R1 och R6-tråden!

Var precis och kollade på en r6a 2003. Den var helsvart och alla dekaler på men enligt vägverket grå. Är det så att vägverket kallar den grå eller är den helt enkelt omlackad? Kollar man på en r6a i silver så är den också grå enligt vägverket därför blir man lite misstänksam...




Var det den i bromma för 55loppor på blocket?

Hur såg den ut?
 
På lunchen köptes ett 80-814 på Feltema istället. Måtten lirar inte riktigt lika bra med batterilådan, men med mina engineering skills får jag väl bygga något flashigt (silvertejp?) för att få gel-paketet att ligga still.

Återkommer med intressant dokumentation på detta. Dock inte idag. Idag blir det tvättstugan. :mad:
 
Läs detta om ni är sugna på Velocity Stacks till R1 04-06!!!

Nu under vintern så har jag i brist på annat roligt, ägnat mig åt att leta trimdelar och att surfa fram vad man bör köpa och inte etc. Planen är att BPU-trimma på bästa sätt (dvs utan att öppna motorn).
Detta har resulterat i en mängd timmar på Ebay och olika trimdels-siter samt inköp av:
PC III, PC Ignition module (råder lite delade meningar om nyttan med denna, men jag vill testa), Akrapovic Y-rör utan kat och K&N-filter. Jag hade Akra slip on sedan i somras.

Jag trodde att det var allt som var någon vits med att köpa. De velocity stacks som jag sett (Pro Factory) gillade jag inte designen på eftersom de rent teoretiskt borde tappa toppeffekt jämfört med original. Graves verkade dock ge lite mer krut och sådana var jag sugen på, men osäker på varför de har olika längd på sina runners (långa i mitten och kortare på yttercylindrarna). För att få reda på mer sökte jag på R1-forum.com och hittade då en tråd av en kille som själv svarvat velocity stacks och provat sig fram med olika längder på sin egen hoj tills han hittade optimum. Dessa tillverkar han i aluminium och säljer för samma pris som Graves tar för sina plastbitar!

Jag läser alla superpositiva kommentarer i tråden och övertygas.
http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=242753

Jag la en beställning, fick genast ett automatsvar och tog kontakt med säljaren för att kolla att allt var OK för att skicka till Sverige. Här sitter jag nu mer bitarna i handen en vecka efter lagd beställning (trots det Isländska vulkanmolnet som hållit flygfrakten i schack)! Det är våldsamt fin kvalitet på bitarna, och jag vill påstå att de är finare än något massproducerat jag sett. Men det kan ju bero på att han svarvar dem själv också :)
Jag fick ge 162$ inklusive frakt till Sverige (sedan tillkommer väl tull och moms på detta), men det känns ändå som ett kap!

Jag kan verkligen rekommendera Josh Roth's velocity stacks!!!
Här är ett par bilder jag tog på bitarna.
 

Bifogat

  • P4212684.jpg
    P4212684.jpg
    242.3 KB · Visningar: 66
  • P4212683.jpg
    P4212683.jpg
    243.5 KB · Visningar: 63
  • P4212682.jpg
    P4212682.jpg
    242.5 KB · Visningar: 69
en kort fråga bara.. är det någon skillnad mellan R1 04 och 05 dem borde vara samma väl:va
 
Två små frågor bara. Klarar man besiktningen med racebafflar? Och bör jag byta till ett öppnare luftfilter när jag byter bafflarna?

Mvh
 
Två små frågor bara. Klarar man besiktningen med racebafflar? Och bör jag byta till ett öppnare luftfilter när jag byter bafflarna?

Mvh

Har du tur så klarar du dig, men rent generellt så är det alldeles för högt ljud.

Det skadar inte att byta till ett öppnare luftfilter, men då ska du helst ta bort / rensa katalysatorn också och komplettera med en PCIII.
 
hej är det någon som sitter med r1 kulören från 01 den blåa ska lacka en skärm åt en polare
 
Har du tur så klarar du dig, men rent generellt så är det alldeles för högt ljud.

Det skadar inte att byta till ett öppnare luftfilter, men då ska du helst ta bort / rensa katalysatorn också och komplettera med en PCIII.


Rensa katalysatorn, hur gör man det då? Eller om man tar bort den, ska man då ersätta med nått?

Mvh
 
På lunchen köptes ett 80-814 på Feltema istället. Måtten lirar inte riktigt lika bra med batterilådan, men med mina engineering skills får jag väl bygga något flashigt (silvertejp?) för att få gel-paketet att ligga still.

Återkommer med intressant dokumentation på detta. Dock inte idag. Idag blir det tvättstugan. :mad:

JÄVLA =(/& =?)("&¤=)(&"¤=)(& R-VPUNG!

För er information. Måtten på ovanstående feltemabatteri funkar bra i batterilådan. Däremot är polerna helt fel (och helt tvärtom mot det första batteriet jag köpte på feltema). Därför passar det inte alls, heller, överhuvudtaget. Iaf inte utan att byta batterikablar, och det orkar jag inte.

Borde väl kollat det i butik, men varför ska det vara olika, liksom? :rolleyes:

Seså, någon som har bra tips på var jag hittar ett batteri, Yuasa, Uggibuggi, Tudor, Duracell, Warta eller whattevver? Bara det har rätt size, inte kostar 20000£ plus åtta veckors ledtid samt vara totalt plug and play?
 
Helt identiska frånsett lackering & dekaler.

okej där ser man, tack ska du ha :)

eftersom 04 var den första i den serien undrar jag om det finns några kända fel med? jag brukar aldrig köpa första modelen.. men 04 kanske saknar "barnsjukdomar" ?
 
Re: R1/R6-tråden!

jeber skrev:
okej där ser man, tack ska du ha :)

eftersom 04 var den första i den serien undrar jag om det finns några kända fel med? jag brukar aldrig köpa första modelen.. men 04 kanske saknar "barnsjukdomar" ?

Den är i princip helt förskonad. Det enda är en garantiåtgärd gällande utbyte av felaktig TPS. Om det är gjort så har du en extra stjärna stämplad i början av ramnumret.

Felet drabbade dock inte alla hojar så om den inte är bytt så är det inte hela världen.
 
Rensa katalysatorn, hur gör man det då? Eller om man tar bort den, ska man då ersätta med nått?

Mvh

Antingen plockar du av din befintliga katalysator & slår sönder innanmätet som består av ett keramiskt material. Men det är lite dumt vid besiktning eller vid försäljning.

Eller så köper du en begagnad som antingen är rensad eller orensad. De brukar kunna köpas för ca 500kr.

Det sista alternativet är att köpa en eftermarknads Y-pipa från te x Akrapovic, men då blir det betydligt dyrare.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top