F800ST - Nackdelar?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ingen brådska men troligtvis byter jag hoj redan denna säsong och jag går o lurar på en F800ST. Surfat runt lite och folk verkar i regel jäkligt nöjda med dom men eftersom man alltid anar ugglor i mossen så...

Prisskillnaden mellan F800S och F800ST är 7000 pengar och ST är då den dyrare fast BMW´s egna specifikationer redogör inte riktigt varför. ST´n är dock billigare i försäkring enligt märkesförsäkringens tabell så det är ju ett plus. Sk barnsjukdomar verkar få och förhoppningsvis åtgärdade på senare modeller.

Uppskattar potential för kurviga vägar i Roslagen samt hygglig komfort vid långfärd, exempelvis den planerade Norgetrippen. Är förmodligen inte överdrivet kräsen gällande dämparnas hårdhet, hade kul även med min XL650 på småvägar, men uppskattar bra sug i bromsarna samt ABS.

Vad anser den kritiska expertpanelen? Om allt klaffar blir det provkörning imorgon.

Yepp, standarutrustning och den listan är för övrigt identisk för båda. Rutan är lite längre på ST och och baken skiljer sig åt.

Av ren nyfikenhet, varför gå från en CB 1000RA till en F800Sx?

Fördelen med ST´n kontra CB´n torde vara långfärdskomforten. Har jäkligt kul med CB´n men just nu söker jag en bra kompromiss för lite bättre mångsidighet.

Last edited:
Har kört min i ca 500 mil, i stort sett en kanonhoj men det finns alltid nackdelar...
Tråkigt ljud.. Har standard pipa på min. Rasslar mycket när man inte håller in kopplingen.
Mjuk framgaffel, dock lätt att åtgärda. Lite karaktärslös kan jag tycka men det är ju högst subjektivt.

Men kul att köra på kurviga vägar och tillräckligt komfortabel för touring.

Vill man ha mycket "åka" för pengarna så är 800:an ett bra val.
Låg förbrukning, billiga ägendekostnader. Bra andrahandsvärde osv. Trevlig och mångsidig hoj som kan bli kanon med några små moddar.

Last edited:
jag har fortfarande min på vinterförvaring, har inte ens provkört min innan jag köpte den.

Min utrustning från fc-moto.de har precis kommit så jag ska nog ta ut hojen nästa vecka någon gång.

Återkommer med fördelar och nackdelar så fort jag kört den.

Dock kan jag lova redan nu att ljudet är jäkligt gött när man kör akrapovic och tar ur insatsen :) Mumma för öronen.

Ingen aning varför den rasslar men söker man lite så ser man att det är många inklusive mig som stör sig på det. Men man lär väl inte märka det om man har en annan pipa på eller så får man helt enkelt hålla in kopplingen. Skall väl tilläggas att det är ingenting som man märker vid körning. Men Ducati ägare tycker ju att det ska rassla så helt fel kanske det inte är.

Dock kan jag lova redan nu att ljudet är jäkligt gött när man kör akrapovic och tar ur insatsen :) Mumma för öronen.

Akrapovicdämp finns som originaltillbehör...väl? Vet du om det behövs/rekommenderas någon mapning för det? Alltid kul att höra vad säljare säger och hur det egentligen ligger till.

Hehe då kan jag nästan lita på säljaren när han/hon säger att det inte behövs :tummenupp Kul anekdot:

Fick höra lite statistik om en bilförmedlingstjänst som låtit göra någon undersökning, 60% (om jag minns rätt många var det iaf) föredrog tjänsten för att de inte ville träffa en yrkesmässig bilsäljare.

mappning? Har inte ens en aning om vad det innebär :P

Akrapovic finns att köpa till, det var ljudet som fick mig att köpa hojen, och priset på försäkringen 311:-/månaden för helförsäkring hos IF (märkesförsäkring). :tuttar

Last edited:
Tja.. Har inte sån jättebred erfarenhet av alla div hojar.
Visst, det klonkar lite när man växlar, men det är bara mysigt.
Jag tycker den är skön att köra, knäcker inte ryggen och armarna tar inte stryk, kusarna räcker till. Även kostnaderna är rätt humana. Som folk säger, org ljudet är inte mycket att hetsa upp sig för, men för min del får den gärna gå mer än vad den låter, har en känsla av att grannarna mina uppskattar pipan :).

Btw, soppa, specarna håller va dom lovar :tummenupp

Har bara kört min ca 50mil, så den är inte inkörd ännu. Men än så länge har jag inte mycket att klaga på, förutom originalljudet då, men faktiskt är det rätt skönt att det inte väsnas så mycket på långfärder!

