Hur man gör vid rödljus som inte slår för MC

  • Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date
Sensorena som är nedfrästa vid rödljuset ska klara av att känna av en cykel. Problem kan uppstå om det lags om asfalt för många ggr , då hamnar kablarna för djupt och det kräver större massa för att känna av att något står där. Det är trafikkontoret som skall åtgärda problemet, polisen har inget med det att göra. Trafikkontoret upphandlar driftentreprenörer ,som fixar allt från hål i gatan till skyltar på sned, samt slingor som behöver fräsas om. Grabben bor i nytt område och de känner av hans rullstol när han genar över gatan.
 
Det här med att leda motorcykeln...
Menas det att man ska leda motorcykeln över hela korsningen?
Eller bara förbi rödljusen, sen sätta sig på hojen, starta motorn (om man stängt av den), se sig omkring och sen köra över resterande del av korsningen som vanligt?
Om man ska göra det enligt konstens alla regler alltså.

Beroende på hur det ser ut på platsen kan det även vara möjligt att leda upp hojen på bredvid liggande gång/cykelbana och korsa vägen (ledande) vid övergångsställe. Borde vara okej regelmässigt, men ormständig.

Du leder mc:n förbi trafikljuset iaktagandes högerregeln, helst in mot vägrenen sätter dig på startar och åker iväg utan att påkalla fara för andra. :tummenupp

Sensorena som är nedfrästa vid rödljuset ska klara av att känna av en cykel. Problem kan uppstå om det lags om asfalt för många ggr , då hamnar kablarna för djupt och det kräver större massa för att känna av att något står där. Det är trafikkontoret som skall åtgärda problemet, polisen har inget med det att göra. Trafikkontoret upphandlar driftentreprenörer ,som fixar allt från hål i gatan till skyltar på sned, samt slingor som behöver fräsas om. Grabben bor i nytt område och de känner av hans rullstol när han genar över gatan.

:gnissla , Hoppas du bett han ta det lungt med att gena över gatan med rullstol - låter lite småfarligt.
 
Last edited:
Du leder mc:n förbi trafikljuset iaktagandes högerregeln, helst in mot vägrenen sätter dig på startar och åker iväg utan att påkalla fara för andra. :tummenupp



:gnissla , Hoppas du bett han ta det lungt med att gena över gatan med rullstol - låter lite småfarligt.
Inte lika farligt som att köra hoj, för då hade han gått över gatan:hjälm
 
Menas det att man ska leda motorcykeln över hela korsningen?
Eller bara förbi rödljusen, sen sätta sig på hojen, starta motorn (om man stängt av den), se sig omkring och sen köra över resterande del av korsningen som vanligt?
Om man ska göra det enligt konstens alla regler alltså.

Min tolkning är att det är spärrlinjen man inte får korsa mot rött. Man leder alltså hojen över spärrlinjen och sedan är det precis som om man magiskt dyker upp som fordon framför spärrlinjen och skall börja köra igen. Samma som om man t ex fått motorstopp, rullat in till sidan och sedan skall igång.

Är 225 på 90 väg 25 över? :va :rolleyes:

Nej.

Behöver du verkligen fråga SH om den saken? :va
 
Efter att jag här om dan fick se hur snuten kör vid rödljus så...
Är det bara full jävla gas rakt igenom rödljuset och visa ingen som helst hänsyn till andra trafiktanter!!
Och om du smäller? Skit samma kör bara!!!
 
Får man köra jääätte fort?
Nej.

Behöver du verkligen fråga SH om den saken? :va

Nej, egentligen inte.
Jag syftade till att det ibland körs långt över hastighetsgränserna och att då kan förlora körkortet på direkten också. Men det var off topic och onödigt av mig att ta upp det.



Min tolkning är att det är spärrlinjen man inte får korsa mot rött. Man leder alltså hojen över spärrlinjen och sedan är det precis som om man magiskt dyker upp som fordon framför spärrlinjen och skall börja köra igen. Samma som om man t ex fått motorstopp, rullat in till sidan och sedan skall igång.


