Tråden för dig som letar mobilabonnemang

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Flera trådar om nya mobiltelefoner.
Så när man väl har lyckats hitta en passande telefon är det dags att välja abonnemang. Hatar att man ska vara så noga med vad man köper, hålla på och jämföra i all evighet, varför kan man inte nöja sig med det som är "bra".

Själv är det dags att byta ut Viewtyn innan jag kastar dem i backen. :huvet
Lite lätt sugen på en Desire :)

Ringer inte så mycket: ~300 min/månad
SMSar desto mer: Säkert 200-300 sms/månad
Datatrafik: 0, men kommer ju ändras vid ny telefon

Då jag är under 25, kanske Telia skulle vara något:
Telia Mobil Max 25 + Mobilsurf Alltid :va
Men hur långt kommer man egentligen på 0,5GB.
Hur mycket surfar ni med "surfmobiler"?

Är det t.o.m värt att välja Telenors Surfa Fritt, som verkar vara helt fritt, inga begränsningar vad jag har sett?

Vilka abonnemang har ni?
Har ni några råd?

Oj. Hamnade visst under Datorcentralen.
Om någon Moderator ser tråden är det bara att flytta den.

Jag kör telia, alltid gjort o kommer alltid göra eftersom jag kan ringa/surfa jämt medans mina polare sitter där med noll i täckning titt som tätt.

Jag har de största surfpaketet men de verkar som man skulle klara sig bra på 0,5 om man bara surfar lite o lyssnar på musik nångång då o då, tror inte jag komme upp i de nån månad hittills :P

Jag har telenor, mycket nöjd. Jag kollar runt och jämför alltid innan jag köper och jag har idag fri surf och betalar 399 kr/månaden, 19 öre per minut mot tidigare 69!! Fick 1500 SMS i kompensation för att mobilen levererades sent och 600 kr i rabatt på den då jag förnyade mitt abonnemang. Man kan nästan alltid förhandla bättre när man pratar med kundtjänst än i butik, så upplever jag det i alla fall... speciellt om man redan tidigare är kund.

Förut låg mobilräkningen på cirka 600, nu ringer jag ideligen tycker jag själv men saldokollen, som jag lagt på 300, har aldrig "plingat" till.
Stor skillnad med lägre öreskostnad med andra ord och det är väldigt skönt att slippa få dyra mobilräkningar pga surfningen då den ingår.

:)

Täckningen ha det aldrig varit några problem med.

Last edited:
Jag har telenor, mycket nöjd. Jag kollar runt och jämför alltid innan jag köper och jag har idag fri surf och betalar 399 kr/månaden...

Täckningen ha det aldrig varit några problem med.

Det låter rätt bra. Dock har täckningen varit lite sådär på vissa ställen.
Får helt enkelt ringa och höra vad de har att säga. Om man kan få någon bra deal genom att hota om byte...

Har du Surfa Bas (1 Mbit/s) eller Surfa (6 Mbit/s)?

Jag kör telia...

Jag har de största surfpaketet...P

Lite därför jag funderar på att byta från Telenor. Har haft problem med täckningen någon gång.

Ja, kan ju vara skönt att ha det ändå.
Om man börjar använda mobilen som "modem" till laptopen.

Svårt att veta vad man behöver innan man börjat använda det...

Åhohoho, den där djungeln tänker jag inte hoppa in i. Väljer Amazonas regnskog framför mobil-djungeln vilken dag i veckan som helst :hihi

Tips: Jag såg till att min sambo bytte till Halebop (www.halebop.se) dom går i Telias nät och tyckte deras abonnemang var bra därför att...

-19 öre/min till alla nät!
- Fria sms till hela världen (säkert över limit på 3000 sms/mån eller så)
- 59 kr/månavgift
- Billiga utlandssamtal till vänner & bekanta

Nackdel : Man måste binda sig men är ju skitsamma eftersom du iaf skall ha en mobil 12 eller 25 mån framåt.

Än så länge är vi mkt nöjda plus att kostnaden verkligen gått ner från tidigare.
Tele 2 är 1 öre billigare per minut men då får du ju vad du köper också. Jag ringer mkt hellre med

Halebop (Telia) än Tele 2 vilket i mina ögon tyvärr inte är något jättebra ställe att vara kund på när det väl strular.

