R1 och R6-tråden!

Anden skrev:
Någon jävel har puttat ner bågen på högersida idag Skulle behöva nya främre micro blinkers och handbroms/koppling (endast handbroms men antar att det är lika bra att byta bägge)

Har kikat runt lite men är urkass på att hitta bra grejer. Någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig med detta? Så billigt som möjligt samt så snyggt som möjligt.

Tack på förhand


http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=217530&highlight=led+blinkers

Där har du en tråd med massa länkar till olika sidor som säljer schyssta blinkers. Tyckte Nilssons och nccr hade bäst sortiment. Beställde från Nilssons. (Blev dock lite småirriterad på frakten för 99:-, när grejerna kom i ett brev med två frimärken)
 
Tja,

orkar inte plöja igenom alla 450+ sidor för att få svar på mina frågor...


R1 -00, vad ska man titta extra efter på denna modell? några svaga punkter?

Tackar för svar
 
Tänkte ta och byta däck på R1:an.. bakhjulet har jag demonterat tidigare, så det är inga problem. Det som slog mig nu är att jag faktiskt aldrig plockat loss framhjulet.

Lär ju knappast vara någon raketforskning, men tänkte mest kolla om man behöver något specialverktyg? (sitter på jobbet nu, så kan inte kolla på hojen). Och om man ska tänka på något. (förutom att hojen ska va ordentligt uppställd) :)

Inga specialverktyg, endast en 19"-hylsa & en 6-ans insexnyckel.
Lossa bromsoken & dra undan dem från fälgen.
Lossa de två stoppskruvarna på gaffelbenet, lossa sedan hjulaxeln.

När du sedan återmonterar hjulet, alltså satt i hjulaxeln & hängt på bromsoken, glöm då inte att snurra ordentlig fart på hjulet & bromsa till med frambromsen. Upprepa ett par gånger. Detta för att ställa gaffelbenen "rätt" innan du drar åt de två stoppskruvarna.

Glöm inte smörja in hjulaxeln med konsistensfett om behov finns!
 
skall ha fast lite kolfiberskydd på motorn samt en tankkåpa på Gammel R6:an....

Hur gör man bäst ??

PL400 ??
det skall ju sitta fast, men tankskyddet vill man kanske kunna ta av någon gång.... med lacken under i behåll....

tips, hur gör ni racegubbar ??

kom igen, ingen som vet ?
 
Någon som vet om orginalslutburken frånR1 98-01 även passar 02/03:an?
 
Någon som vet om orginalslutburken frånR1 98-01 även passar 02/03:an?

Anslutningsmässigt ja, men det är en helt annan böjning på rören vilket medför att fästet vid skjutspinnen hamnar helt fel. Det är iofs ganska lätt åtgärdat med en distans.

Jag har själv monterat en 02:as avgasrör på min gamla -98 racehoj.
 
Nån som vet hur mycket olja som skall hällas i vid oljebyte på r6-06? Står ju 2,4 liter på kåpan men räcker det verkligen?
 
Jo, jag undrar.. Är det ngn som vet exakt vad det är som gäller för att garantin skall gälla? Då menar jag just servicegarantin.
Det är så att jag har en R1 08 och enl den verkstaden jag lämnade in min förra hoj på (R1 00) så behöver inte en verkstad alls vara auktoriserad för ett visst märke för att garantin skall gälla. Verkstaden menar enbart att servicen skall vara fackmannamässigt utförd. Ngn som vet om det stämmer?
 
Tjena!

Funderar på köpa racing bafflar från A&R till min 06-R1. Någon som har erfarenhet av dessa? Hur står sig dessa mot vanliga slipon? Och finns de att köpa på hemmaplan månne?

Mvh
 
Tjena!

Funderar på köpa racing bafflar från A&R till min 06-R1. Någon som har erfarenhet av dessa? Hur står sig dessa mot vanliga slipon? Och finns de att köpa på hemmaplan månne?

Mvh

Kompisen har dessa på sin R1 -06 & jag har köpt till min R1 -05. De låter jävligt gött tycker jag. Speciellt i förhållande till priset :)

Har dock aldrig sett dessa till försäljning inom Sverige.
 
Kompisen har dessa på sin R1 -06 & jag har köpt till min R1 -05. De låter jävligt gött tycker jag. Speciellt i förhållande till priset :)

Har dock aldrig sett dessa till försäljning inom Sverige.

Låter bra det. Ja det är just priset som känns rätt:tummenupp. Köpte ni från A&R? Isåfall, hur mycket låg frakten på och hur lång tid tog det att få hem det?
 