Okej. Tack för ditt svar.

Vet du om det påverkar om motorn är igång eller inte om det räknas som gående eller körande?
 
När en bil rullar fram över stället i asfalten där sensorslingan ligger fungerar metallen i bilen som kärnan i en elektromagnet. Resultatet blir att spolens motstånd mot strömmen ändras, och skillnaden i hur mycket ström som passerar spolen registreras av elektroniken vid trafikljuset.


en stark Neodym-magnet från clas ohlson bör lösa alla problem.. :tummenupp

Precis :tummenupp

Kolla klippet
http://www.metacafe.com/watch/828731/trigger_green_traffic_lights/
 
Ett alternativ (säger inte att det är bra) men det är att svänga upp på cykelbanan och trycka på knappen för cyklar, invänta grönt och åka över.

Du riskerar olovlig körning: 1000kr böter, vilket du förmodligen slipper om du förklarar läget
 
Vet du om det påverkar om motorn är igång eller inte om det räknas som gående eller körande?

Det togs upp till diskussion. Det jag vet är att sparkar man sig fram på en MC eller moped utan pedaler utan motorn igång räknas det som att framföra ett fordon, precis som om man rullar med en bil med motorn avstängd = man åker på det, precis som om motorn varit igång.

Förmodligen spelar det ingen roll om man har motorn igång eller inte, men det fanns det om jag minns rätt inget prejudikat på. Vill man vara säker släcker man motorn.

Personligen skulle jag nog bara putta. Tror att den övergrinige representant för ordningsmakten som försöker ställa sig i länsrätten och få det till att man körde hojen medan man puttade den eftersom motorn var igång men i friläge kommer att få det lite kämpigt.
 
Läste bara förstasidan, så förlåt om ämnesbyte skett under tiden. Men det var lite intressant det här med att leda hojen mot rött.

Rent krasst så behandlar ett rödljus inte en sträcka eller ett område, utan en definierad LINJE (stopplinjen) som man inte får passera mot rött ljus. Det innebär per definition att man kan åka för rödljuskörning även om man inte passerat korsningen, om man stannar bakom linjen. Likaledes borde det alltså räcka med att leda hojen över linjen, för att sedan köra över korsningen.

Right?
 
Känns som att folk tar lite för allvarligt på dom små röda lamporna som sitter uppsatta lite här och där, ingen seriös person stänger av hojen och LEDER den :)

1. Kolla efter snutbilar/civvare.
2. Kör mot rött (när det är säkert)

Om man ändå får en snut efter sig måste man ha extrem otur..
 
Känns som att folk tar lite för allvarligt på dom små röda lamporna som sitter uppsatta lite här och där, ingen seriös person stänger av hojen och LEDER den :)

1. Kolla efter snutbilar/civvare.
2. Kör mot rött (när det är säkert)

Om man ändå får en snut efter sig måste man ha extrem otur..

Har suttit i en bil när en polare gjorde så. Helt tomt så långt ågat kunde se, och det vägrade slå om. Uppbackad mot en grind vid Barkaby flygplats (på baksidan) stod en civilare bara 60 meter bort och tog honom (oss) på bar gärning. 6 mån utan kk.

Just stoppplikt och rödljus är helt enkelt inte värt det. Om man inte räknar med att köra ifrån dem om det börjar blinka, men är det en bumse så är man sannolikt rökt då med. Och insatsen är som sagt rätt hög.
 
Tror du menade framför linjen där... ;)

Nej, bakom. Man är inte bakom förrän man passerat linjen.


Eller anser du att du är "bakom" kurvan när du är påväg mot den, och framför när du är förbi den?
 
Har suttit i en bil när en polare gjorde så. Helt tomt så långt ågat kunde se, och det vägrade slå om. Uppbackad mot en grind vid Barkaby flygplats (på baksidan) stod en civilare bara 60 meter bort och tog honom (oss) på bar gärning. 6 mån utan kk.

