Byta ut bensinkran mot enkel?

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
2SG6S
Tjena Mcbröder/systrar

Det gäller en suzuki bandit 600 s av årsmodell 2000. Jag är trött på min bensinkran nu, fråga går det att byta ut den mot en enkel med bara (on/off)? Kollade precis in pingels sortiment, dyra men verkar bra kvalle!?

Vad säger ni? Kan man bara byta ut sådär mot en on/off kran och skita i den där vakuumhistorian till kran?

Läcker den när hojen är av? Annars kan du använda PRI/ON som ON/OFF?

Pingel är dyrt men bra. Budgetlösningen är att åka till en VVS butik och handla kulventil för 3/8. Fungerar precis lika bra och kostar nada...

Läcker den när hojen är av? Annars kan du använda PRI/ON som ON/OFF?

Nej kranen läcker inte men ibland så fuckar besintillförseln upp sig. Kan typ bara köra halva tanken sedan slutar det komma bensin. Det kvittar om jag har tanklocket öppet, dvs inget vakuum i tanken som hindrar bensinen att komma ut. Tror snarare att min kran är besatt av djävulen. Har bytt varenda del i den (membran,packningar,oringar,fjädrar,skruvar) bensinslang och filter. Samma oregelbundna beteende med när man kört halva tanken. Den dör och vägrar starta, tanka upp igen och den startar direkt och går skitfint. Så en ny kran vore skönt för mitt samvete och förhoppningsvis för hojen med.

Pingel är dyrt men bra. Budgetlösningen är att åka till en VVS butik och handla kulventil för 3/8. Fungerar precis lika bra och kostar nada...

Haha, skulle jag komma igenom besiktningen med det nästa månad? :va

Tittade på denna kran på ebay
Klicka för ebay-länk

Öppna bensinkranen och plocka bort den lilla fjädern som trycker in membranet när det inte finns vakum. Det gjorde jag och funkar prima, förutsätter då att det finns ett off läge på kranen som stänger.

Öppna bensinkranen och plocka bort den lilla fjädern som trycker in membranet när det inte finns vakum. Det gjorde jag och funkar prima, förutsätter då att det finns ett off läge på kranen som stänger.

Mycket smart idé, men på min djävulsbesatta kran så finns det PRI, RES och ON. Så om jag tarbort vakuumfunktionen genom att tabort fjädern så kommer det att rinna bensin på alla lägen, inte så bra precis som du sa.

Pingel är kanon.
Du måste dock fila upp hålet i tanken för att få in Pingelkranen!
Jag har en orginal 1200 kran för en billig peng om du är intresserad. Vet ej om det är samma som 600´an?
Den funkade bra för 150hk 1216cc. Men efter omportning av toppen räckte orginalkranen inte till.

Mvh Jörgen

Det finns inget "offläge" bara "on" "res" och "pri"

Pingel är kanon.
Du måste dock fila upp hålet i tanken för att få in Pingelkranen!
Jag har en orginal 1200 kran för en billig peng om du är intresserad. Vet ej om det är samma som 600´an?
Den funkade bra för 150hk 1216cc. Men efter omportning av toppen räckte orginalkranen inte till.

Mvh Jörgen

Jag vill helst slippa vakuumstyrda bensinkranar och gå tillbaka till on/off. Jag känner mig lite mer säker med det men tack för omtanken Jörgen:tummenupp

Intressant, men hur fäster jag det i tanken då?

Spanar du in länken från pingel så anger de 3/8 NPT gänga på sina kranar. Bara att köpa en kran med samma gänga och sen en adaptor för slanganslutning i den ände som går mot motorn...

Spanar du in länken från pingel så anger de 3/8 NPT gänga på sina kranar. Bara att köpa en kran med samma gänga och sen en adaptor för slanganslutning i den ände som går mot motorn...

Fast med pingels kranar behöver man en fästplatta med två skruvhål i som man sätter i tanken sedan gängar men i pingels bensinkran i denna fästplatta... Så då måste jag ju ändå köpa deras fästplatta?!?

Ja, det blir nog kalas:tummenupp

TACK FÖR ALLA SKITBRA SVAR:yoparty

Betänk att du blir av med reservtanken om du kör med Pingle, kanske inte helt smidigt i alla lägen.

Även i PRI? På min är PRI = fritt flöde...

Ja väldigt konstigt är det, ska ta och koppla in en handpump till dränaget från tanken och blåsa till och se om det hjälper. Men jag tror fortfarande att det är kranen som är :gnissla MEN men kanske är undertryck i tanken ialla fall:va

UPDATE: Nej det var inte dränaget! Det var inget stopp i de två dränageslangarna från tanken. Så ngt undertryck kan det ej vara. Blir nog en ny bensinkran. Tack för alla inlägg:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck