Billiga Xenon-kits

Kanske. Har du tur så klarar de befintliga kablarna av att tända xenon-lampan. Xenon drar nämligen väldigt mycket ström just i uppstartsögonblicket.

Om du kopplat rätt men lampan ändå inte tänds så får du koppla in ett sånt här relä (om jag inte är alldeles tossig :gnissla) som får tändsignalen ifrån den vanliga lyktan men drar all ström direkt ifrån batteriet. Det finns säkert även flera andra relävarianter som funkar.

OBS. Kom ihåg att montera in en SÄKRING också på kabeln som dras ifrån batteriet.

Helt rätt.. Funkar det att köra genom vanliga on off switchen på styret så skulle jag nog inte köra det ändå...
I startögonblicket så drar den 8A ungefär... med tunna orginalkablar så tar det dessutom lite längre tid att tända än om man kör genom relä med lite kralligare kablar..
 
En liten halvrelevant fråga till någon som är bättre på ellära än jag. (Vilket inte är särskilt svårt...)

Om man sätter dit ett extra relä för att mata ström till ett xenonkit ska säkringen då sitta före eller efter relät? (Utgångsplats=batteriets +pol)

I min lilla värld verkar det logiskt att sätta säkringen före relät men jag ser ju ibland att i vissa bilar så kommer relät först och sedan sitter säkringen mellan relät och mackapären som vill ha strömmen. Vad är att rekommendera? Spelar det överhuvudtaget någon roll?

Jag frågade en polare men även han insåg sina bristande kunskaper i ämnet och han brukade därför helgardera sig genom att sätta säkring både före och efter relät ... Det är väl ändå lite overkill?
 
Ju närmare batteriet ju destomera kabel o utrustning skyddar den

En liten halvrelevant fråga till någon som är bättre på ellära än jag. (Vilket inte är särskilt svårt...)

Om man sätter dit ett extra relä för att mata ström till ett xenonkit ska säkringen då sitta före eller efter relät? (Utgångsplats=batteriets +pol)

I min lilla värld verkar det logiskt att sätta säkringen före relät men jag ser ju ibland att i vissa bilar så kommer relät först och sedan sitter säkringen mellan relät och mackapären som vill ha strömmen. Vad är att rekommendera? Spelar det överhuvudtaget någon roll?

Jag frågade en polare men även han insåg sina bristande kunskaper i ämnet och han brukade därför helgardera sig genom att sätta säkring både före och efter relät ... Det är väl ändå lite overkill?
 
Kanske. Har du tur så klarar de befintliga kablarna av att tända xenon-lampan. Xenon drar nämligen väldigt mycket ström just i uppstartsögonblicket.

Om du kopplat rätt men lampan ändå inte tänds så får du koppla in ett sånt här relä (om jag inte är alldeles tossig :gnissla) som får tändsignalen ifrån den vanliga lyktan men drar all ström direkt ifrån batteriet. Det finns säkert även flera andra relävarianter som funkar.

OBS. Kom ihåg att montera in en SÄKRING också på kabeln som dras ifrån batteriet.

hur stor säkring behöver jag??
 
hur stor säkring behöver jag??

10A skulle jag nog satsa på.. 5A blåste jag på en gång, 7,5 höll bara ett par... 10A har jag kört en säsong på nu och den funkar..
Tänk bara på att kabeln måste klara 10A också..
 
Monterade ett 4300K-kit på R1'an häromdagen. Blev som en helt ny hoj! Ser så mycket modernare ut.

MVH Henke
 

Bifogat

  • IMG_0072.jpg
    IMG_0072.jpg
    228.6 KB · Visningar: 95
  • IMG_0073.jpg
    IMG_0073.jpg
    129.9 KB · Visningar: 86
  • IMG_0086.jpg
    IMG_0086.jpg
    232.3 KB · Visningar: 92
  • IMG_0093.jpg
    IMG_0093.jpg
    216.1 KB · Visningar: 85
Morsan har en Nissan Almera med JÄVLIGT dåliga reflektorer. Med halvljus ser man inte speciellt mycket när det är mörkt.

Kan ett sånt här kit göra susen?

Nya reflektorer kostar runt 6 papp och verkstaden ville inte lyssna på morsan förrens garantin hade gått ut :(
 
Hur påverkas motorcykelns generator av Xenon? Man har väl bara räknat med de förbrukningskällor som fanns från fabrik

Morsan har en Nissan Almera med JÄVLIGT dåliga reflektorer. Med halvljus ser man inte speciellt mycket när det är mörkt.

