Savage misständer på fullgas

Balahue

Läderpung
Gick med
26 May 2004
Hoj
KTM 450 EXC
Har hållt på och klyddat med tösens suzuki savage nu i princip sen hon fick den.
För att lättare förklara så tar vi det från början.

vi köper hojen och på vägen hem märker vi att den blir JÄVLIGT varm i kröken. (kan nämnas att det sitter en Raask pipa på). Kröken bokstavligt talat lyser trots en fart på 130-140 och 0-2 grader i luften.

vi kommer hem och ringer handlaren och förklarar att den måste gå åt helvete för snålt varpå han ber oss komma upp med hojen. vi åker upp till handlaren igen och de tar in hojen. efter LÅNG tid får vi tillbaka hojen med under tiden har ja kollat upp lite mer fakta om modellen och kröken.
Org huvudmunstycke är 145.
Raask rekomenderar 150-155

Handlaren han bänkat hojen och tydligen hade förra ägaren stoppat i ett huvudmunstycke nr 125:va
handlaren har nu gått upp 5 nummer till 130 och säger att detta ska räcka trots att ja protesterar vilt och påpekar att de e ju 15 mindre än orginal. men han käftar vidare och babblar vidare om att han minsann meckat i 20 år och ja ska inte komma och lära han hans jobb:S

Sagt och gjort vi åker hem och ja bestämmer mig för att inte köra förens ja bytt huvudmunstycke. så ja fixar ett 152.5 och sätter i. nu ligger ja mitt mellan vad raask rekomenderar.

Nu till problemet. innan vi lämnade in hojen (med huvudmunstycke 125) gjorde den 140. nu när ja satt på 152.5 gör den bara 130 sen börjar den "misstända" :va
Precis som att varvtalsbegränsaren går in men bara på var 10de varv eller nått. kvittar om de e nerförsbacke eller vad fan d e. den går inte över 130.:mad:
menar varvtalsbegränsaren kan ju knappast ha ställt ner maxvarvtalet så hojen går drygt 10km/h långsammare (motsvarar ju 8% eller nått:S)

Kan huvudmunstycket ha den effekten ifall det är för stort? på en 2t kan ja förstå de men en 4t :va.
har ju trots allt lagt mig inom raask egna rekomendationer för den hojen och den pipan.

Vad tror ni?

Själv tycker jag att det är skönt att det numer finns så mycket duktiga dynobänksoperataörer med lambdamätning lite här och där. Så att man slipper vedbodsmetoden: Att ligga och nöta fram och tillbaka på en raksträcka med roll-on/roll-off metoden, koll av stiftfärg, ryggan full av verktyg och munstycken osv.

Jag hadde nog faktiskt oxå provat det munstycket som handlaren hade monterat i. vi vet ju inte han kan ju faktiskt haft lambda mätning o hela rasket o gjort det hela efter konstens regler. Det jag då reagerade på är att förra ägaren hade gått ner så pass från vad det var original. Den kanske helt enkelt vill ha lite snålare munstycke än vad boken rekomenderar. det e ju som sagt en rekommendation

Jag hadde nog faktiskt oxå provat det munstycket som handlaren hade monterat i. vi vet ju inte han kan ju faktiskt haft lambda mätning o hela rasket o gjort det hela efter konstens regler. Det jag då reagerade på är att förra ägaren hade gått ner så pass från vad det var original. Den kanske helt enkelt vill ha lite snålare munstycke än vad boken rekomenderar. det e ju som sagt en rekommendation

Missade att skriva att mellan vi köpte hojen och lämnade det körde vi ca 15 mil och då stoppade ja i ett 130 munstycke för att se (innan ja visste att orginal var 145 osv) och fick samma problem med avgasröret. byttetillbaka till 125 innan ja lämmnade upp den för att inte de ska kunna gnälla på att ja pillat.
har aldrig riktigt haft just detta problemet. de skumma e att de händer inte på fullgas i 120 utan de känns mer som d e knutet till varvtalet. men ja ska testa med ett 145-150 och se om d hjälper, om ja stoppar i ett org 145, tror ni d kan bli problem iom att ja kör "effektpipa"?

Någon som har eller har haft en savage och vet vad de ska toppa? har ju bara 22 kw org men trycker att 130-140 känns liiiite väl i tamaste laget:S

I vilket skick är nålen?? Den är kanske sliten.

Ser inga skador eller onormalt slitage.

Last edited:
Det är väl så gott som samma motor som sitter i DR:n, och på min fick jag samma fenomen. Då försvann det med ett byte av tändstift.

