Servicegaranti, vad gäller?

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Jo, jag undrar.. Är det ngn som vet exakt vad det är som gäller för att garantin skall gälla? Då menar jag just servicegarantin.
Det är så att jag har en R1 08 och enl den verkstaden jag lämnade in min förra hoj på (R1 00) så behöver inte en verkstad alls vara auktoriserad för ett visst märke för att garantin skall gälla. Verkstaden menar enbart att servicen skall vara fackmannamässigt utförd. Ngn som vet om det stämmer?

Låter skumt, men gör du om ditt badrum själv så gäller att det ska vara fackmannamäsigt utfört dvs. du ska ha gjort RÄTT. Skulle vara lite fränt om det också gällde hojar.

Ja det är ju mkt prat om detta där på bilsidan men:

"Från 1 januari 2005 erbjuds utöver 2 års fabriksgaranti en 3 års förlängd garanti på motor, elektronik och växellåda, oberoende av körsträcka. Alla Yamaha standardmotorcyklar från 250 cc och uppåt samt arbetsfyrhjulingar omfattas. Tävlingsmotorcyklar och lekfordon innefattas således inte av garantin. Garantin gäller enbart för maskiner som är levererade av auktoriserad Yamaha-återförsäljare och att underhållet sköts enligt serviceboken hos en Yamaha-verkstad. För att garantin ska gälla måste motorcykeln eller fyrhjulingen vara privatägd och inte användas för exempelvis budkörning eller som övnings-MC vid trafikskolor. Normal förslitning och detaljer som är att betrakta som förbrukningsdetaljer, som exempelvis glödlampor, strömbrytare och kopplingslameller, omfattas inte av garantin."

http://www.yamaha-motor.se/tjaenster/garanti/garanti_mc-atv.jsp

Sen om de syftar på fabriksgarantin, förlängda eller både och kan man ju undra. Har även hört talas om nekad garanti för att motorcykeln inte blivit servad korrekt ur tidsperspektiv (i det fallet en gång per år) trots att ägare hävdade att hojen bara stått då och därför inte fått någon service. Som alltid kan det vara två sidor av det hela, jag fick bara höra ägarens denna gång.

Det finns många tveksamma verkstäder. Jag skulle lämna till auktoriserad märkesverkstad i alla lägen där garanti finns kvar. Just för att inte förlora onödigt enkelt i en eventuell dispyt om problem skulle uppstå.

Jag frågade just mekanikern/ägaren till verkstaden och fick det till svar. Han och hans kollega har mkt bra rykte och har servat hojar åt Yamaha Center tidigare under många år. När man lämnar in hojen där får man frågan om man vill ha originaldelar eller pirat.
Ni som snurrar runt i Gbg med omnejd vet nog vilken verkstad jag menar om jag lägger upp länken här www.rnmc.se.
Tror nog ivf att BabyBlade vet vilken verkstad det är;)

finns en kille på forumet ( glömt hans nic nu ) men han hade en suzuki 2005 modell där backspeglarna sprack och skulle bytas ut på garanti.

han blev nekad att få speglarna på garanti då han gjort 600 och 1200 servicen på en icke aukt verkstad dvs inte fått aukt service stämplar och service..

finns en kille på forumet ( glömt hans nic nu ) men han hade en suzuki 2005 modell där backspeglarna sprack och skulle bytas ut på garanti.

han blev nekad att få speglarna på garanti då han gjort 600 och 1200 servicen på en icke aukt verkstad dvs inte fått aukt service stämplar och service..

Ajdå.. Jag får kolla runt riktigt.

Lämna den till Yamaha-auktoriserad verkstad så uppstår det inga ytterligare frågor ?
Jag är nästan 100% säker att det ska vara så.
OT: Nej jag känner inte till RN MC service. Jag har inte ens varit där.(men jag har hört andra prata gott om dom). Jag äger en Honda, det är aldrig strul med den ;) Servicarna har jag alltid överlåtit till auktoriserad Honda-verkstad under garantitiden. Sen efter att garantin har utgått är det upp till en själv att välja vem man ska lita på kan göra ett kvalitativt jobb på hojen.

Last edited:
Lämna den till Yamaha-auktoriserad verkstad så uppstår det inga ytterligare frågor ?
Jag är nästan 100% säker att det ska vara så.
OT: Nej jag känner inte till RN MC service. Jag har inte ens varit där. Jag äger en Honda, det är aldrig strul med den ;) Servicarna har jag alltid överlåtit till auktoriserad Honda-verkstad under garantitiden. Sen efter att garantin har utgått är det upp till en själv att välja vem man ska lita på kan göra ett kvalitativt jobb på hojen.

Haha.. Min retta har inte strulat heller kan jag säga och min gamla servade jag till stor det själv när det var dags att byta slitdelar samt olja och filter;)
Jag litar dock inte på Yamaha Center i Gbg efter att de klantade sig rejält med min gamla och även andras hojar. Honda Center däremot har jag nästan bara hört gott om, men vem vill köra touring;)

Haha.. Min retta har inte strulat heller kan jag säga och min gamla servade jag till stor det själv när det var dags att byta slitdelar samt olja och filter;)
Jag litar dock inte på Yamaha Center i Gbg efter att de klantade sig rejält med min gamla och även andras hojar. Honda Center däremot har jag nästan bara hört gott om, men vem vill köra touring;)

:tummenupp
Ja det är ett knepigt läge för dig, det kan jag hålla med om, att bara för en sketen stämpels skull behöva jaga någon bra auktoriserad Yamaha-verkstad. Ett tag kollade jag även i grannkommunerna efter auktoriserad firma (av olika dåvarande anledningar). För min egna del tycker jag att Kenneths MC-service har gett i särklass absolut bästa service & bemötande (men tyvärr finner jag ingen "Yamaha"-logga på deras hemsida).
Lycka till, hur du än gör. :krama

:tummenupp
Ja det är ett knepigt läge för dig, det kan jag hålla med om, att bara för en sketen stämpels skull behöva jaga någon bra auktoriserad Yamaha-verkstad. Ett tag kollade jag även i grannkommunerna efter auktoriserad firma (av olika dåvarande anledningar). För min egna del tycker jag att Kenneths MC-service har gett i särklass absolut bästa service & bemötande (men tyvärr finner jag ingen "Yamaha"-logga på deras hemsida).
Lycka till, hur du än gör. :krama

Ja, det är lite knepigt. Känner att jag inte skall behöva åka till Bike i Trollhättan som är närmast vad jag kan se. Men man kan ju tolka texten lite olika nedan.

"Garantin gäller enbart för maskiner som är levererade av auktoriserad Yamaha-återförsäljare och att underhållet sköts enligt serviceboken hos en Yamaha-verkstad".

Hojen är köpt och levererad av auktoriserad Yamaha-återförsäljare och den kommer att skötas enligt serviceboken hos en verkstad som servar Yamaha. Det står inte i texten att verkstaden måste vara auktoriserad, bara återförsäljaren. Jag tolkar det som så att servicen sköts enligt det serviceschema som återfinns hos Yamaha och det serviceschemat har R.N. MC-Service & Demontering:)

Om det skulle uppstå problem så får isf Yamaha vara lite tydligare i texten tycker man.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back