Bromsvätska, och byte av denna, R1 -05

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Har inte serviceboken till R1:an tillgänglig just nu, någon som vet vad det ska vara för bromsvätska i den? Vill minnas att det är dot4?

Dessutom undrar jag hur jag gör när jag ska byta den?
Eller rättare sagt, hur jag gör vid luftningen av bromssystemet.

Det är ju dubbla bromsskivor, dvs 2 bromsok. Kan man "lufta" ett i taget? dvs som på en bil..?

Eller måste man öppna nippeln på båda samtidigt, bromsa, och stänga?

Så här brukar jag göra vid byte av bromsvätska för att slippa få in luft i systemet, se inlägg #2468

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148665&page=124

Använd Dot 4. Vid de dubbla främre oken, ta ett ok i taget. Om slangen går till det ena oket först och sedan vidare till nästa, så lufta i samma ordning.

Är det inte högre kokpunkt i 3 men kortare livslängd?

Kan ha missuppfattat förvisso.

Henrik

Är det inte högre kokpunkt i 3 men kortare livslängd?

Kan ha missuppfattat förvisso.

Henrik

Nope, 3 -> 4 -> 5 -> 5.1 i avseende kokpunkt, generellt. Finns många 4'or som är bättre än en 5.1'a osv. DOT 5 påveras inte på samma sätt av att den suger i sig vatten från luften då den är silicon- istället för glykolbaserad. Dock får DOT 5 inte blandas med de andra, som går att blanda sinsemellan.

*Edit* pjohan var snabbare än min edit :tummenupp

Last edited:
Nope, 3 -> 4 -> 5 -> 5.1 i avseende kokpunkt, generellt. Finns många 4'or som är bättre än en 5.1'a osv. DOT 5 påveras inte på samma sätt av att den suger i sig vatten från luften då den är siliconbaserad istället.

Dock är DOT5 inte kompatibel med dom andra och bör enbart användas i system som är byggt just för DOT5.

Nope, 3 -> 4 -> 5 -> 5.1 i avseende kokpunkt, generellt. Finns många 4'or som är bättre än en 5.1'a osv. DOT 5 påveras inte på samma sätt av att den suger i sig vatten från luften då den är siliconbaserad istället.

Ok,är säker på att jag läst att 4 är anpassad för längre bytesintervall till (lätt) bekostnad av kokpunkt.

Kan ha missuppfattat eller så är det så mikroskopiska skillnader att det saknar betydelse i praktiken.

Henrik

Ok,är säker på att jag läst att 4 är anpassad för längre bytesintervall till (lätt) bekostnad av kokpunkt.

Kan ha missuppfattat eller så är det så mikroskopiska skillnader att det saknar betydelse i praktiken.

Henrik

Som redan skrivits så är dom i stigande skala.

Dry boiling point Wet boiling point
DOT 3 205°C (401°F) 140°C (284°F)
DOT 4 230°C (446°F) 155°C (311°F)
DOT 5 260°C (500°F) 180°C (356°F)
DOT 5.1 270°C (518°F) 191°C (375°F)

Edit: Däremot finns det Dot4 vätska som klarar högre än vad som står ovan för 5.1, det är ju miniminivåer som avses. Källan till siffrorna ovan är för övrigt wikipedia, tro på dom om du törs :-).
Edit2: Den som är anpassad för längre bytesintervall är DOT 5, enligt sägen så togs den fram för amerikanska arméns fordon som stod i beredksapsförråd och därför inte fick vätskan bytt på många år. Därav att den inte är kompatibel med dom andra.

Last edited:
Eftersom 5:an är av silikonolja så tar den inte åt sig nåt vatten, och kokpunkten förblir samma. MEN, det innebär att ev vatten som letar sig in i en bromskrets blir stående och kan orsaka korrosion på detaljer i systemet.
Dom andra DOT-klasserna är ju nån typ av glykolvätska som är hydroskopisk, vilket innebär att dom suger åt sig ev vatten i systemet, på bekostnad av kokpunkten, men minskar korrosionsrisken.

En annan nackdel med den silikonbaserade Dot 5 är att den vätskan är mer kompressibel än de glykolbaserade DOT1,2,3,4 och 5.1. Dot 5 ger mao ett svampigare handtag. Därför används inte Dot 5 på sporthojar.

Däremot används Dot5 av tex custombyggarna typ OCC mfl, i programmen ser man att bromsvätskan de häller i är blå, vilket är färgen på Dot 5. Att HD och många custombyggare originalfyller med Dot 5 tror jag beror på att de vill ha en vätska som inte riskerar att förstöra deras dyra motivlacker mm. Hojarna byggs ju för hand.