Det beror ju väldigt mycket på vad man ska ha abonnemanget till och vart man använder det.
Är man mest i centrala delar av städer så funkar väl dom flesta operatörer relativt bra.
Personligen skulle jag inte ta något annat än Telia till ett privat abonemang då det ger överlägsen täckning. I sommarstugan i dalarna som är 2 mil från falun, 2 mil från borlänge och ca 2 mil från leksand så är alla andra operatörer stendöda men Telia har full täckning.
På förra jobbet hade vi Telenor och det var helt hopplöst. Jag satt rätt mycket och pratade i handsfree när jag körde men det fick jag lägga av med. Det var stört omöjligt att köra mellan stockholm och uppsala på E4 utan att tappa samtalet flera gånger. Utanför Karolinska sjukhusets entre försvann det varje gång. Likaså prata på tåget var en omöjlighet. Nu på jobbet ringer vi via Tele2/comviq när vi är ute och det funkar lite bättre men jag har fortfarande irriterande svackor i mottagningen när jag är ute och får räkna med att tappa ett samtal några gånger om jag sitter och åker mellan uppsala och stockholm och det anser jag inte är Ok för ett företagsabbonemang. När vi haft Telia har jag aldrig haft dom problemen. Det har alltid fungerat klockrent.

Dock är det väl så att för många så är inte dom grejorna så viktiga för att privatabbonemang. Man använder inte telefonen på det sättet riktigt. För min del så värdesätter jag täckningen så mycket att jag lätt väljer Telia även om det enligt många prisjämförelser är lite dyrare. Jag anser mig ha råd med den lilla merkostnaden då det ändå är frågan om relativt lite pengar.

Dom fria datamängder som ingår i ett abonnemang ska dom flesta väl klara sig ganska bra med tror jag. Jag har sällan haft några datamängder att tala om. Telefonen är ändå ganska usel att surfa med annat än i nödfall.

Det beror ju väldigt mycket på vad man ska ha abonnemanget till och vart man använder det.
Är man mest i centrala delar av städer så funkar väl dom flesta operatörer relativt bra.

Kommer användas i Sthlm, Uppsala och Norduppland.
Sen stugan i Hälsingland. Dock har jag inte haft några problem med Telenor där. Har snarast varit sämst hemma i Norduppland.

Dock har jag aldrig upplevt något direkt problem på tåget mellan Stockholm-Uppsala. :va
Kanske jag som inte pratar så mycket i telefon.

Tips: Jag såg till att min sambo bytte till Halebop (www.halebop.se) dom går i Telias nät och tyckte deras abonnemang var bra därför att...

Nackdel : Man måste binda sig men är ju skitsamma eftersom du iaf skall ha en mobil 12 eller 25 mån framåt.

Ja, har en hel del kompisar som har Halebop. Och har aldrig hört något klagomål från dem.

Angående bindningstid så brukar jag inte byta mobil så särskilt ofta nej.
Nuvarande abonnemanget har gått ut för flera månader sedan.

Jag har haft Telia sen Jesus gick i sandaler.
Aldrig haft några strul eller problem med täckning *pepparpeppar*
som tillägg har jag "mobilsurf alltid" med en surfgräns på 0,5 GB innan hastigheten sänks, kostar inget extra när man överskrider gränsen utan det går bara lite långsammare. Men det räcker ändå för spotify, webradio, youtube, surfa m.m.
Brukar passera gränsen nånstans i mitten av månaden.

Betalar hellre lite mer för ett abonnemang som jag vet funkar överallt än betala lite för nåt som jag ändå inte kan utnyttja. Tror iofs att skillnaden/månad inte skulle bli särskilt stor ändå.

Däremot vet jag att det är många som haft problem med Tele2 i kombination med smartphones.

Jag har haft Telia sen Jesus gick i sandaler.

Lite beroende på religiös åskådning så går han ju i sandaler än?

Jag har ALDRIG någonsin "tappat" ett samtal, jag vet ett ställe där det enligt andra ska kunna hända, men jag har aldrig haft behovet att prata just där.

Jag har alltid haft telia/halebop.

Sen har jag uppfattningen att eftersom dom är överlägset bäst på täckning och har flest abbonenter så kan det hända att man i större städer råkar ut för att man tappar samtal för att det är för många användare på varje basstation, inget som händer här uppe.

Dessutom är dom säkert inte billigast heller.

