Draggin jeans

Blessed

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
kawa 10
När stunden väl är kommen, är draggin jeans något jag vill ha på mig? Visst skulle jag se bra cool ut på vägen med de på mig men hur är de när jag gör den ”berömda” flygturen som ingen vill vara med om? Kanske bara jag som tycker att mer ”tyg” är säkrare? :confused:

Teknologin går onekligen framåt. Jag har läst om dom och sätt filmen, men jag är inte helt såld. någon som har egna erfarenheter?

Vi syns på vägen! :tummenupp
 
Det finns gott om trådar om både Draggin och andra kevlarjeans. Sök och du skola finna :tummenupp Men spontant har jag gått omkull en gång för mycket för att våga åka i såna. Va de inte MC-folket som gjorde ett test där Levis vann över såna där jeans? :va
 
Det finns gott om trådar om både Draggin och andra kevlarjeans. Sök och du skola finna :tummenupp Men spontant har jag gått omkull en gång för mycket för att våga åka i såna. Va de inte MC-folket som gjorde ett test där Levis vann över såna där jeans? :va

Lät ju inte allt för kul, har du ån artikel man kan läsa om det?
 
om du vill vara säker på att kläderna ska hålla så köp skinn.
jag har klotat 5 gånger .
det enda plagg som har hållit för en marksrtykning e skinnet resten vart det bara skit av.

2 gånger hade jag goretex bara att kasta.

1 gång mc jeans med kevlarförstärkning bara att kasta.

1 gång med vanliga levis jeans och en tjock tröja bara att kasta men det vart mindre skador på dom här kläderna än det vart på goretexkläderna samt mcjeansen.

1 gång med skinnställ funkade kanoners skinnstället vart skrapat men jag fick inga skrapsår som jag fick av dom andra kläderna.

så jag tycker att skinnställ e det bästa skyddet än så länge
 
Nu handlar väl ändå inte kevlarjeansen om att de skall hålla utan snarare att de inte bränns sönder och fastnar i de härliga köttsåren som blir när man kanat på asfalt, eller?
För om det handlar om att det skall hålla för mer än en marksyning så skulle nog kevlaret behövt vara på utsidan.

Med det sagt så skulle jag nog ändå kassera det ställ jag kraschat i, oavsett material.

Och för TS, jag kör med STR´s kevlarjeans till o från jobbet, är helnöjd med de men har inte testat de i skarpt läge och vill helst låta bli också.
Sen är det viktigt att sätta i skydd i brallorna också, skulle aldrig åka runt i de utan i alla fall knäskydden på plats.
 
Läste det där testet du refererar till för länge sen.
Det tog ca 7 sekunder till stop om man klotade på asfalt i 100 km/h.
ALLA textilkläder oavsett material höll som längst 2.5 sekunder innan de blev hål och man kanade på sitt eget skinn. Jeans, inklusive mc-jeans var det hål på på under en sek. Skinnet höll i 10-14 sek beroende på skinställ.
 
Nu handlar väl ändå inte kevlarjeansen om att de skall hålla utan snarare att de inte bränns sönder och fastnar i de härliga köttsåren som blir när man kanat på asfalt, eller?
För om det handlar om att det skall hålla för mer än en marksyning så skulle nog kevlaret behövt vara på utsidan.

Med det sagt så skulle jag nog ändå kassera det ställ jag kraschat i, oavsett material.

Och för TS, jag kör med STR´s kevlarjeans till o från jobbet, är helnöjd med de men har inte testat de i skarpt läge och vill helst låta bli också.
Sen är det viktigt att sätta i skydd i brallorna också, skulle aldrig åka runt i de utan i alla fall knäskydden på plats.

he he he he he hur man än vänder och vrider på det så e skinnställ fortfarande det bästa skyddet vid klotning
 
he he he he he hur man än vänder och vrider på det så e skinnställ fortfarande det bästa skyddet vid klotning

Absolut.

Och hur man än vrider och vänder på det så är det säkrare att krocka i bil än på hoj.... men jag tänker inte sluta köra hoj för det. :)
Man får helt enkelt se till sig själv om man känner sig bekväm med att kompromissa lite på säkerheten eller inte.
Själv har jag gjort det valet för att kunna köra hojen i jobbet. :)
 
Håller med Carnivore, annars är ju de absolut säkraste att inte köra alls. Så är de ingen risk att du klotar. Själv tänker jag testa...
 
