V-Power?, Skinnlotion?

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
Svart FZ1-S
Halloj.

Har funderat lite på det är med shell v-power bensin, ger det ens någon effektökning på motorcyklar?

Har ju hört att bensinen egentligen endast ger skillnad i stora starka motorer i Porschar o RS4or Ferrari där man kan tjäna 20 hästar lr så men att det inte ger någon märkvärd skillnad med en normal bensinmotor som typ en klen fyrcylindrig Audi A4 1,8 eller femcylindrig Volvo V70 2.4.

Hur är det med MC då? Min FZ1-S är ju oxå fyrcylindrig och har iofs 150 hästar men inte 500 som en Ferraris V10a.

Finns det något o tjäna på att tanka V-power? Inte för att jag behöver mer än 150 hk utan är bara nyfiken.

Sen är det en annan sak.. lotion för att smörja skinnställ.

Va inne o köpte ett dainese skinnställsrengöringskit för ett år sedan och det börjar redan ta slut, de kosta 299 kr o va typ 150 ml förpackning.

Såg idag när jag va på BDS att turtlewax har ett likvärdigt skinnrengöringskit som e till för bilklädsel men som passar på alla skinnytor, har nästan samma ingredienser som daineses kit men kostar bara 68 spänn o va i 500 ml förpackning. :tungan

Tror ni det funkar lika bra lr klarar inte skinnställ normala skinnsmörjmedel?

Tiv

Gå till en hästbutik och handla medel till skinnstället.
Jag handlade rengöring och nån smörja från Ekol och det fungerar kanon. Hör med dom i butiken så fixar dom fram lämpliga saker :tummenupp

har för mig att de bänkade en gsxr 1000 med och utan Vpower och det blev ingen skilland. Minns dock inte vad tråden hette.

Utan att trimma fler saker är det nog ingen mening...

I turbomatade hojar kan jag tänka mig att det kan göra en skillnad. V-power är väl i princip ett högoktanigt bensin, vilket passar turbomotorer främt.

Gå till en hästbutik och handla medel till skinnstället.
Jag handlade rengöring och nån smörja från Ekol och det fungerar kanon. Hör med dom i butiken så fixar dom fram lämpliga saker :tummenupp

Ekol har jag också använt, har man närmare till Biltema än en hästbutik funkar även det. Eftersom det är Ekol som tillverkar bla Biltemas skinnställsolja.

har för mig att de bänkade en gsxr 1000 med och utan Vpower och det blev ingen skilland. Minns dock inte vad tråden hette.

Utan att trimma fler saker är det nog ingen mening...

Det stämmer, det var ingen skillnad i effekt på 95,98 och Vpower, däremot fick de väl 1,2hkr (vad jag minns) med akrylat "tävlingsbensin)

Vanliga skinnrengöringsmedel tycker jag inte hjälper något alls. Köper
alltid bilar med ljus skinnklädsel och det tar inte lång tid innan främst jeansen färgar av sig och du har plötsligt blå klädsel. Har testat nästan allt, men det överlägset bästa har varit att köpa på skinngruppen(säljer soffor)rengörning och infettning. Många medel på marknaden gör sadeln snorhal om du använder medlet på den.

ps. tänk på hur många liter hästar du har i hoj jämnfört mot en bil, vad är extremast?:tummenupp

Last edited:
Normalt sett så är tumregeln sådan att har du ingen turbo så tjänar du inget på 98 oktan om inte motorn är optimerad så att den behöver 98 oktan.
Motorer med knacksensr och turbo känner av om dom får knackningstendenser pga för lågt oktantal och backar tändningen något samt stryper turbotrycket lite. Min bil gör så. Dom motorer som är optimerade för 95 oktan har inget att tjäna på att köra på 98 oktan.
Så vitt jag vet är dom allra flesta motorcyklar som säljs optimerade för 95 oktan från fabrik så där tjänar man ingenting.

Har man stoppat på turbo på sin hoj så kan man optimera och klämma ur lite till effekt med V-power eller 98 oktan. Dock är det ju opraktiskt då den soppan inte finns på alla mackar och om man tankar i 95 oktan i en sådan motor så kan den faktiskt ta skada av det om man kör hårt.

Halloj.

Har funderat lite på det är med shell v-power bensin, ger det ens någon effektökning på motorcyklar?

