Om ena tändhatten inte sitter i tändingsdosan...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Ja, vad händer då? Jag är lite osäker på om jag lyckats trycka i ena tändhattens kontakt in till tändspolen. Den går iaf inte dra ut... Så något måste ju ha fastnat ändå.

Anledningen jag frågar är att jag nu drar runt nya motorn jag monterat för att starta och den vill inte tända. Inga felmeddelanden från hojen, bara ovilja att starta. Dock klickar det till slut i relät under sätet efter 1-2 sek, så jag tror det är lite dålig kräm i batteriet oxå. Så jag har det på laddning nu för att testa igen om 1-2 timmar igen.

Vanligtvis är det inte så att kabeln skall tryckas in utan gängas i.

Vanligtvis är det inte så att kabeln skall tryckas in utan gängas i.
Okej, men inte i detta fall då jag har en extra tändspole och det är endast att trycka i.

Annars, symptomen på en tändhatt som inte sitter i... är det att motorn inte startar alls? Borde det väl inte vara. Borde starta o gå taskigt värre.

Var försiktig med att dra runt motorn med klickande relä, det är standardfel på RSV1000-motorerna att startrelät brinner ihop i det läget (jag eldade sönder mitt förra säsongen, ersatt med GSXR-dito)

Var försiktig med att dra runt motorn med klickande relä, det är standardfel på RSV1000-motorerna att startrelät brinner ihop i det läget (jag eldade sönder mitt förra säsongen, ersatt med GSXR-dito)

Klassiskt Mille-problem, jag eldade mitt med vekt batteri när höstens sista tur skulle tas -08. :hihi R1-relä av en viss modell är plug-play, kostar mindre, och klarar tredubbla strömstyrkan. :)

Mät spänningen på startmotorn när du pillar på starten...får du inget där, så har du eldat sönder relät (pga för låg batterispänning).

Hör du om bränslepumpen går? skall pumpa någon sekund när du vrider på tändningen.

Gnista brukar man få ändå. Den hoppar utan vidare ett par centimeter i luften. Konstigt nog så brukar den ordentligt anslutna cylindern (vid två stift till samma spole) misstända istället. Ladda batteriet i stället.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back