"Service" innan service.

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Som rubriken lyder så undrar jag lite vad man själv, på basic nivå, kan försöka avklara innan man lämnar in hojen på en sedvanlig årsservice.

Vill (iaf försöka) undvika sk "onödiga kostnader" hos firman jag ska lämna in den på, och därför vill jag efter bästa förmåga förbereda så mycket så möjligt innan.

Däcken fylldes igår upp med rätt luftryck och batteriet är fullladdat.

Tänkte rengöra och smörja kedjan, och vad jag förstått det rätt så ska man helst göra detta när kedjan är varm och använda en borste och lampolja för att ta bort all skit, för att sen smörja upp kedjan igen med motorolja.

Men förutom det jag räknat upp (däck, batteri, kedja) vad kan jag mer göra själv som ligger i samma "enkla" kategori?

Tacksam för svar.

Tvätta rent hojen om det är grisig. D.vs om drivpaket exemplevis ska bytas är det klokt att ta bort kedjekåpan och skrapa rent från gucka.

Annars kan du nog inte göra så mycket....

Gjorde också en sådan service innan service för att hålla priset nere då de flesta firmor tar typ 1000:-/h

Motorolja + oljefilter
Luftfilter
Bränslefilter
Bromsvätska
Ladda batteri
Tändstift

Hade de gjort det på firma så skulle servicen kosta ca 3000:- inkl material

Ursäkta tråd Hi-Jacken.. men tänkte kolla som en nyligen invigd hoj åkare. Vad skulle man klassa en vanlig std. service som om man bortser från ev drivpakets byte. Är de Olja/oljefilter/Tändstift/Bromsvätska smörjning av kedja som gäller och kontroll av däck/batteri ?!

Kolla lampor, reglage osv så pass att dom på verkstan inte behöver lägga ner tid på "småsaker", eller att du kan påpeka att det behöver bytas ut så kan dom skriva upp det direkt från början.

Som micke säger, tvätta hojen, helst göra rent runt oljefilter, oljeplugg osv.

Annars är det svårt att få ner kostnaden, det finns ju redan fasta priser att gå efter.

Dom på verkstan kollar allt iaf, så det spelar ingen större roll om du säger att du har kollat det och det och gjort det.

//Jobbar som MC-mek.

Tvätta rent hojen om det är grisig. D.vs om drivpaket exemplevis ska bytas är det klokt att ta bort kedjekåpan och skrapa rent från gucka.

Annars kan du nog inte göra så mycket....

Tvätt av den är givetvis inplanerad innan jag lämnar in den. Jag undrar bara vilket som är lämpligast; att tvätta hojen innan eller efterjag rengjort kedjan, eller om det kvittar?

Stroemberg skrev:
Gjorde också en sådan service innan service för att hålla priset nere då de flesta firmor tar typ 1000:-/h

Motorolja + oljefilter Fixat i höstas!
Luftfilter ?
Bränslefilter ?
Bromsvätska ?
Ladda batteri Fixat nyligen!
Tändstift ?

Hade de gjort det på firma så skulle servicen kosta ca 3000:- inkl material

Hur byter man bromsvätska? Luftfilter? Bränslefilter? Tändstift?
Hojen är förresten en Honda cbr600f från 1991, har gått cirka 7000 mil.

Last edited:
Är inte speciellt hemma på någon annan hoj än min egen då det är den enda jag meckat med.

Men bränslefiltret borde sitta någon stans mellan tank och soppa pumpen
Luftfiltret hittar du under tanken
Bromsvätskan finns det en del trådar om hur man ska göra det bäst för att slippa luftfickor osv, prova att söka.
Skruva ur de gamla tändstiften, läs betäckningen och köp hem nya.

Är du osäker så är Haynes verkstadsbok ett hett tips eller så kör man på snikvarianten och googlar fram en handbok på pdf

Edit: hittade en manual, bara ladda hem och börja läsa :)
http://rapidshare.com/files/307487483/Honda_CBR600__1991_-_1994__Service_Manual.rar

Lycka till

Last edited:
Tvätt av den är givetvis inplanerad innan jag lämnar in den. Jag undrar bara vilket som är lämpligast; att tvätta hojen innan eller efterjag rengjort kedjan, eller om det kvittar?

Om du är sugen på att lära dig själv så behöver du inte lämna in hojen alls. Kanske bara lämna in för ventiljustering. Men med lite tålamod fixar du det själv också med hjälp av en "Piratverkstadshandbok" Kanske med hjälp av en "Mästare" som kan vara med och visa på utan att "Ta över " jobbet.

Tvätta kedjan först, annars finns risken att du grisar ner den rena hojen igen med smuts från kedjan.

Mats

Om hojen är så gammal skulle jag i ditt läge bara låta firman ställa ventiler på sin höjd, förutsatt att du inte har nån i din närhet som fixar det med, serviceboken i all ära men på en gammal hoj.....nää.:tummenupp

Kolla lampor, reglage osv så pass att dom på verkstan inte behöver lägga ner tid på "småsaker", eller att du kan påpeka att det behöver bytas ut så kan dom skriva upp det direkt från början.

Som micke säger, tvätta hojen, helst göra rent runt oljefilter, oljeplugg osv.

Annars är det svårt att få ner kostnaden, det finns ju redan fasta priser att gå efter.

Dom på verkstan kollar allt iaf, så det spelar ingen större roll om du säger att du har kollat det och det och gjort det.

//Jobbar som MC-mek.

Tack för tipset, mina reglage och knappar är faktiskt väldigt tröga, vad kan jag ta på för att få bukt med det?

Sen förstår jag att de på verktaden kommer ta sig en titt över hela hojen ändå, men det är betydligt smidigare och billigare om de bara behöver titta, inte åtgärda. :wiggle

Tack för tipset, mina reglage och knappar är faktiskt väldigt tröga, vad kan jag ta på för att få bukt med det?

Sen förstår jag att de på verktaden kommer ta sig en titt över hela hojen ändå, men det är betydligt smidigare och billigare om de bara behöver titta, inte åtgärda. :wiggle

5-56, WD-40 i princip allt som innehåller olja fungerar bäst.

Även en till grej om du vill spara tid är om du har kåpor som sitter i vägen, kan du skruva bort dom :tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back