Sviestad trafikövningar 2010

Sådär, på nollan ute och småsnöar lite när jag cyklar till jobbet! Körningen ikväll som man sett fram emot i veckor känns jävligt avlägsen...
 
...ljudsmäcket är ju en anledning till att man inte kommer köra på Sviestad med er öht. :(

Jag har termislippisar på italienskan (kravspecen som ducceförare är sådan, punGt), och den har raceboxen, injusterad för dessa, det finns inte på kartan att jag meckar i standardboxen, byter pipor och tar hjälp av handlaren för att justera in TPS:en - enkom för att ni har lite underliga regler.

För övrigt har jag kört den på 3 SHK, utan dB-killrarna (plural? :va ) i, nada problem med ljudnivå, och då mullrar den rätt gott ändå, och då har det allt testats med full mutter förbi mätapparaturen (Kullen och Gelleråsen).

/J

P.S. Det fräsiga är att den är tystare med termipipor med pluggar i, än med originalpiporna. :hihi
 
Men vafan, vilket jävla tjat om era förbannade slipon?! Reglerna säger att det är orginal som gäller, så svårt är det ju inte att fatta att det är det som gäller i så fall?! Inget specifikt till någon av er, blir bara så less på dagisnivån på diskussionen...
 
Men vafan, vilket jävla tjat om era förbannade slipon?! Reglerna säger att det är orginal som gäller, så svårt är det ju inte att fatta att det är det som gäller i så fall?! Inget specifikt till någon av er, blir bara så less på dagisnivån på diskussionen...

Och just av den regeln slipper man. :) Det roliga i mitt fall som jag redan nämnt, är att den är tystare med termisar och dB-pluggar än med standard.

Trams. Mätning är det enda raka.
 
Snöblandat nu.. Blir det nåt ikväll eller? Står inget om inställt på LMS.se
 
Frågan är om du ens vill köra i det här vädret... Kollar ut nu och bankörning är det sista som dyker upp i huvudet! Fortfarande bara strax över nollan och ovädret hänger i luften!
 
Sitter någon kilometer norr om Sviestad och just nu är det uppehåll här och ca 6 grader. Asfalten utanför fönstret är torr med några enstaka blöta pölar på.

Det kommer att vara instruktörer på plats ute på Sviestad ikväll (och frysa).

De radarbilder jag studerat pekar på att nederbörden börjar strax öster om Linköping men om det kommer att hålla i sig så under kvällen och inte flytta sig längre västerut vågar jag inte sia om.
Just nu är himlen ljusare än den varit på hela dagen.

Och medans jag skrev började det droppa lite utanför fönstret :huvet
Hoppas det inte håller i sig.
 
Last edited:
...ljudsmäcket är ju en anledning till att man inte kommer köra på Sviestad med er öht. :(

säg inte så, snart kommer det finnas möjlighet för de som kör med eftermarknadssystem att köra trots allt.
Med lite tur kommer det bedömmas på vad man faktiskt låter och inte vilken stämpel det är på avgassystemet :rolleyes:
 
Tyvärr så dyker inte jag upp denna gången. Känns inte direkt motiverande att köra 25 mil transportsträcka med hojen för en bankörning ännu!
5cm snö i går och snöade på väg till jobbet i morse.
Men nästa körning kanske!
 
säg inte så, snart kommer det finnas möjlighet för de som kör med eftermarknadssystem att köra trots allt.
Med lite tur kommer det bedömmas på vad man faktiskt låter och inte vilken stämpel det är på avgassystemet :rolleyes:

Det vore berömmansvärt. :tummenupp
 
lite svalt var det i kväll men inte speciellt trångt på banan.
 

Bifogat

  • IMAG0037 (Small).jpg
    IMAG0037 (Small).jpg
    40.1 KB · Visningar: 71
  • IMAG0038 (Small).jpg
    IMAG0038 (Small).jpg
    67.1 KB · Visningar: 92
...ljudsmäcket är ju en anledning till att man inte kommer köra på Sviestad med er öht. :(

Jag har termislippisar på italienskan (kravspecen som ducceförare är sådan, punGt), och den har raceboxen, injusterad för dessa, det finns inte på kartan att jag meckar i standardboxen, byter pipor och tar hjälp av handlaren för att justera in TPS:en - enkom för att ni har lite underliga regler.

För övrigt har jag kört den på 3 SHK, utan dB-killrarna (plural? :va ) i, nada problem med ljudnivå, och då mullrar den rätt gott ändå, och då har det allt testats med full mutter förbi mätapparaturen (Kullen och Gelleråsen).

/J

P.S. Det fräsiga är att den är tystare med termipipor med pluggar i, än med originalpiporna. :hihi

Hej hopp!! Sju instruktörer och TVÅ elever/kunder på en motorbana.
Några stänk på visiret första passet och ca. klockan sju.
Och snart kommer gnället " vad lite bandar det är".