Har ju hört att bensinen egentligen endast ger skillnad i stora starka motorer i Porschar o RS4or Ferrari där man kan tjäna 20 hästar lr så men att det inte ger någon märkvärd skillnad med en normal bensinmotor som typ en klen fyrcylindrig Audi A4 1,8 eller femcylindrig Volvo V70 2.4.

Hur är det med MC då? Min FZ1-S är ju oxå fyrcylindrig och har iofs 150 hästar men inte 500 som en Ferraris V10a.

Finns det något o tjäna på att tanka V-power? Inte för att jag behöver mer än 150 hk utan är bara nyfiken.

Tiv

V-power som sådant kan ge 2-3hk i morderna standard turbobilar utan trimming. Sugisar får ingen effektökning.
Detta beror på om turbobilen har kontinuerlig automatisk inställning av tändningen beroende på bensin oktan eller inte.

Ska man ta tillvara den effektökning v-power kan ge måste man mappa om tändingen för det högre okantal v-power medför.
Detta kan vara vanskligt om man då måste tanka 95 nångång.

Så har du inte en turbohoj så lär du inte få nån effektökning medhjälp av att bara tanka v-power.

V-power ska dock ha renande egenskaper för bränslesystemet (pump,ledningar, injektorer) så en-två tankar på raken nån gång om sänder kanske inte skadar. Hur det i verkligheten är med v-powers "renande" egenskaper vet jag inte, men ska man tro på reklamen måste det vara riktigt bra ...

En fördel med vpower är att den skall hålla en gämn kvalité vilket är bra ifall man mappar/bänkar sitt fordon på gränsen till knackningar utan för den skull ta steget till racebensin.

N
Motorer med knacksensr och turbo känner av om dom får knackningstendenser pga för lågt oktantal och backar tändningen något

Gäller även en del icke turbo bilar från t.ex. VAG som därför drar mindre om man kör 98 istf 95 utöver att dom får bättre effekt. I det fallet har du dock ingen fördel av v-power, 98 är tillräckligt för att dom ska slippa backa.

Motorcykeln känner ingen skillnad på 95 oktan och v-powers 99 oktan sett till prestanda. Många tankar v-power på grund av att det är ett bättre bränsle (innehåller t ex inte etanol) väl medveten om att det inte ger någon extra effekt.

Jag tankar v-power i min motorcykel samt mina bilar.

V-power som sådant kan ge 2-3hk i morderna standard turbobilar utan trimming. Sugisar får ingen effektökning.
Detta beror på om turbobilen har kontinuerlig automatisk inställning av tändningen beroende på bensin oktan eller inte.

Ska man ta tillvara den effektökning v-power kan ge måste man mappa om tändingen för det högre okantal v-power medför.
Detta kan vara vanskligt om man då måste tanka 95 nångång.

Så har du inte en turbohoj så lär du inte få nån effektökning medhjälp av att bara tanka v-power.

V-power ska dock ha renande egenskaper för bränslesystemet (pump,ledningar, injektorer) så en-två tankar på raken nån gång om sänder kanske inte skadar. Hur det i verkligheten är med v-powers "renande" egenskaper vet jag inte, men ska man tro på reklamen måste det vara riktigt bra ...

All bensin du köper på mackar i Sverige innehåller tillräckligt med renande tillsatser för att hålla motorn ren så det är nog inte något som skiljer den från övriga bränslen misstänker jag. I praktiken är även dom små svindyra flaskorna med insprutningsrengöring mm onödiga då tillsatserna redan finns i bensinen man normalt tankar. Men det är väl någon liten placeboeffekt kanske.

Hur mycket en standard Turbobil får av att tanka V-power eller 98 oktan jämfört med 95 varierar ju ganska mycket men dom flesta standard turbomotorer så är det bara frågan om försumbara skillnader.
Min bil får 30 Nm vrid till med 98 eller V-power enligt Audi själva men det ska inte vara någon skillnad på antalet hästkrafter.

Last edited:
Hade en kund som jobbade inom nå myndighet som såg till att nya bränsle alternativ efterstävades i Sverige.

Hon berättade att idag innehåller vår bensin 10% etanol, stämmer detta? enligt lag fick de inte blanda mer än 10% då det är en massa som bör bytas på en motor då.