Just stoppplikt och rödljus är helt enkelt inte värt det. Om man inte räknar med att köra ifrån dem om det börjar blinka, men är det en bumse så är man sannolikt rökt då med. Och insatsen är som sagt rätt hög.

Det är så jävla dålig stil.. stå och lurpassa på ett rödlyse dom säkerligen vet inte fungerar. Enbart för att jävlas :mad:
 
Fan ..och jag som trodde att sådana trådar dök bara upp under den mörkaste och jävligaste delen av vintern...
 
Det är så jävla dålig stil.. stå och lurpassa på ett rödlyse dom säkerligen vet inte fungerar. Enbart för att jävlas :mad:

Här i länet får de visst guldstjärnor om de lever upp till sin kvot av fångade trafiksyndare. Eller, för att se det på ett annat sätt, straffas genom att bli markerade som utan guldstjärna om de inte gör det. Tänk på det nästa gång ni ser fartkontroll efter fartkontroll på E4 medan alla kör som idioter på de mindre riksvägarna där det faktiskt är farligt med 90 istället för 70...

Det är väl också därför det är helt säkert att inte kunna framföra en bil vettigt i stadstrafik med avseende på avstånd, blinkers och annat. Poliserna jagar guldstjärnor genom att lasra så många bilar som möjligt eller blåskontroller på lördagsmorgonen istället för att se till att folk beter sig vettigt i största allmänhet. Jag vet vad jag tycker skulle ha störst effekt på trafiksäkerheten... och många poliser håller säkert med mig. Heja polisledningen.

Fan ..och jag som trodde att sådana trådar dök bara upp under den mörkaste och jävligaste delen av vintern...

Ur trådstartarens perspektiv gjorde den nog det. :(
 
Last edited:
Det här med att leda motorcykeln...
Menas det att man ska leda motorcykeln över hela korsningen?
Eller bara förbi rödljusen, sen sätta sig på hojen, starta motorn (om man stängt av den), se sig omkring och sen köra över resterande del av korsningen som vanligt?
Om man ska göra det enligt konstens alla regler alltså.

Beroende på hur det ser ut på platsen kan det även vara möjligt att leda upp hojen på bredvid liggande gång/cykelbana och korsa vägen (ledande) vid övergångsställe. Borde vara okej regelmässigt, men ormständig.

Det är ju till och med så tråkigt att det faktiskt är olagligt som fotgängare att gå ut i en korsning på det sättet. och när du leder motorcykeln räknas du som gående. Dock kan du ju alltid hävda att du fått motorstopp. Polisen kan omöjligt avgöra om du verkligen fått motorstopp. Den kan ju fortfarande ha stannat plötsligt även om den senare går igång när man trycker på knappen.

Och att någon skulle lagföra en för att man försöker flytta sitt fordon med motorstopp av vägbanan har jag mycket svårt för att tro. Skulle dom göra det så skulle det förmodligen inte hålla i tingsrätten om dom nu inte mot förmodan lyckas styrka att det skett på ett vårdslöst sätt.

Vet du om det påverkar om motorn är igång eller inte om det räknas som gående eller körande?

Jag tror att det som i lagens mening avgör om du kör eller leder är huruvida du sitter på hojen. Dvs sitter du på hojen med ett ben på varje sida så är du förare oavsett om motorn är igång. Står du bredvid så leder du fordonet oavsett motorn är igång.

Men jag skulle inte chansa. Skulle jag leda motorcykeln för att vara fotgängare så skulle jag ha motorn avslagen för att det inte ska vara något tvivel om saken.

Nej, bakom. Man är inte bakom förrän man passerat linjen.


Eller anser du att du är "bakom" kurvan när du är påväg mot den, och framför när du är förbi den?

Bakom, framför. Alla använder olika där. Säg före eller efter istället så blir det tydligare så slipper du att folk ifrågasätter sådana basala saker.
 
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top