Ibland räcker det att byta ut lamporna mot nya för att det ska bli skillnad. Är dock reflektorerna dåliga lär de bara vara en högst tillfällig lösning. På min mammas Volvo från -96 fick vi nerslag på en av reflektorerna i år. Tyvärr måste man köpa hela lampinsatsen. Det går inte bara att byta ut själva reflektorn. Rätt dåligt faktiskt. Kanske någon pirattillverkare som har någon lösning på problemet? Har inte undersökt det närmare än.

Xenon kanske hjälper, men det är inte lagligt och du kan få nerslag på besiktningen om de upptäcker det.

Vad gäller förresten på motorcyklar. De har ju saknar ju också automatisk nivåreglering inte sant? Borde innebära nerslag på besiktningen där också ifall det upptäckts.

Har inte läst igenom tråden. Möjligt att det framgått där. Ber om ursäkt i så fall.
 
Last edited:
Hur påverkas motorcykelns generator av Xenon? Man har väl bara räknat med de förbrukningskällor som fanns från fabrik

Borde inte påverka nämnvärt då dom är på 35W mot 55/60 i vanlig fall..
däremot så får man ju en strömpeak i startögonblicket på ca 8A men jämfört med startmotorn så märks det knappast tror jag..

Så det borde inte påverka generatorn negativt överhuvudtaget...
 
Monterade ett 4300K-kit på R1'an häromdagen. Blev som en helt ny hoj! Ser så mycket modernare ut.

MVH Henke

Sorry, men nej. Den ser allt bra likadan ut. (Biltema säljer för övrigt blå lampor ifall någon vill pimpa fordonen för en billigare peng. )

Man ruskar dock onekligen på huvudet varje gång man ser en KOLSVART hoj där någon monterat xenon-ljus för att hojen ska se bra ut... Du har nog missat något elementärt min käre Wattson...

xenon+halvljus+motorcykel=är mycket riktigt ej tillåtet.

Så ja, nu ska jag åtminstone vara snäll resten av dagen. :)
 
Last edited:
xenon+halvljus+motorcykel=är mycket riktigt ej tillåtet.

Sant, men det finns en massa andra saker med MC som inte heller är tillåtna. Med tanke på detta kan man nog betrakta böterna för en otillåten lampa som högst marginella :D
 
Morsan har en Nissan Almera med JÄVLIGT dåliga reflektorer. Med halvljus ser man inte speciellt mycket när det är mörkt.

Kan ett sånt här kit göra susen?

Nya reflektorer kostar runt 6 papp och verkstaden ville inte lyssna på morsan förrens garantin hade gått ut :(

Hej Gubben min:krama

Jag slängde i Xenon i min 9-3kombi på helljusen och det blev riktigt bra. Över förväntan bra. Och till ett pris av 407:- så kan jag inte gnälla.

Men om din bil har H4för hel och halv så blir det inge bra.
Xenon på halvljus som inte har det orginal bländar och därför inte tillåtet som avhandlats ett antal gånger tidigare.
Men helljus kan ju inte blända. För de slås ju av vid möte...:rolleyes:

Dal-Mausen
 
Idag fick ja mitt kitt. Nu ska jag bara komma på hur fan jag ska få plats med allt på hojen :näsblod
 
Sorry, men nej. Den ser allt bra likadan ut. (Biltema säljer för övrigt blå lampor ifall någon vill pimpa fordonen för en billigare peng. )

Man ruskar dock onekligen på huvudet varje gång man ser en KOLSVART hoj där någon monterat xenon-ljus för att hojen ska se bra ut... Du har nog missat något elementärt min käre Wattson...

xenon+halvljus+motorcykel=är mycket riktigt ej tillåtet.

Så ja, nu ska jag åtminstone vara snäll resten av dagen. :)

Tur att smaken är som baken.. Med risk för att låta tjurig nu så är det likadant med tatueringar, dom gör man förhoppingsvis för att man själv tycker dom är snygga och köket renoverar kanske man för att det har blivit omodernt och ser illa ut.

JAG tycker iaf att det ser bättre och modernare ut med vitare ljus än med sunkgult..

Såna där blå lampor tycker jag är precis värdelösa när dom väl behövs, alltså när det blir mörkt. Dom lyser ingenting på vägen och skulle det vara blött på vägbanan så ser man knappt om lysena är igång överhuvudtaget. Så var det iaf med dom som satt på en bil jag ägde för många år sen så jag bytte genast tillbaka till sunkgula..

Sen att det inte är lagligt är ju synd. Förstår att det är jobbigt för medtrafikanter att bli bländade men hellre att dom ser mig än att dom inte gör det om man säger så.. Dock så bländar inte jag så mycket tydligen, enligt folk som mött mig och legat framför på vägen.

MVH Henke
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top