Då äre pollentider igen..

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jag har pollenallergi typ vartannat år. Ena året känner jag ingenting alls, nästa år kan jag knappt andas en period.. Häromdan slog det mig helt plötsligt och jag kan inte ens träna nu

Vilka mediciner funkar för er? Provat clarityn och nåt mer utan resultat, och ett år provade jag kortisonspruta, även den utan resultat. Dags att knalla till läkarn och se vilken pollen man är allergisk mot ... Skitliv!

Clarityn har jag också provat. Var ungefär lika effektivt mot min pollenallergi som bitsocker. Om jag tryckte i mig en hel karta fick jag effekt men eftersom det både blir dyrt och dessutom troligen i längden är direkt skadligt så bytte jag.
Jag käkar Telfast 120mg (Terfenadinhydroklorid) på sommaren och den funkar utmärkt.
Nu har jag inte någon allvarlig allergi utan bara en ganska lindrig hösnuva.
När det är som värst så brukar jag ta en på kvällen innan jag går och lägger mig och i allra värsta fall en på morgonen när jag kommer upp. Det brukar räcka för mig. En förp med 100 tabletter räcker för mig i minst 2 år. Har du en värre allergi så kan det ju hända att du får äta fler tabletter och kanske inte bara när det är som värst och då räcker dom ju inte lika länge.
Jag är lite osäker på om den finns i mindre storlekar på förpackningen så man kan prova under en period för att se om dom funkar på just dig men i vilket fall så kan det nog vara värt pengarna för att slippa allergi. Det är ju inte roligt med allergi direkt. Sen är det ju så att Telfast inte ger riktigt full effekt förrän efter man ätit den en vecka eller två. Men jag får i alla fall en tillräcklig effekt ganksa snabbt efter att jag tagit tabletterne.

Vilka läkemedel som funkar och vilka som inte funkar kan ju vara högst personligt. Gissningsvis har det att göra med att metabolismen (dvs hur och hur snabbt man bryter ner olika aktiva ämnen) varierar från person till person. Olika aktiva ämnen bryts ju ner i olika enzymsystem i kroppen. Har en person högre aktivitet än genomsnittet i ett enzymsystem så kommer ju läkemedel som bryts ned i just det enzymsystemet att brytas ned och utsöndras fortare än det var tänkt och då kanske man aldrig uppnår terapeutisk dos i kroppen.

Nu är väl säkert den läkare som du går till bättre på att hjälpa dig med val av allergimedicin men jag kan varmt rekommendera just Telfast.

Kortisonpreparat brukar kunna vara ganska effektiva mot allergier men dom ska man vara lite försiktig med då dom i längden kan ha en del andra nackdelar. Det är lite för många som tagit kortison mot allergin som sedan utvecklat astma och liknande för att det bara ska vara ett sammanträffande.

Last edited:
+1 på telfast.. Måste nog faen börja knarka dom snart igen.. :(
För övrigt dom enda jag inte somnar av.. Clarityn, Zyrlex och annat receptfritt är som rena nock out:en på mig.. Tar ett pillar och tvärslocknar... :D

Fet gasmask måste ju bara funka?

Säkerligen ganska effektivt men kanske inte så estetiskt tilltalande. Det lär ju inte funka på så många brudar på krogen. Dom brudar som det funkar på lär ju vara en liten aning skruvade.
Kanske blir det också lite jobbigt att modifiera integralhjälmen så att man får in en fet mask där.
Å andra sidan ligger det ju helt i linje med rekommendationen att man ska försöka undvika att utsätta sig för allergen som man reagerar mot. Tyvärr måste det då också vara en helmask om man inte vill ha kliande ögon.

Jag vet att du inte var seriös där man jag kunde bara inte låta bli. :tungan

+1 på telfast.. Måste nog faen börja knarka dom snart igen.. :(
För övrigt dom enda jag inte somnar av.. Clarityn, Zyrlex och annat receptfritt är som rena nock out:en på mig.. Tar ett pillar och tvärslocknar... :D

Helt sant. Jag har inga som helst biverkningar av telfast. Iofs hade jag inga biverkningar av clarityn eller zyrlex heller men dom hade å andra sidan ingen effekt alls så.
Den jag åt innan dom började mickla med min medicin var teldanex. Den funkade lika bra som telfast men tyvärr så togs den bort då den orsakade för många problem med hjärtarytmi och liknande. Jag hade dock inga sådana problem alls så jag var mäkta besviken när jag inte fick min bra medicin utan istället värdelös clarityn.
Men sen kom som sagt Telfast.