Men lite muller hade inte skadat! Framgaffeln kunde även ha varit lite hårdare, bromsarna med ABS är är det verkligen inget fel på.
Kan rekomendera en hugger, då det sparar på stötdämparen som annars får en massa skit på sig!

Hoppas du inte ångrar dig bara, streetfighter är svårt att slå =)

Den dagen får man väl köpa en annan streetmaskin, inte värre än så :)

Att det smäller o låter en del vid växling är jag van vid men eventuellt kontunerligt rassel vid stillastående låter ju kanske inge vidare med våtkoppling men det får man se när provkörningen blir av snart förhoppningsvis.

Körde min 800s på ca 15 bankörningar 4 "långtourer" pendlade till jobbet.
Jag har inget dåligt att säga om hojen.
Köpte leo vince, bättre ljud och bättre pris vs akra.

Saknar den ibland, sen ser jag en grusväg och skrattar.
Dualsport > allt!

Då var det provkört:

ST - Lite mjuk ja som påpekat, när det spåra/asfaltskant på motorväg så vek den väl sig dubbel. Ingen regelrätt vobbling dock mer som en enda stor vobbling eller kast kanske är bättre benämning. Nåväl det hände en gång och i övrigt var det ganska skönt med mjuk dämp på sina ställen. Lättsvängd med något tam motorkaraktär men visst sköt det på mellanåt och varvstoppet var ganska våldsamt det med vid en misslyckad 2-3 växling. Vibbrationer fanns men inget som störde, gummi på fotpinnarna så där kändes inget alls. Rutan vet jag inte om jag var så imponerad av, testade att huka mig bakom den och först hamna jag rakt i virveln och när jag väl kommit ned under så pass att det var lugnare så såg jag inte så bra genom rutan pga dess form. Växlingarna gick bra och inge missljud, en gång efter ett rödljus la den i neutralen helt själv men det gick väl i 20km/h så det var odramatiskt.

Passade på att fråga om missljudet vid stillastående, då jag la märke till det och han som lämna ut den trodde det var torrkoppling först men när jag sa att så inte var fallet så hänvisade han vidare. Förklaringen jag fick att det rassla från lamellerna och att det bara var så, alltså en egenskap och inget fel.

Sen blev det till o provköra 800GS också:

Hög, glömde fråga om det var höga eller låga sadeln på men kunde i vilket fall inte ha båda fötterna platt mot marken, skulle jag stanna vid ett potthåll gick det nog åt helvete. Upplevde den som mindre sävig även om motorspecen är så gott som densamma som ST´n. Efter att jag ställt om mig till sittställningen efter halva provkörningen hade jag dock mer smil på läpparna på GS´n, har ju sin charm när det inte är lika noga med vart man åker. Här kom alla vägbyggen mm som pågår till sin rätt men tyvärr blev det ingen ordentlig runda på grus.

Frågade innan om det var exakt samma spec för ST och GS då jag fick förklarat att det som skiljde skulle vara annan dragning/placering av oljekylare och filter men i övrigt samma. Kunde inte få fram det där missljudet på GS´n och ja jag hade hjälm av och öronpropparna ur när jag lyssna på både ST och GS. Som beskrivet av andra så rasslar det på ST´n vid stillastående och det försvinner när man kopplar ur, inte lika påtagligt som på en Ducce men klart märkbart iaf.

ST´n hade gått ca 800 mil medans GS´n hade gått 20 eller 200 mil.

Trevligt bemötande av säljare Micke på BMW i Solna, snabbt ordnat med provkörning för båda hojarna trots att det var en del folk där o handla. Blev tillfrågad om jag ville provköra fler hojar men det hade jag inte tid med, tummen upp för bra kundservice :tummenupp

Har precis köpt en F800s och är nöjd. Det enda jag saknar är att det inte är en höghastighets maskin för motorvägen. Min F800s har kåpglaset från ST vilket i stort sett plockar bort all vind, jag är rätt kort. Fjädringen duger utmärkt och den är superlätt riktigt smidigt chassi. Motorn låter på låga varvtal t. ex. om du kommer in mot en rondell bromsar ner kraftigt och sen fortsätter på 3:an. Men står du stilla vid rött med kopplingen intrycket är det ingen fara.

Bra vrid är det också dock tycker jag inte att motorn ryter till istället är man plötsligt uppe i fart. Växlar ur 2:an vid 80 km/h. Den är även skön i 200 fortare än så har jag inte hunnit köra.

Min försäkring via bilsport-mc blev 2793:- hel/hel

//Dafe

Bifogat

• IMAG0031.jpg
    IMAG0031.jpg
    264.7 KB · Visningar: 95
*/ ?>
Back