det är var 3:e år eller om det är var 5:e... Frio, hmm det låter som något man skulle kunna packa ned om man drar iväg på en touring eller liknande..

Ampullerna håller sig utanför kylskåp i upp till månad, så länge de inte blir varmare än ca +30° C. Dock, när jag varit på långresa har jag haft ampullerna i en rostfri termos, tillsammans med några isbitar vilket brukar funka bra.

Last edited:
Jag har aldrig haft problem med att få intyget till körkortet.
Jag har en del blödningar i ögonen men ingenting som är farligt utan det är "normalt slitage" efter många år med diabetes. Genom tonåren var man väl inte skitduktig på att sköta sig, som man ska och har ofta haft högt hba1c, men det blir bättre och bättre. Visst har min syn blivit lite sämre, men behöver fortfarande inte glasögon. Kanske bara så att jag börjar bli gammal och sliten rent allmänt? ;)

Jag har aldrig haft problem med att få intyget till körkortet.
Jag har en del blödningar i ögonen men ingenting som är farligt utan det är "normalt slitage" efter många år med diabetes. Genom tonåren var man väl inte skitduktig på att sköta sig, som man ska och har ofta haft högt hba1c, men det blir bättre och bättre. Visst har min syn blivit lite sämre, men behöver fortfarande inte glasögon. Kanske bara så att jag börjar bli gammal och sliten rent allmänt? ;)

Det trubbel jag hade var att läkaren inte alls begrep varför han skulle skriva ett intyg för körkort, hans jobb var enbart att behandla patienter enl. honom :gnissla När jag väl fick intyget från puckot så var det inga problem med godk. från länsstyrelsen :)

Här kan man läsa lite mer om körkort och diabetes:
http://www.diabetes.se/Templates/Extension____320.aspx

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back