Tändstift olika färg, justera förgasare?

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Hej!
Nog sämst på att söka för jag hittade inget. Som tur är kan man skapa en tråd gratis ;)

Bytte olja, tändstift och luftfilter idag.
Märkte då att stiften hade olika färg. (Har två cylindrar).

Ett är sotigt = för fet blandning antar jag.
Det andra är hudfärgat (grå/rosa ungefär) = ok gissar jag, möjligen åt magra hållet. Skum färg dock, inte som den chokladbruna som beskrivs som optimal.

Vad kan man göra åt detta då?
Den går bra, drar fint genom hela registret.
Kanske lite rått vid torrvarvning men inte extremt.

Saken är, jag tittade på förgasarna med tanken av men hittade inget att skruva på :confused:
Sprängskiss:
carburetor-1996-e3-ex500_bigkae0195e1611_f0e6.gif

Är det synkning som behövs?

Tacksam för svar

Förgasare

Inte vart de där sprängskissen på förgasaren, det är ju bara delarna typ fästen, länkage och soppaanslutningar. Måste ju finnas mer skisser på förgasaren. Toyman

Inte vart de där sprängskissen på förgasaren, det är ju bara delarna typ fästen, länkage och soppaanslutningar. Måste ju finnas mer skisser på förgasaren. Toyman

Tokigt :)
carburetor-parts-1996-e3-ex500_bigkae0195e1612_9e68.gif

Borde fattat att det skulle vara mer detaljerat än första bilden.
Här ser t.o.m jag saker att skruva på.

Tokigt :)

...bild...

Borde fattat att det skulle vara mer detaljerat än första bilden.
Här ser t.o.m jag saker att skruva på.

Kan vara så enkelt att det räcker att ta isär och göra rent båda förgasarna ordentligt. Hade iaf börjat med det innan jag gått vidare med annan felsökning. Bestyckningen är rimligen samma på båda fuggarna men eftersom det är en så gammal hoj kan det vara nålarna/emulsionsrör som är olika slitna.

Håller med att rengöra föggarna. Och den del du justerar tomgång/lågfartsblandning med är den skruv som finns i rutan för 16014.
Om du skulle skruva ut denna vid rengöring MÅSTE du innan ta reda på hur många varv från helt inskruvad den sedan skall vara utsruvad. Detta är inställt på fabrik och skall stå i manualen för din modell.
Det går att kolla genom att från det läge varje skruv har nu skruva in dem i botten och räkna varv själv, men var MYCKET noga att inte skruva in för hårt så att nålspetsen fastnar och går av eller deformeras.
De e alltså att du håller föggarna upp-å-ner så du ser justeringsskruvarna så vrider du medurs så skruvar du in dem, å vice-verca...

En enkel sak till är att kolla att choken går tillbaka och stängs helt, det kan vara så att en inte går tillbaka helt.

Hoppas de går bra att rengöra å sedan testa hur den går efteråt, har du tur så var det inget annat fel. :)

Att läsa tändstift efter normal körning utan korrekt avslag är ungefär lika bra som att fråga Gudrun Schyman om relationsråd....

Går cykeln bra? Jämn tomgång? Ryckningar vid cruising i 50?

Tack för era svar!

Boris JR: Ja, den går fint.
Lite ryck om man kör <30 km/h med hög växel (alltså låga varv).
Blev fundersam när jag skruvade ur de gamla tändstiften som suttit i >2 år och det var olika färg på dessa.

If it ain't broke, don't fix it?

Av intresse, vad skulle det tyda på om man har ovanstående symptom?

Då går den snålt på låglast på åtminstone en fugge. Igensatta lågfartsmunstycken är jättevanligt ffa med modern skitsoppa som får stå över vintern i icke dränerade flottörer...

Tack för era svar!

Boris JR: Ja, den går fint.
Lite ryck om man kör <30 km/h med hög växel (alltså låga varv).
Blev fundersam när jag skruvade ur de gamla tändstiften som suttit i >2 år och det var olika färg på dessa.

If it ain't broke, don't fix it?

Att en fåcylindrig motor rycker på hög växel vid lågt varv är fullkomligt normalt...

Känns det bra så är det bra...

Last edited:
Kan vara värt att synka dom också, gjorde underverk på den KLE jag hade. Sök lite på nätet så hittar du en Österrikare som lagt upp en sjysst site på hojen, finns en bra modd på luftburken som ger bra resultat på effekten och kostar 15 minuter och < 20 kr.:tummenupp

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back