Motorolja

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
Ducati Monster SP -23
Tänkte höra om någon är duktigare än mig på viskositeten och typ än jag.

Har en ny cbr600 08, när 100mils servicen görs vad rekomenderar ni för olja? motul v300 factory har jag blivit tipsad om men vilken visko? står 10w-40 i manualen. Men vad är optimalt för blandad körning bana/gata?För de som står i manualen kan jag tänka mig är för lugn gatkörning.

Last edited:
Nä... det som står i manualen är för att den ska kunna användas fullt ut.
Rekomenderas 10W-40, villket låter väldigt rimligt, så ska du köra på det också.

Självklart kan man hitta på egna sämre lösningar som kommer att fungera. Men varför frångå det som är bäst för din motor?

Mats

att gå upp lite i viskositet spelar ingen roll, dock skall man passa sig för att gå på de oljorna med lägre viskositet typ 0W30 eller ännu tunnare.

En vild gissning är att Honda vet vad som passar i deras motorer betydligt mycket bättre än förståsigpåarna på SH... :rolleyes:
Så vi ska ska gå efter vilda gissningar istället för förståsigpåare?

Rimligen väljer Honda den olja som är mest gångbar för de flesta olika fall, den bästa kompromissen.

Den som istället för att gissa lär sig vilka parametrar som påverkar valet av olja (priset är inte en sådan parameter som ska avgöra) kan välja en olja som passar just för de omständigheter som råder då denne kör. Exempelvis kan den som bara kör under extremt varma dagar välja en olja med viskositetsintervall anpassat för detta, likaså den som kör sent in på vintern.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back