Första abonnemanget jag skaffade någon gång på 90 talet var Telia. Hade det många år och var nöjd med allt utom samtalskostnaden. Bytte senare till Europolitan (Telenor) som en protest. Var väldigt nöjda med dem utom på en punkt. Täckningen lämnade övrigt att önska.

Bor precis vid kusten till Danmark. Där är täckningen som svagast. Antagligen med flit då man tjänar rätt mycket pengar på rooming samtal. Spärrar man inte nätet kommer man att få en trevlig räkning. Samtalen bröts stup i kvarten eller så hörde man inte vad personen man pratade med sa. Särskilt i hemmet. Telenor fungerade inte heller uppe på vårt sommarställe om man inte befann sig inne i stan (något jag kunde leva med då det var rätt skönt att slippa bli nådd och ha en bra ursäkt till det). Bytte tillbaka till Telia. Tycker numera operatörerna är rätt likvärdiga i sin prissättning. Min uppfattning är att Telia har överlägset bäst täckning. Främsta skälet till att jag har dem.

Jag har ett fastpris abonnemang då jag ringer en hel del. Tjänar på det.

Tele2 Smart har jag, 69 öre/samtal oavsett hur länge man snackar. Bra för mig som pratar ofta och länge men nu funderar jag på att byta till nåt med surfabonnemang också så jag kan surfa sporthoj.com
även i stugan i sommar.
Men jag är snål och vill inte betala mer än 300-400:-/månad med allt :(

Låter som det du letar efter är ett "Flatline"-abonnemang. Om du ringer för ca 300, och sms:ar för 300 dessutom så blir det billigare att skaffa ett fastpris. (Med tanke på att du på din nya telefon dessutom ska surfa)

Själv har jag Telenor, iPhone och fastpris där ALLT ingår. Dessutom fick jag snackat till mig ett tvillingskort och USB-dongel på köpet till laptopen. Finns säkert motsvarigheter för HTC-lurar med.

EDIT: Såg att Telenor har detta för 699:-/mån för Desire
Fastpris Telenor

Ha i åtanke att fri surf är ett MÅSTE. Alla "smartphones" bygger hela sin funktion med tanke på att man alltid är uppkopplad.

Last edited:
Har man ett nätverkt hemma och på jobbet så är det svårt att komma upp i högre än 0.5 gbit eller vad det nu är för enhet. Då är Telias lilla surf inte så dyrt med sina 69:-
Prata på kostar 29:- i månaden, 0.29:-/min och SMS, 0.69 i öppningsavgift.

Mycket nöjd med mottagningen!

Har man ett nätverkt hemma och på jobbet så är det svårt att komma upp i högre än 0.5 gbit eller vad det nu är för enhet. Då är Telias lilla surf inte så dyrt med sina 69:-
Prata på kostar 29:- i månaden, 0.29:-/min och SMS, 0.69 i öppningsavgift.

Mycket nöjd med mottagningen!

Det lät ju rätt bra faktiskt.

Annars får det helt enkelt bli: Halebop Hallå inkl. Surf Plus
149:-/månad
19 öre/min till allt och alla
3000 fria sms /månad
99 öre i öppningsavgift (Men eftersom jag inte ringer så många samtal är det rätt lugnt)
3 GB /månad att surfa upp

Något som slår det?

Det lät ju rätt bra faktiskt.

Annars får det helt enkelt bli: Halebop Hallå inkl. Surf Plus
149:-/månad
19 öre/min till allt och alla
3000 fria sms /månad
99 öre i öppningsavgift (Men eftersom jag inte ringer så många samtal är det rätt lugnt)
3 GB /månad att surfa upp

Något som slår det?

Det där låter faktiskt väldigt svårslaget rent prismässigt. Eftersom dom går via Telias nät så skulle jag tro att även täckningen är svårslagen.
Har du trådlöst nätverk hemma och telefonen stödjer det så kan man ju koppla upp sig mot det och då sparar man datamängd. Min telefon är kopplad till WiFi både hemma och på jobbet, Iofs tar batteriet slut lite fortare men det är ju inget problem att ladda den på natten.
Kör man så så är det svårt att gör slut på 3 GB/månad om man inte gör något exceptionellt.

Telenor fast pris, ringer en jävla massa, säkert en 5-6 tim om dan

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back