Stannade på E18

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
Hornet 600
Hade åkt ungefär 19 mil, från stockholm till örebro, när hojen helt plötsligt börjar strejka. Mitt under en omkörning tappar hojen kräm och börjar att gå ned i varv. Detta lägger jag märke till och tittar ner på mätarna när oljelampan plötsligt börjar lysa. Jag drar direkt in kopplingen och rullar till vägkanten.

Frågan är nu om någon råkat ut för detta tidigare eller har aningar om vad det kan röra sig om? Jag har för 2 dagar sedan bytt olja och oljefilter så varför lampan lyser vet jag ej. Inga droppar någonstans eller tecken på läckage, hällde själv i 3,8L. Hojen är ivägtransporterad och lämnas av till verkstad imorgon.

Hojen i fråga är en hornet 600 av 98års modell.

Last edited:
Ja, hade du tappat oljeplugen så borde du ha kört omkull i oljan.

Det är däremot ovanligt att oljepumpen bara slutar fungera, så det vore mest troligt att oljan läckt ut på något vis, och på så vis tappat oljetrycket.

La motorn av direkt när du drog in kopplingen? Märkte du om hojen lät illa/gick trögt?

Om lampan tändes när du drog in kopplingen, så är det helt naturligt eftersom oljetrycket alltid försvinner när motorn stannar.

Är det däremot så att lampan tändes innan motorn stannade, så kan det tyda på förlust av olja. Då är tyvärr risken att kraftförlusten berodde på ett allvarligt motorfel.

Oljelampan började lysa som resultat efter tappat effekt. Direkt när den började lysa drog jag in kopplingen och gled in till sidan av vägen. Väl vid vägkanten lade motorn av själv. Därefter försökte jag starta den 1 gång men den tvekade så jag slutade kvickt. Det står alltid i instruktionsbok etc etc att när just den här lampan går igång så ska man stänga av motorn osv så det var precis vad jag gjorde.

Därtill är jag säker på att oljan inte bara runnit ut. Tittade runt oljepluggen, filtret och ev. läckage runt kring. Såvida hojen inte druckit 4 L olja dom senaste dagarna vet jag inte vad det beror på.

Jag sätter en femma på soppatorsk!

Eller åtminstone något med soppa tillförseln.

Vafan MJL både din o min säsong börjar crap. Men det ordnar sig nog. Imorrn river jag isär min koppling.

Kan du ha kört med oljalampan tänd ett tag? Inte alltid man kollar ner. Lös lampan när motorn började hosta och du kollar ner eller tändes den efter?

Har ett ett sk. mc-assistanspaket via Falc. Ringde dom och efter ca 20 minuter kom en bil för att köra iväg mig (kan rekommendera). Ska iväg och kika på hojen idag innan den ev. skickas till verkstad. Men allt snack om soppatorsk har gjort mig lite nervös här.. tanken slog mig aldrig ute på vägen för efter mina uträkningar skulle jag ha 6L kvar väl hemma.. hojen är dock ny för mig så stundtals gav man väl pluggen för att göra en marknadsundersökning prestandamässigt, kanske är soppa trots allt... fruktansvärt orutti att inte titta efter :död

Vafan MJL både din o min säsong börjar crap. Men det ordnar sig nog. Imorrn river jag isär min koppling.

Kan du ha kört med oljalampan tänd ett tag? Inte alltid man kollar ner. Lös lampan när motorn började hosta och du kollar ner eller tändes den efter?

Att kopplingen ger upp pga bakhjulskörning är potentiellt en lite bättre historia än att ev. råka ut för soppatorsk. Får se när jag kommer åt hojen här snart! Får svänga förbi nästa gång jag är i sthlm för att titta på den isärplockade R6an :tummenupp

Last edited:
Ja, hade du tappat oljeplugen så borde du ha kört omkull i oljan.

Det är däremot ovanligt att oljepumpen bara slutar fungera, så det vore mest troligt att oljan läckt ut på något vis, och på så vis tappat oljetrycket.

La motorn av direkt när du drog in kopplingen? Märkte du om hojen lät illa/gick trögt?

Inte säkert min polare tappade pluggen (på min gamla hoj men vet man om att den är kass när man köper men inte fixar det på 2år får man nästan skylla sig själv. Han klarade sig dock med ett ställa hojjen i skojen, gå hem och hämta kärra.

Har ett ett sk. mc-assistanspaket via Falc. Ringde dom och efter ca 20 minuter kom en bil för att köra iväg mig (kan rekommendera). Ska iväg och kika på hojen idag innan den ev. skickas till verkstad. Men allt snack om soppatorsk har gjort mig lite nervös här.. tanken slog mig aldrig ute på vägen för efter mina uträkningar skulle jag ha 6L kvar väl hemma.. hojen är dock ny för mig så stundtals gav man väl pluggen för att göra en marknadsundersökning prestandamässigt, kanske är soppa trots allt... fruktansvärt orutti att inte titta efter :död

Att kopplingen ger upp pga bakhjulskörning är potentiellt en lite bättre historia än att ev. råka ut för soppatorsk. Får se när jag kommer åt hojen här snart! Får svänga förbi nästa gång jag är i sthlm för att titta på den isärplockade R6an :tummenupp

Oljelampan börjar ju alltid lysa om motorn stannar. Om det visar sig vara vanlig soppatorsk så är det ju bra pinsamt. :D Körde du på reservern, eller du kanske inte ens ställde om den till reservern?

\Masonit

Hej ! Är inte så jätteduktig på motorer och motorcyklar men jag har en honda hornet från 98 precis som du. Jag kör ibland lite längre sträckor när jag hälsar på brorsan i linköping (bor själv i göteborg) så ca 30 mil. Det beror naturligtvis på hur man kör men tror inte jag kommit sålångt som runt 20 mil på en tank utan att behöva slå i reserven, snarare runt 15-16 sen är det dags för reserven... den är ju duktigt törstig den rackarns hojen, så kolla detta med bensinen som alla säger =)

Lycka till!

Mvh Magnus

*garvar* förlåt...men du har ju fått soppatorsk! kan inte vara ngt annat efter det du beskrev.
Det där hände mig på min gamla Fireblade mitt i stan, tappade ork, motorn stannar, & då tänds ju oljelampan...blev skitorolig tills jag fattade att det var soppatorsk.
Ta nu & kolla detta omgående.
:)

slår också ett stort slag för soppatorsk min -98:a går ungefär 16-17 mil på en tank innan man behöver slå om till reserven, har du dessutom glömt att vrida om soppakran vid senaste tankning så kommer du 19-20 mil på hela tanken kör man hårt med hojen så ligger han å snittar på 1 liter milen ganska lätt... och när du kört systemet torrt så får man nöta ganska länge på startmotorn innan hojen hoppar igång skulle tippa på 30-40 sekunder

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back