Var in i Handelsbodens monter på MC-mässan för att titta på Draggin.
Är sugen på att ha något lättare/svalare när jag bara lågfartspendlar till kontoret. :)
Pratade med Fredrik som låtit sig släpas bakom hoj med Draggin i 70 blås.
Letade upp filmen på nätet för att titta själv.
Vet inte riktigt hur relevant det är men de verkar ju definitivt tåligare än Lewis. :fakta
Ingen som kört med Draggin och vill dela med sig av sina erfarenheter? :va
 
Var in i Handelsbodens monter på MC-mässan för att titta på Draggin.
Är sugen på att ha något lättare/svalare när jag bara lågfartspendlar till kontoret. :)
Pratade med Fredrik som låtit sig släpas bakom hoj med Draggin i 70 blås.
Letade upp filmen på nätet för att titta själv.
Vet inte riktigt hur relevant det är men de verkar ju definitivt tåligare än Lewis. :fakta
Ingen som kört med Draggin och vill dela med sig av sina erfarenheter? :va

Det var ju knappast någon jättesträcka han blev släpad men som tidigare sagts så är det väl inte meningen att de ska hålla för en marksyning utan mest förhindra/begränsa skador.
 
draggin jeans

Hallå! Nu har jag bara erfarenhet av Lindstrands Wraps, dock ingen krascherfarenhet, men jämfört med mina Allvädersbrallor så är dom faktiskt inte alls så mycket svalare. Kanske lite mera luftgenomströmning, men vid stillastående i solsken så är de lika hemska som allvädersbrallan. De är mycket tjockare.

Med vänlig hälsning, Tompten
 
Man är faktiskt bra sugen på att köpa sig en schysst jacka och ett par draggin's. Dock ser man lite skitnödig ut i byxorna tycker jag allt! :näsblod
 
Ingen som kört med Draggin och vill dela med sig av sina erfarenheter? :va
Har kört med Draggin' i flera år. Fast tack och lov inte vurpat! *Peppar, peppar, ta i trä*

Varmare än vanliga jeans (tjockare + kevlar +skydd), men svalare än allvädersbyxa eller skinn. Tycker jag.

Även om de är lite "halvtjocka" så smiter ändå luft in nedtill i byxbenen och runt midjan och ger lite extra svalka (eller elakt vinddrag om man så vill...). Det gör stor skillnad om man fuskar med skydden eller inte. (Jo, jag vet att man inte ska fuska...) Att sitta med knäna i vinddraget bakom bomull och kevlar, eller med knäna dessutom täckta av CE-skydd gör skillnad när det gäller värme/svalka.
 
Last edited:
Det var ju knappast någon jättesträcka han blev släpad men som tidigare sagts så är det väl inte meningen att de ska hålla för en marksyning utan mest förhindra/begränsa skador.

Tja, vet inte riktigt hur långt man glider efter en klotning i 70-90, men nog kortare? :va
Dessutom sa han att själva kevlaren var helt intakt, bara jeanstyget hade tagit stryk.

Man är faktiskt bra sugen på att köpa sig en schysst jacka och ett par draggin's. Dock ser man lite skitnödig ut i byxorna tycker jag allt! :näsblod

Nja, dom har ett par nya modeller som är riktigt coola! :tummenupp

Har kört med Draggin' i flera år. Fast tack och lov inte vurpat! *Peppar, peppar, ta i trä*

Varmare än vanliga jeans (tjockare + kevlar +skydd), men svalare än allvädersbyxa eller skinn. Tycker jag.

Även om de är lite "halvtjocka" så smiter ändå luft in nedtill i byxbenen och runt midjan och ger lite extra svalka (eller elakt vinddrag om man så vill...). Det gör stor skillnad om man fuskar med skydden eller inte. (Jo, jag vet att man inte ska fuska...) Att sitta med knäna i vinddraget bakom bomull och kevlar, eller med knäna dessutom täcka av CE-skydd gör skillnad när det gäller värme/svalka.

Det låter ju logiskt.
Jag hade nog tänkt försöka inte "fuska" med skydden isf.
Men man vet ju aldrig... ;)
 
Har också övervägt detta med kevlarjeans och kommit fram till att jag är villig att ta risken med mindre skydd mot vad det smakar med mer rörlighet när man pendlar till jobbet. Jag vill dock kunna sätta ihop dem med jackan för att det inte ska bli en härlig glipa i midjan vid ev. marksyning. Vet att Halvarsson har ett riktigt bra "skärp" för detta men hittar inget till Dainese. Finns en variant men det är ju fel dragkedja. Någon som vet om det finns med den grövre dragkedjan eller får man ta o köpa en men den mindre och sen gå till närmsta sömmerska?
 
untitled.jpg

Bestämde mig förra året att köpa Jeans för lugna resor till stan. Valde Franska Esquad och deras byxa e-strong bara för att de har lite coolare snitt och att hela byxan är gjord i ett "kevlar-material = ARMALITH". Alltså inget som kan hamna snett.... dessutom går byxan upp typ 7-8 cm ovanför bältet i ryggen för att täcka bättre och hindra det klassiska "uppglidnings problemet". Ganska dyra, typ 4000 sek, ingen svensk åf så jag köpte från holland på rea, gav 2700 om jag mins rätt (inkluderade knä och höftskydd i nån tech-mjukplast). Tycker byxorna är grymma även om jag inte marksynat i dem, lagom svala. Så sköna och snygga att jag kan jobba en dag på kontoret i dem utan att någon höjer på ögonbrynen.

liten film på has-test: http://www.youtube.com/watch?v=-yoONEknegU
 
liten film på has-test:...

Imponerande! :tummenupp
J@vligt snygg jacka också, antar det är i samma mtrl.
I videon ser det, enligt den inlagda mätaren, ut att gå i 120 blås.
Kan det verkligen stämma med 42 meter has i 120? :va
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top