Men att byta till Dot 5 i en sporthoj är helt korkat

Att jag rekommenderade Dot 4 i förstainlägget är för att den är vanligast ute på mackarna, dessutom är jag rätt säker på att TS hoj har Dot 4 original samt instämplat på bromsbehållarlocket. 5.1 går det med, men svårare att hitta på macken plus att jag inte brukar ta upp den vätskan eftersom frågeställaren lätt kan ta en Dot 5.0 om han/hon inte hittar Dot 5.1: "Jag måste ju ha den högsta siffran ty den är ju säkert sportigast till min sportiga hoj, ngn decimal hit eller dit kan ju inte spela nån roll"

Gällande kokpunkter hit och dit så spelar det nog mindre roll om den är på 240 eller 270C. Ofta är tex Dot4-vätskornas kokpunkt högre än minimivärdena för Dot 4-klassningen. När det kokar i bromsystem på en gathoj så beror det som regel inte på att man valt Dot 3 isf Dot 4, utan det beror på att vätskan fått en heeeelt annan kokpunkt än det stod på burken när systemet sist fylldes för många år och trycktvättningar sedan.

Last edited:
Eftersom 5:an är av silikonolja så tar den inte åt sig nåt vatten, och kokpunkten förblir samma. MEN, det innebär att ev vatten som letar sig in i en bromskrets blir stående och kan orsaka korrosion på detaljer i systemet.
Dom andra DOT-klasserna är ju nån typ av glykolvätska som är hydroskopisk, vilket innebär att dom suger åt sig ev vatten i systemet, på bekostnad av kokpunkten, men minskar korrosionsrisken.
Med glykolbaserade bromsvätskor slipper man även få vattensamlingar som har mycket lägre kokpunkt än vatten som är uppblandat med bromsvätskan.

Så här brukar jag göra vid byte av bromsvätska för att slippa få in luft i systemet, se inlägg #2468

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148665&page=124

Använd Dot 4. Vid de dubbla främre oken, ta ett ok i taget. Om slangen går till det ena oket först och sedan vidare till nästa, så lufta i samma ordning.

Kanon!

Det var främst luftningen av oken som jag blev lite fundersam över i om att de matas från samma slang (men som är grenad).

Tack för alla svar!

Börja på vänstra oket sen tar du höger så ska de nog bli bra! Man brukar börja att lufta längst bort från pumpen...

Kanon!

Det var främst luftningen av oken som jag blev lite fundersam över i om att de matas från samma slang (men som är grenad).

Tack för alla svar!

Notera dock att jag aldrig släpper in ngn luft, det är helt onödigt att göra det vid byte av bromsvätska. Däreomt så pumpar jag fram den nya bromsvätskan som vid luftning. Genom att hålla tryck och oppna nippeln osv. Man får fylla på kärlet några ggr. Har du tur kan det även rinna med självtryck med utsläppt handtag. Akta lacken från bromsvätska.

Last edited:
Notera dock att jag aldrig släpper in ngn luft, det är helt onödigt att göra det vid byte av bromsvätska. Däreomt så pumpar jag fram den nya bromsvätskan som vid luftning. Genom att hålla tryck och oppna nippeln osv. Man får fylla på kärlet några ggr. Har du tur kan det även rinna med självtryck med utsläppt handtag. Akta lacken från bromsvätska.
Fast det där känns som en snabblösning. Jag brukar alltid ta bort oken och hälla ur bromsvätskan så att jag får ur all eventuell skit som finns i oken också, och garanterat får ur all gammal bromsvätska, vilket man inte får helt och hållet om man bara fyller på och pumpar ur.

bahh busenkelt..ta en flaska el burk med skruvlock..gör 2 st hål i denne.

2 st långa genomskinliga slangar.

en kopplar du till dammsugarmunstycket på dammsugaren ( ja det kommer att gå åt lite silvertejp för att täta).

slangen från dammsugaren går ner bara en kort bit i burken, den andra går ner i botten, denna kopplas till avluftningsnippeln på oket.

Sen resten går av bara farten..:D

Fast det där känns som en snabblösning. Jag brukar alltid ta bort oken och hälla ur bromsvätskan så att jag får ur all eventuell skit som finns i oken också, och garanterat får ur all gammal bromsvätska, vilket man inte får helt och hållet om man bara fyller på och pumpar ur.

Det gör aldrig jag, fuktkvoten utjämnas tack vare att vätskan är hygroskopisk. Dessutom ligger slammet i bromsvätskebehållare, det är där det är slitage. Däremot så blir ju tyvärr systemet tömt och fyllt med korrosivt syre nar jag av andra orsaker måste öppna upp kretsen, tex vid isärtagning av gaffel.

Men åas byter jag bromsvätska vartannat år i hojen och bilen.
Har man köpt en normal"skött" hoj så tommer jag ocj sköljer allt, många 10 år gamla hojar har 10 år gammal bromsvätska, gaffelolja, kylarvätska. Så såna lik är en annan sak. Då måste jag "nolla" hojen så att jag vet var jag är ngnstans.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back