Antihistaminer används ju också som lugnande så många personer kan ju reagera på vissa av dom med att dom blir väldigt trötta. dock är ju även detta högst personligt. Jag har aldrig ätit ett antihistaminpreparat som gjort mig trött. Dom har bara varit olika effektiva på att ta bort allergin för mig. Och Telfast är bara bäst helt enkelt.
Jag gick igenom ganska många när jag testade mig fram då jag hade gratis tillgång till läkare genom företagshälsovården hos min dåvarande arbetsgivare och dessutom fick ersättning för receptbelagda läkemedel via reseräkning så jag tyckte att jag kunde unna mig att vara lite kinkig.
Och det är ju faktiskt värt ganska mycket att slippa rinnande näsa och kliande illröda ögon.

Last edited:
Jag var och hämtade ut Kortison i tablettform som skulle vara enklare att dosera rätt än sprutan som bara hjälpte mig i ett par veckor. Hoppas att det fungerar bättre - för förra sommaren var helt hopplös.

Finns någon generell allergikonsensus vad gäller pollen?
Jag menar; är de flesta allergiska mot en specifik typ eller är det pollen överlag?

Jag brukar köpa en en flaska Rhinokort nässpray när det blir säsong för pollen. Det hjälper mig bra och ger inga biverkningar alls vad jag har märkt (använder det bara under värsta perioden). Tyvärr så hjälper det ju inte mot kliande och svullna ögon

Antihistaminer blir jag sjukt arg av och får en stubin som är kanske 1/3 så lång som annars vilket suger.
Telfast eller vad det hette, är det antihistamin också?

Frugan är i branschen, så hon ger mig tillgång till det mesta i allergi/antihistamin-väg.
Har gått igenom en jävla massa piller, pulver, spray och sprutor.

Med min hyffsat elaka pollenallergi så funkar följande rätt ok:
Lokalbehandling så långt det är möjligt, inte piller om jag kan undvika det.

Rhinocort i näbben, Lomudal i ögonen, och Symbicort inhalator.
Blir det riktigt jävligt boostar man med ett par aerius.

Livet blir drägligt men inte helt symtomfritt alla dagar.

Jag menar; är de flesta allergiska mot en specifik typ eller är det pollen överlag?
Det "varierar". I svåra fall gäller det i princip alla pollen + svampsporer.

Jag själv reagerar på hassel, björk och al vilket nog är det vanligaste.
Den säsongen brukar klinga av i mitten på Juni.
Inte allergisk mot gräspollen, så sommaren är snorfri :)

Last edited:
Björk och dess korsreaktioner är väl vanligast.
Själv har jag gräspollen och hatar därmed mitt liv mellan juni-aug. Det enda tipset jag kan ge är att skippa det receptfria, fixa schweindyra monsterpiller på recept och börja genast. Helst i förra veckan. Tvätta håret innan du går till sängs och vädra endast på kvällen/natten.

Till hösten skall jag få testa "vaccinerings"tabletterna. Jag längtar. Livskvalité är ganska underskattat ändå.

Björk och dess korsreaktioner är väl vanligast.
Själv har jag gräspollen och hatar därmed mitt liv mellan juni-aug. Det enda tipset jag kan ge är att skippa det receptfria, fixa schweindyra monsterpiller på recept och börja genast. Helst i förra veckan. Tvätta håret innan du går till sängs och vädra endast på kvällen/natten.

Till hösten skall jag få testa "vaccinerings"tabletterna. Jag längtar. Livskvalité är ganska underskattat ändå.

Min flickvän hamnade med dropp på intensiven i 5 dagar för att hon provade pollenvaccination.. Hehe

Säkerligen ganska effektivt men kanske inte så estetiskt tilltalande. Det lär ju inte funka på så många brudar på krogen. Dom brudar som det funkar på lär ju vara en liten aning skruvade. Kanske blir det också lite jobbigt att modifiera integralhjälmen så att man får in en fet mask där.

Well, när man lider av sådana här plågsamma åkommor måste det motsatta könet komma i andra hand. Beträffande intregralhjälm så funkar det självklart inte, men det skulle se fett coolt ut med en jet-hjälm.

433827_17.JPG

Det där lär ju garanterat impa. Vilken tjej gillar inte Top Gun liksom!
Två flugor i en smäll, massa bejbs och mindre snor.

Vide och björk är de som gäller för mig.
Sen är jag allergisk mot äpplen och stenfrukter som plommon, nektariner osv, även morötter och banan får jag ibland kliande hals av, detta ska tydligen bero på att de liknar björkpollen på nåt sätt i sammansättningen.

Kör med en sån här, sen innan man går in i sin sterila lägenhet måste någon spola rent en med högtrycket annars drar man in pollen inomhus ändå.

suitlg.jpg

Pollen"medicinerna" ger jag inte mycket för, man blir seg och mår fortfarande skit.. lika bra att köra utan och njuta av helvetet :D

Kör med en sån här, sen innan man går in i sin sterila lägenhet måste någon spola rent en med högtrycket annars drar man in pollen inomhus ändå.

suitlg.jpg

Pollen"medicinerna" ger jag inte mycket för, man blir seg och mår fortfarande skit.. lika bra att köra utan och njuta av helvetet :D

Jag är inte seg, och mår bra..?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...