Jakten på det perfekta grillspettet.

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Grillade Oxfilé i helgen. Tydligen tyckte folk det var gott, så har nu bestämt att fortsätta min kulinariska resa kommande helgen med grillspett.

Så.. Vad har man på ett grillspett? Jag kommer bara så långt som kött, paprika/tomat/lök och nånting mer.

Hur ser det ultimata Sporthoj-grillspettet ut? :yoparty

En sak som de flesta gör fel på med grillspett är att de sätter grejerna för tätt... speciellt köttet, låt det vara lite mellanrum så blir bitarna bättre.

En sak som de flesta gör fel på med grillspett är att de sätter grejerna för tätt... speciellt köttet, låt det vara lite mellanrum så blir bitarna bättre.

..eller så sätter de saker medolika steklängd på samma spett. Ajsing Bajsing! Typexemplet är lika stora bitar av nötkött och fläskkött på samma spett.

Dagens tips är att byta ut sladdriga "lökbåtar", som delar sig och faller igenom gallret, mot steklök som man enbart skalar och sätter hela på spettet.

..eller så sätter de saker medolika steklängd på samma spett. Ajsing Bajsing! Typexemplet är lika stora bitar av nötkött och fläskkött på samma spett.

Dagens tips är att byta ut sladdriga "lökbåtar", som delar sig och faller igenom gallret, mot steklök som man enbart skalar och sätter hela på spettet.

Menar du färsklök med steklök? De man köper med blast?

Menar du färsklök med steklök? De man köper med blast?

Steklök, de man köper i nätpåse.

Knipplök är däremot schysst att ha i sin mangosalsa som man avnjuter med en glacead laxsida eller en helstekt fläskfilé.
gul_stekloek_roedloek.jpg

Färsk vitlök är underskattat, eller till mångt och mycket totalt jävla okänt, rent generellt. Funkar alltid.

I Hjo, dit jag brukar åka tåg, kan man grilla jätte goda spett!
Man lägger på massa mumsiga lökbitar, saltsill och ek-ollon!
:slurp

vafan, nu blir man ju hungrig ju, och jag som åt precis, dummar er!!

färska champisar

Färska champinjoner är helt okej på grillspett. Men om man ändå ska grilla färska champinjoner så tycker jag det överlägset bästa är att ta bort stubben och fylla dom med mjukost och grilla dom direkt på gallret. Dagens grilltips.

Äpple funkar faktiskt bra, det ger lite syrlighet åt köttet, samt majskolvar dom man grillar på sidan om och penslar med smör och saltar ordentligt...

Givna grilltilbehör.

Kalkonbröstfileér är grymt gott på spett oxå... Går även att bara splitta dom på mitten om man vill ha det som en köttbit... :drool

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show