Finns en billig och bra på Konsum/COOP. Wit flaska med gult i etiketten. Har precis dragit in mitt vår och höstställ med det. Gick en hel flaska.

Har kört med detta i flera år även på handskar.

Vill man ha riktigt tätt drar man på ett lager fiskarsmorning, okey kanske inte på racestället.

Hade en kund som jobbade inom nå myndighet som såg till att nya bränsle alternativ efterstävades i Sverige.

Hon berättade att idag innehåller vår bensin 10% etanol, stämmer detta? enligt lag fick de inte blanda mer än 10% då det är en massa som bör bytas på en motor då.

Nej. Dom håller på och utreder huruvida dom ska blanda i 10% etanol. I dagsläget är det ca 5% etanol i den vanliga 95 oktaniga bensinen.
Dom vill dock hälla i 10% men dom måste få med sig biltillverkarna på det för att undvika risk att dom måste bekosta eventuellt havererade motorer.

Gäller även en del icke turbo bilar från t.ex. VAG som därför drar mindre om man kör 98 istf 95 utöver att dom får bättre effekt. I det fallet har du dock ingen fördel av v-power, 98 är tillräckligt för att dom ska slippa backa.

Jo. det är ju sant. Men det är frågan om ett ganska litet antal modeller.

Last edited:
All bensin du köper på mackar i Sverige innehåller tillräckligt med renande tillsatser för att hålla motorn ren så det är nog inte något som skiljer den från övriga bränslen misstänker jag. I praktiken är även dom små svindyra flaskorna med insprutningsrengöring mm onödiga då tillsatserna redan finns i bensinen man normalt tankar. Men det är väl någon liten placeboeffekt kanske.

Många Injection cleaners är faktiskt bra, speciellt på hojer som står i träda hela vintern. Bildas lätt harts och beläggningar.

Den här funkar tex bra, rengör tom ventilerna och till viss del förbränningsrummen. http://www.hallmiba.se/Products/Product.aspx?id=10598

Jag brukar köra i lite före sista turen innan avställningen, Sedan även en dos vid första tankningen på våren, för att undvika beläggningar i spridare och bränslesystem. Mina ventiler blir tex plåtrena från sot efter en tur med denna. En flaska räcker rätt länge. Under säsongen när hojen körs med jämna mellanrum använder jag det inte.

Last edited:
Nej. Dom håller på och utreder huruvida dom ska blanda i 10% etanol. I dagsläget är det ca 5% etanol i den vanliga 95 oktaniga bensinen.
Dom vill dock hälla i 10% men dom måste få med sig biltillverkarna på det för att undvika risk att dom måste bekosta eventuellt havererade motorer.

Ok, konstigt att hon jobbar med detta och säger själv att det är 10% frågade två ggr om hon är säker, och svaret vart ja.

Ok, konstigt att hon jobbar med detta och säger själv att det är 10% frågade två ggr om hon är säker, och svaret vart ja.

Det pågår diskussioner inom EU att öka på låginblandningen av etanol till 10%. Men den bensin som idag säljs på mackar i Sverige har 5% etanol.

I det svenska dieselbränslet är det sedan ngt år 5% låginblandning av FAME (acid methyl ester, alltså förestrade växtoljor), dvs 5% förnyelsebart även i dieselbränslet.

Last edited:
Gäller även en del icke turbo bilar från t.ex. VAG som därför drar mindre om man kör 98 istf 95 utöver att dom får bättre effekt.
Jupp, gäller från FSI-motorerna och nyare har jag för mig. Men det är ingen stor skillnad det handlar om. Det är knappt märkbar skillnad i förbrukning eller effekt om man tankar 95 eller 98 oktan i t.ex. en 1.6l FSI. Skulle man rensa bilen på allt onödigt invändigt så ger det nog större skillnad i förbrukning och acceleration (kastar ut passagerarsäte, baksäte, reservhjul och annat som man ändå inte använder).

Vill man ha riktigt tätt drar man på ett lager fiskarsmorning, okey kanske inte på racestället.
Det man ska tänka på med fiskarsmorning är att det kan missfärga vitt skinn en aning. Även om risken inte är lika stor nu som för ett par år sedan så finns det fortfarande en liten risk.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back