Nu står det mellan dessa...

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Tja jag går i tankarna att köpa en ny hoj inför sommaren. Tänkte mig en schyst naken hoj har inte provkört någon av dessa tre och har inte direkt någon polare som har kört dem...

Hoj nummer ett är Yamahas XJ6 a utan ABS tänkte jag man får la lära sig bromsa :gnissla http://www.yamaha-motor.se/produkter/motorcyklar/xj_series/xj6-abs.jsp
Hoj nummer två är Kawas ER-6n http://www.kawasaki.com/Products/Product-Specifications.aspx?scid=6&id=430
Hoj nummer tre är Suzukis Gladius (som är ny inför 2010?) http://suzukicycles.com/Product Lines/Cycles/Products/Gladius/2009/SFV650.aspx?category=standard

Tänkte jag skulle ner och ta å provköra dessa hojar och se vad jag tycker, hur jag tycker å tänker kan ju bara var min uppfattning men är det någon som har kommit över att köra någon/några av dessa hojar? Skulle gärna villja höra vad ni har för uppfattningar mm om dessa. Sen undrar jag en sak om XJ6, tittade på en film på youtube och då började det vibrera redigt mycket när han passerade 60 sträcket, är det så med alla xj6or (kanske med er6-n och gladius med tro?) Som sagt nakna hojar är helt nytt för mig och jag är mer än tacksam för era svar här! Ni får gärna skriva inlägg om sånt som jag kanske inte riktigt tagigt upp eller fårgat, tack på förhand.
///MVH Mr.Fredriksson! :yoparty

Ja, du har ju verkligen fågel, fisk eller mittemellan i ditt hojval :) En radfyra, parallelltwin och en V-Twin. Alla med helt olika karaktärer. Jag har kört XJ-6 och ER-6. Av dom två så hade jag valt XJ-6an. Dels därför att det går att få med ABS, dels för att den har mer effekt på topp vilket jag personligen gillar. Bike hade ett test med dom tre modellerna samt Hyosung Comet 650 och i det testet så plockade XJ-6 hem segern. Det där med vibrationer känner jag inte igen alls. Jag pressade XJ'n rätt hårt och den gav inga sådana vibbar alls. Jag ska inte komplicera saken men du har inte funderat på FZ-6 (den med 78 hk motorn som är samma som i XJ)? Det är inte riktigt samma budgetbygge som XJ'n och du betalar mindre. Polaren har en sådan och den är riktigt trevlig. Den går att få med toppkåpa också om man känner för det.

Här är några blocketannonser.

http://www.blocket.se/helsingborg/Yamaha_FZ6_N_S2_ABS_23382712.htm?ca=23_11&w=3

http://www.blocket.se/helsingborg/F...en_090605_lagmilare_26346079.htm?ca=23_11&w=3

http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_fz6_n_endast_250mil_25687672.htm?ca=23_11&w=3

Jag kan säga såhär.. om du har en R1:a och byter till en 600 så kommer du att bli besviken på vridet. Eller snarare avsaknaden av det. Om det är viktigt för dig, köp då hellre en naken 1000 om det är just nakenhoj du vill åt.

Om det däremot är en andrahoj eller vridet inte spelar någon roll så kan jag bara säga go for it!

Jag har ju ingen av hojarna du nämnt, men hondan är en naken 600 iaf.
Är riktigt nöjd med den! Måste vara så nära den optimala pendlarhoj man kan ha men fortf. "busa" med.

Tycker att de går riktigt bra att köra med upp till typ 140km/h, då börjar det bli såpass blåsigt så det är jobbigt vid längre sträckor. (jag körde stockholm - öland och tillbaka på min förra sommaren).

Det jag kan säga iaf för min egen del så är det "lättare" att ha roligt med en naken 600. Det behöver inte gå så väldigt fort för att det ska va kul. Man känner av farten på ett helt annat sätt. tycker dock inte att den vibrerar så farligt. Så jag tror inte att det är nåt gemensamt för 600or att dom vibrerar vid 60kmh. Dock så var hornet lite svampig när jag körde den på gelleråsen och låg med knäskrap i en lång kurva med hög fart. (mindre kul).

Som någon annan skrev i en liknande tråd för nåt år sen.
På nakenhoj så är det kul mellan 0-140kmh
På en sporthoj börjar det roliga först vid 140..
(såklart lite överdrivet, men samtidigt ligger det nåt i det).

Last edited:
Jag kan säga såhär.. om du har en R1:a och byter till en 600 så kommer du att bli besviken på vridet. Eller snarare avsaknaden av det. Om det är viktigt för dig, köp då hellre en naken 1000 om det är just nakenhoj du vill åt.

En vild gissning är att TS inte äger någon R1 -09. Om så bara för det faktum att hojen på hans avatar till synes är en -08. Ett tappert försök, men målet missas likväl.

Mina pengar ligger på att tråden rör hans första hoj. Inget fel med det. I'm not saying, I'm just saying.

OK mjaaa en FZ-6 ligger ju lite också i mina tankar, men tycker dessa hojar är så mycket snyggare :P vet inte hur mycket 140+ körning för min del...
En vild gissning är att TS inte äger någon R1 -09. Om så bara för det faktum att hojen på hans avatar till synes är en -08. Ett tappert försök, men målet missas likväl.

Mina pengar ligger på att tråden rör hans första hoj. Inget fel med det. I'm not saying, I'm just saying.

hehe ni får ursäkta mig :D Du har så rätt så rätt JP rettan på bilden är en 08 och det är min brorsas (vi delar accountet). Tack för era svar men tar gärna emot mer!:P

i den prisklassen får du ju en aprilia tuono 05-06 typ.. hade iallafall jag valt utan att tveka en sekund om jag shoppat efter nakenhoj.

joo den är riktigt snygg men jag behöver en 600 cc för blir inte så roligt att strypa en va är den 1100 cc? Men tack för tipset =)

Kolla in Street Triple från Triumph,flerfaldig testvinnare!
Superkul till bra pris,bra tryck i motorn och inga vibrationer...:tummenupp

Eller kör du mellanreggad?
Förbise då ovanstående....

Last edited:
OK mjaaa en FZ-6 ligger ju lite också i mina tankar, men tycker dessa hojar är så mycket snyggare :P vet inte hur mycket 140+ körning för min del...

hehe ni får ursäkta mig :D Du har så rätt så rätt JP rettan på bilden är en 08 och det är min brorsas (vi delar accountet). Tack för era svar men tar gärna emot mer!:P

Då har du säkert åkt R1 varför köpa nåt som du är trött på innan du sett årets första tussilago :confused:

Så det är en 3e som delar kontot som äger en 09a då?:D

BMW F800 ST
bmwf800st83_L_m.jpg

Triumph Speed Four
triumph_speed_four_2004_2.jpg

Honda Hornet
07_Honda_Hornet_a1.jpg

Kawasaki Z750
MIVV_Suono_KawasakiZ750.jpg
.

Där har du schyssta hojar med rätt bra försäkringspremier, bara att jämföra sedan provköra och köpa! :yoparty

NEJ, inte Triumph Speed Four... det är det svarta fåret i triplefamiljen! ingen vidare kvalite och svårt att hitta delar mm... välj nått annat!

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back