Efter 19,00 dvs. när vi har en timme kvar på kvällskörningarna är bullergränsen 55 dba vid tomtgränsen, om dina termosar fixar det blir jag impad. Jobbar på Beviks har en decibelmätare, kom förbi med hojen så får jag mäta med och utan killers och jämföra med min R1-07.

Åker varvet på LMS på ca. minuten men du kör säkert fortare med slip-on... Mvh. Kjell Bornemo
 
Det blev faktiskt en mycket trevlig körning ikväll, det trodde jag inte på eftermiddagen.
Gott om plats på banan och för min del blev det ca.20 mil bankörning:tummenupp
 
säg inte så, snart kommer det finnas möjlighet för de som kör med eftermarknadssystem att köra trots allt.
Med lite tur kommer det bedömmas på vad man faktiskt låter och inte vilken stämpel det är på avgassystemet :rolleyes:

En mätanläggning gör inte att (o)ljudet hos grannarna blir lägre.
Eget ansvar för ljudanläggningen på hojen gör mer nytta.

Och jag köper inte snacket om att en hoj som är ca. tre-fyra år och nyare skulle gå dåligt orginal, så att man måste fixa med den.

Harebra därute mvh. Kjell
 
Tar det dig en HEL minut att kuska runt det där varvet.. Så långt är det väl inte?

;)

Men hallå!!
45år, talanglös ( sagt av en Fredrik som åker varvet ca. fyra sec. snabbare). Veteranhoj -07 med orginalljuddämpare hur snabbt kan det bli...:rolleyes:

By the väg, skulle inte du gå licenskursen... Eller har jag börjat se lika bra som jag hör.... såg inte dig där. KjellB
 
By the väg, skulle inte du gå licenskursen... Eller har jag börjat se lika bra som jag hör.... såg inte dig där. KjellB


Njae... Har jag nog inte sagt sen i fjol iaf. Var, och är sugen på det. Men det bygger lite på att jag ska ha nåt att åka på osv.

Får jag åka tisdagar utan oljebåt?

Önskelistan med däcksvärmare, uppsättning slicks, verktyg (letar), ny hoj (funderar), bil med drag (letar) och allt annat som behövs för det börjar bli lång och dyr.

Skiner solen nästa vecka ses vi då iaf. Blir Dukkens banpremiär :)
 
Hej hopp!! Sju instruktörer och TVÅ elever/kunder på en motorbana.
Några stänk på visiret första passet och ca. klockan sju.
Och snart kommer gnället " vad lite bandar det är".

Efter 19,00 dvs. när vi har en timme kvar på kvällskörningarna är bullergränsen 55 dba vid tomtgränsen, om dina termosar fixar det blir jag impad. Jobbar på Beviks har en decibelmätare, kom förbi med hojen så får jag mäta med och utan killers och jämföra med min R1-07.

Åker varvet på LMS på ca. minuten men du kör säkert fortare med slip-on... Mvh. Kjell Bornemo

Du förstod inte mycket av min poäng va? Eller gör du dig bara lite lustig?

Hojåkat handlar för mig lika mycket om känsla, som att köra hojen, och en stor del av känslan är ljudet...annars kunde jag åka radfyra. ;)

Det är inga problem med termignonisystemet på resten av bansveriges banor, men istället för att mäta det faktiska bullret så kör man alltså huvudet i sanden och är lite rolig istället.

Fin attityd, kör du sammalika om någon gör fel därute med?
 
En mätanläggning gör inte att (o)ljudet hos grannarna blir lägre.
Eget ansvar för ljudanläggningen på hojen gör mer nytta.

Och jag köper inte snacket om att en hoj som är ca. tre-fyra år och nyare skulle gå dåligt orginal, så att man måste fixa med den.

Harebra därute mvh. Kjell

Ibland får jag intrycket av att det inte är (o)ljudet som är det väsentliga utan att det faktiskt har gått prestige i den här frågan.
Om nu Håkan håller på att "lösa" problemet med mätanläggning så ser jag inte problemet. Anledningen till att man väljer att byta ljuddämpare borde inte värderas av dig eller någon annan inom LMS, utan det borde bullermätas, eftersom det är buller som gränsvärdena bygger på.
 
utan det borde bullermätas, eftersom det är buller som gränsvärdena bygger på.

Hrm... det är ljudutsläpp som mäts, inte buller, vi håller väl inte på med buller heller?

Buller är ju nåt oönskat (tolkas det som av de flesta tror jag), ljudutsläpp är nåt annat.

Jag försökte mäta ljudutsläppet från mantorp park hemma, det gick liksom inte, E4:an lät mera MEN det hördes att det var nåt på gång på Mantorp Park men VOLYMEN av ljudet kunde inte uppmätas.

Ajja... ljudustläppsmätare håller på att fixas, den 28:e ska det fixas lite ljudkartor osv, efter det bör man kunna lite enklare få veta om ljudutsläppet överstiger det tillåtna.

EDIT: Hemma är 1500m fågelvägen från strippen, på andra sidan E4:an från Mantorp Park:banana
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top