Den är inte snabbare än 140-150 i toppfart

Last edited:
Missade att skriva att mellan vi köpte hojen och lämnade det körde vi ca 15 mil och då stoppade ja i ett 130 munstycke för att se (innan ja visste att orginal var 145 osv) och fick samma problem med avgasröret. byttetillbaka till 125 innan ja lämmnade upp den för att inte de ska kunna gnälla på att ja pillat.
har aldrig riktigt haft just detta problemet. de skumma e att de händer inte på fullgas i 120 utan de känns mer som d e knutet till varvtalet. men ja ska testa med ett 145-150 och se om d hjälper, om ja stoppar i ett org 145, tror ni d kan bli problem iom att ja kör "effektpipa"?

Någon som har eller har haft en savage och vet vad de ska toppa? har ju bara 22 kw org men trycker att 130-140 känns liiiite väl i tamaste laget:S

Ska man bestycka på gatan är det som sagt de metoder jag nämt ovan som gäller. Att enbart testa toppfart är inte seriöst. Stoppa motorn omedelbart efter ett fullgaslöp och koll av stiftfärg är ett bra sätt för att se hur huvudmunstycket verkar. Förutsatt rätt värmetal på stiftet förstås. Detta kombinerat mha roll off-metoden förstås.

Behärskar man inte detta så är det bänk med lambda som gäller.

Nästan 30hk o 130-140, de låter lite :confused: måste vara väldigt lätt drevning :rolleyes:

Och nu till något annat roligt med motorer: lufttemperaturen har ju viss inverkan på hur mycket luft hojen kan suga i sig.

Så om du optimerar den helt nu när det är ganska så svalt i luften så riskerar den att gå som en påse nötter i sommar när det är 20-30 grader varmt. Likaså om man bänkar och optimerar den inne i en verkstad där det är 20 grader och tar ut den och kör den i nollgradig luft. Det är ju inte gigantiska skillnader, men iaf märkbara.

Ska man bestycka på gatan är det som sagt de metoder jag nämt ovan som gäller. Att enbart testa toppfart är inte seriöst. Stoppa motorn omedelbart efter ett fullgaslöp och koll av stiftfärg är ett bra sätt för att se hur huvudmunstycket verkar. Förutsatt rätt värmetal på stiftet förstås. Detta kombinerat mha roll off-metoden förstås.

Behärskar man inte detta så är det bänk med lambda som gäller.

Sant, Har jobbat en del med bänkningar tidigare och har lite funderingar på att bygga nån form av lamda test verktyg som monteras i avgasröret och sen nån form av monitor som fästs på styret och som mäter volten i lamdan. så får man ju iaf en liten hum om hur d ser ut undertiden man kör.

Men som tidigare sades så ska ja testa byta tändstift, låter skumt men kan ju tagit stryk under bänkningen med så mager blandning.

Det är väl så gott som samma motor som sitter i DR:n
Nej. Motorn i Savage har bland annat mindre borrning och större slaglängd om jag inte minns fel.

Man skulle ju kunna tro att Suzuki var så smarta så att de hade samma 650 motor i båda hojarna med enstånka. Men nej.

Nästan 30hk o 130-140, de låter lite :confused: måste vara väldigt lätt drevning :rolleyes:

Mjo de tycker ja med:S

Nja drevning och drevning, sitter rem :rolleyes:

Och nu till något annat roligt med motorer: lufttemperaturen har ju viss inverkan på hur mycket luft hojen kan suga i sig.

Så om du optimerar den helt nu när det är ganska så svalt i luften så riskerar den att gå som en påse nötter i sommar när det är 20-30 grader varmt. Likaså om man bänkar och optimerar den inne i en verkstad där det är 20 grader och tar ut den och kör den i nollgradig luft. Det är ju inte gigantiska skillnader, men iaf märkbara.

Jo de e klart men inte så d handlar om 8 %,, Nu sist när ja körde så var d väl en 11 grader ute så d var ju inte jättekallt eller jättevarmt precis

Last edited:
Har du kollat hur många råttor som bor i luftfiltret? Edit: Kolla så att du har tillräckligt flöde på soppan också.

Har du kollat hur många råttor som bor i luftfiltret? Edit: Kolla så att du har tillräckligt flöde på soppan också.

hehe luftfiltret nyligen kollat och de var hur fint som hällst, kom dock att tänka på flotörnivån.... skulle kunna vara boven i dramat :tungan

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back