Slirande koppling

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Tja!

Har en Speed triple från -05 som jag nyligen köpt. Den ska enligt utsago endast ha gått 900 mil. När jag var ute och körde igår så kopplade jag upp den på bakhjulet kanske 10 ggr. efter den 10:e gången började kopplingen plötsligt slira på vanligt gaspådrag. Någon som känner igen detta fenomen, att kopplingen ena stunden tar bra och sedan plötsligt börjar slira ganska mycket? Är kopplingen slut eller kan det vara oljan eller något annat? Har dubbelkollat så jag har slack i wiren.

Om nu hojen endast har gått 900 mil så är det ju rätt kort sträcka att slita ut kopplingen på.

Värt att nämna är att jag hade den inne på 1000 mila service för kanske 30 mil sedan och då bytte de olja. Men jag hade inte hunnit köra hojen speciellt hårt innan så jag vet inte om kopplingen hade lirat efter bakhjulsåka...

Kan vara oljan som spökar, men det kan vara så att kopllingen är slut ochså.
Finns bara ett sätt att kolla, riv isär kopplingen och mät lamellerna och kolla så stålskivorna inte är krokiga, är dessa okej, så kan det vara så att olja och lameller inte gilla varandra.
Jag vet att Castrol GPS inte håller i så länge om man spöar kopplingen lite för mycket..

Hej, har inte haft tid att riva isär kopplingen ännu. Har dock bytt olja idag och fick ingen omedelbar förändring.

Innan jag bytte olja märkte jag ett till symptom. Det är svårt att lägga i friläge när jag har 1an i och står stilla. Den drar även lite lätt frammåt med kopplingen intryckt.

Är detta konstigt i kombination med att den slirar vid belastning?

Antar att jag får riva isär och titta med hjälp av en kompis. Men är det någon som känner igen detta?

Hej, har inte haft tid att riva isär kopplingen ännu. Har dock bytt olja idag och fick ingen omedelbar förändring.

Innan jag bytte olja märkte jag ett till symptom. Det är svårt att lägga i friläge när jag har 1an i och står stilla. Den drar även lite lätt frammåt med kopplingen intryckt.

Antar att jag får riva isär och titta med hjälp av en kompis. Men är det någon som känner igen detta?

Jag tycker det låter som att du har överhettat kopplingen när du tränade bakhjul så att stålskivorna krökt sig.

Jag tycker det låter som att du har överhettat kopplingen när du tränade bakhjul så att stålskivorna krökt sig.

OK, om jag river isär går detta att se med blotta ögat? Går det ens att se om jag lägger de på en plan yta eller handlar det om mikrometer som krävs för liknande problem?

Stålskivorna kanske har slagit sig, lägg de mot en plan yta och kolla.

Är lamellerna glatta är väl det bästa att byta, funkar ev att lägga i diselbad eller dyl. Leta upp en manual och mät fjädrar och lameller.
Kolla även om skivorna har blivit blåa.

Inget konstigt vad jag vet. Tryck växelpeten uppåt och rulla hojen framåt en aning så ska du se att neutralen går i :tummenupp

Inget konstigt vad jag vet. Tryck växelpeten uppåt och rulla hojen framåt en aning så ska du se att neutralen går i :tummenupp

Går inte ens om man rullar framåt med fötterna, har provat de vanliga knepen. Rulla frammåt och peta uppåt. Provat släppa ut kopplingen en aning o peta uppåt inget funkar. Hojen driver även lite lätt frammåt när jag har kopplingen intryckt så det är därför jag inte får i ettan stillastående. Stänger jag av tändningen går neutralen i hur lätt som helst.

Är nog som ovanstående skriver att nånting blivit skevt som gör att den både slirar och inte frikopplar helt.

Tja igen,

Jag har alltså som första åtgärd bytt ut oljan från servicen som tydligen var den omtalade Castrol GPS. När jag körde till mek-garaget så provocerade jag kopplingen en del och den kändes klart mycket bättre än med Castrol oljan. Men när motorn blivit genomvarm så började den slira igen. Den började även driva lite lätt trots jag dragit in kopplingshandtaget med ettan i. Det blir då mycket svårt att få ur ettan eftersom den driver lite lätt framåt.

Jag rev isär kopplingen och mätte lamellerna och de låg på ca 3.10 mm tjocklek. Orginal är 3.30mm och det stod att man ska byta om de är vid 3.10 mm enligt rep handboken. De yttersta lamellerna som är lite tjockare var 3.75mm och orginal var 3.80mm. Stålskivorna var raka, lade dem på en plan yta och försökte peta in bladmått under dem runt om. Fick inte ens in 0.10mm. Det kunde vara upp till 0.15 orginal.

Kopplingskorgen var hel men det såg ut som brända rester av olja lite fläckigt på den. Det såg även ut att vara rester av bränd olja på skyddplåten som sitter utanpå lamellerna så att säga. Kunde inte se några direkta missfärgningar förutom att de såg ut att vara lite avlagringar eller oljerester på stålskivorna.

Tror ni att det bara är att byta lamellerna och köra på eller kan det vara något annat som spökar. Det som gör mig konfunderad är att den driver framåt lite lätt trots att jag kopplat ur (endast när den blivit genomvarm). Kanske smartast att byta även stålskivorna eller brukar det komma i ett kit?

Tacksam för svar!

Vad menar du med "Det kunde vara upp till 0.15 orginal"? Är det en spec på hur skeva de får vara?

Får du inte in bladmåttet så är nog mellanskivorna raka nog. Jag har haft 0.7 mm skevhet och det märktes lite men var fortfarande körbart. Fast det var iofs på min traktor (Guzzi). Byt lameller bara så är du säkert i land.

Last edited:
Vad menar du med "Det kunde vara upp till 0.15 orginal"? Är det en spec på hur skeva de får vara?

Får du inte in bladmåttet så är nog mellanskivorna raka nog. Jag har haft 0.7 mm skevhet och det märktes lite men var fortfarande körbart. Fast det var iofs på min traktor (Guzzi). Byt lameller bara så är du säkert i land.

Exakt det stog att de kunde vara upp till 0.15mm skeva orginal i rephandboken.

Jag har ringt runt halva landet och lamellerna är slut o väntas komma in den 28/5. :banana

Jag tror jag slänger på ett par brickor så jag spänner fjädrarna lite o kör tills de kommit.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back