Jo, jag undrar.. Är det ngn som vet exakt vad det är som gäller för att garantin skall gälla? Då menar jag just servicegarantin.
Det är så att jag har en R1 08 och enl den verkstaden jag lämnade in min förra hoj på (R1 00) så behöver inte en verkstad alls vara auktoriserad för ett visst märke för att garantin skall gälla. Verkstaden menar enbart att servicen skall vara fackmannamässigt utförd. Ngn som vet om det stämmer?

Det stämmer, jobbar i bilbranschen och sedan nåra år tebax så gäller nya regler. Det ska vara fackmannamässigt utfört och det åligger tex yamaha att bevisa att den verkstaden du använt dig inte är kunnig. Oftast för mycket jobb för generalagenten så de skiter i det, men mitt råd är att välja en seriös firma ingen liten skutt på hörnet för då kan det bli diskussioner....
 
Det stämmer, jobbar i bilbranschen och sedan nåra år tebax så gäller nya regler. Det ska vara fackmannamässigt utfört och det åligger tex yamaha att bevisa att den verkstaden du använt dig inte är kunnig. Oftast för mycket jobb för generalagenten så de skiter i det, men mitt råd är att välja en seriös firma ingen liten skutt på hörnet för då kan det bli diskussioner....

Men gäller den förlängda motor och elektronikgarantin då?

Det är väl mer en typ försäkring som yamaha kräver att servicen görs på auktoriserad verkstad.


Fabriksgarantin på 2år ska gälla bara det är fackmannamässigt utfört men de 3 sista?

Henrik
 
Tja. köpte mig nyligen en R6 från -07 och undra lite över EXUP-systemet. de är nämligen så att de sitter en acrapovits slipon på den nu, men jag funderar på hur mycket efektkurvan förändras, om man tappar mycket botten på att köra utan orginal grejerna och ventilen? har letat bromspaper på nätet men inte hittat något. någon som vet lite om de här? :)
 
Låter bra det. Ja det är just priset som känns rätt:tummenupp. Köpte ni från A&R? Isåfall, hur mycket låg frakten på och hur lång tid tog det att få hem det?

Frakten blev 30 USD + 7 USD för ett extra par. Så alltså 37 USD för två par. Det tar ca 2 veckor för dem att komma till Sverige.
 
Packboxen till kopplingsarmen läcker

Jag blev äntligen klar med cykeln i helgen (R1 -00).:yoparty
Efter en försiktig premiärtur på tre mil observerar jag oljedroppar på marken.
Det ser ut som att det kommer fråm kopplingsarmen.

Kan packboxen packa ihop under vintern?
Går det att byta den utan att plocka av kåpan?
Är det en special Yamaha eller finns det en motsvarande standardpackbox?
Någon som vet dimensionerna?

/Stefan
 
Last edited:
Tja. köpte mig nyligen en R6 från -07 och undra lite över EXUP-systemet. de är nämligen så att de sitter en acrapovits slipon på den nu, men jag funderar på hur mycket efektkurvan förändras, om man tappar mycket botten på att köra utan orginal grejerna och ventilen? har letat bromspaper på nätet men inte hittat något. någon som vet lite om de här? :)

Om du inte har en PCIII & inte har bänkat hojen så kommer den att vara lite bluddrig på låga varv, nästan lite nervös kan upplevas på vissa exemplar. Men det förutsätter att även katalysatorn är bortplockad.

Skulle du uppleva hojen som ryckig eller bluddrig så kan det nog vara värt att investera i en PCIII & ett öppet luftfilter & sedan bänka hojen.
 
Jag blev äntligen klar med cykeln i helgen (R1 -00).:yoparty
Efter en försiktig premiärtur på tre mil observerar jag oljedroppar på marken.
Det ser ut som att det kommer fråm kopplingsarmen.

Kan packboxen packa ihop under vintern?
Går det att byta den utan att plocka av kåpan?
Är det en special Yamaha eller finns det en motsvarande standardpackbox?
Någon som vet dimensionerna?

/Stefan

Förmodligen denna som gett upp då, Art nr: 93102-15212-00 OIL SEAL.

Se Nr 27 på bilden.
 

Bifogat

  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    19.3 KB · Visningar: 57
Var precis och kollade på en r6a 2003. Den var helsvart och alla dekaler på men enligt vägverket grå. Är det så att vägverket kallar den grå eller är den helt enkelt omlackad? Kollar man på en r6a i silver så är den också grå enligt vägverket därför blir man lite misstänksam...
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top