Superduke-tråden

SD-time

Jahapp, då var det klart.
1 st SuperDuke -07 i kanonskick inhandlad (nä, det är inte carlb:s), hämtas nästa vecka kittad & klar om Gud och Ragge vill:D
 
Last edited:
Ja,,på tiden Älggubben :) grattis !

Ska byta Olja inann det är dax o gasa fett ...Vilken olja rekomenderas förutom Motorex..?
 
Har vi några runt gbg trakterna som är sugna på att åka lite ihop framöver? Skulle vara riktigt sköj.
 
Idag blev den officiella premiärturen till jobbet inne i Stockholm. Nu har säsongen börjat och hornen skavde direkt inne i hjälmen.

Hur lång tid tar det att justera TB om man inte har pillat på dem innan? Kommer ihåg att det finns en utförlig beskrivning tidigare i tråden men har inte klart för mig hur det gick till - skall söka efter det men behöver tidsuppskattning innan jag börjar låna verktyg och startar.
Fredrik
 
Ja,,på tiden Älggubben :) grattis !

Ska byta Olja inann det är dax o gasa fett ...Vilken olja rekomenderas förutom Motorex..?

Jag kör sedan -09 OK/Q8 SBK-olja.. 1400 pix för 20L, och så 325 mils intervaller på bytena. Bättre OCH billigare än dyr bra (bättre) olja.

*tips*
 
Oki Hund :) Då är jag på rätt väg med denna då "Shell Advance Ultra 4 till 4-Takts MC" rekomenderas av Yamaha tex...119 kr/L .

Byter du bara Oljan vid 325 eller tar med filter ?
 
Idag blev den officiella premiärturen till jobbet inne i Stockholm. Nu har säsongen börjat och hornen skavde direkt inne i hjälmen.

Hur lång tid tar det att justera TB om man inte har pillat på dem innan? Kommer ihåg att det finns en utförlig beskrivning tidigare i tråden men har inte klart för mig hur det gick till - skall söka efter det men behöver tidsuppskattning innan jag börjar låna verktyg och startar.
Fredrik

45min om du är lite händig, så 1h 30min för dig :D
Jag har en Carbtune du kan få köpa om du är sugen?
 
Oki Hund :) Då är jag på rätt väg med denna då "Shell Advance Ultra 4 till 4-Takts MC" rekomenderas av Yamaha tex...119 kr/L .

Byter du bara Oljan vid 325 eller tar med filter ?

Det är ju service vid 750 så hittils har jag bara bytt oljan, men det beror sig på hur hårt jag tycker att det gått.. Har varit rätt lugnt hittils. Byter nog filter också om det blir mer bana och mindre gata :).

Och 1400 / 20L blir 70:- / L ;)
 
45min om du är lite händig, så 1h 30min för dig :D
Jag har en Carbtune du kan få köpa om du är sugen?

råtta, :arsele du borde ge mig den där Carbtunern för att jag varit så snäll att du fått låna mina DB-killers i snart ett år utan hyra.
:gnissla


Pris?
 
Last edited:
Jag kör sedan -09 OK/Q8 SBK-olja.. 1400 pix för 20L, och så 325 mils intervaller på bytena. Bättre OCH billigare än dyr bra (bättre) olja.

*tips*

Att snåla med olja är som att snåla med däck – sviiider illa i skinnet om det skiiiter sig...:rolleyes:
 
Att snåla med olja är som att snåla med däck – sviiider illa i skinnet om det skiiiter sig...:rolleyes:


:va

Att byta olja dubbelt så ofta som rekommenderat är väl inte att snåla? Eller missade jag nåt nu?

Jag beställde med i går. Så nu får vi se vem som är snabbast på sviestad :) Nästa söndag är väl första trafikövningen!

En vild gissning (stomp grips eller ej) är att du kommer va snabbast på Schwissta..

Men jag ska göra allt jag kan för att utmana dig!

Och första kvällskörningen är den 22a.. däremot är det för vissa av oss (mig) tjyvstart redan den 15e med några varv på Trajja 675.. (Lite sugen på att byta (kanske)).
 
Last edited:
:va
Att byta olja dubbelt så ofta som rekommenderat är väl inte att snåla? Eller missade jag nåt nu?

Ligger nåt idet, förstås:tummenupp

Tänker så här: 30-40 öre extra per mil som en kvalitetsolja kostar är en bra investering, nez pa?

Har alltid gjort "mellanservice-byten" med Motorex/Motul inkl filter, mest för att det "känns bra" att ha koll på grejorna. Men om det kan föras i bevis att det är totalt meningslöst lägger jag gärna 800 pix på nåt roligare:D
 
Jo, det är just det...Jag har alltid kört med Motorex/motul men har en känsla av att tex Shell Advance Ultra 4 till 4-Takts MC är precis lika bra och man blir lite lurad av att pröjsa nästan det dubbla ....

Visst ja , som jag skrev innan så kör Yamaha med Shell`s olja i sina hojar tex r1 så ...

Går väl inte att jämföra olja med däck heller ..
 
Last edited:
Går väl inte att jämföra olja med däck heller ..

Hm... undrar om inte "Spider" hade att inlägg på 950-tråden om köp av kvalitetsolja till sjukt bra pris direkt från grossist... Kollar.

Olja/däck: Det säger liksom bara SMACK = DYRT när nån av dem sviker...:rolleyes:
 
Gjorde nya fotpinnar till hojen!
(Mobilkamera)
Börjar
Bild0038.jpg


Nästan klara
Bild0037.jpg


Svetsade med det gamla fästet
Bild0056.jpg


Klart efter pulverlack
Bild0068.jpg


Och en bild på en nästan färdig hoj inför premiären
Bild0069.jpg
 
Ligger nåt idet, förstås:tummenupp

Tänker så här: 30-40 öre extra per mil som en kvalitetsolja kostar är en bra investering, nez pa?

Har alltid gjort "mellanservice-byten" med Motorex/Motul inkl filter, mest för att det "känns bra" att ha koll på grejorna. Men om det kan föras i bevis att det är totalt meningslöst lägger jag gärna 800 pix på nåt roligare:D

Visst har vi båda rätt. Jag tvivlar inte på att det finns bättre oljor än OK/Q8s. Däremot är jag säker på att den är BRA, den duger åt visst racefolk utan vidare :tummenupp. Och priset på 70:- / L gäller vid köp av 20L dunk, DET är snarare den stora orsaken till priset skulle jag tro.

Men 30-40 öre? Jag räknar på att det kostar 0,75 / mil nu, och med nästan dubbelt så dyr olja? (hårklyveri)

Personligen försöker jag hålla så hög nivå som möjligt till så få kronor som möjligt.. Kör jag 5-800 mil / säsong så kostar det 30-35:- / mil all incl. Svider i CSN-kassan ;)!
 
Jo, det är just det...Jag har alltid kört med Motorex/motul men har en känsla av att tex Shell Advance Ultra 4 till 4-Takts MC är precis lika bra och man blir lite lurad av att pröjsa nästan det dubbla ....

Visst ja , som jag skrev innan så kör Yamaha med Shell`s olja i sina hojar tex r1 så ...

Går väl inte att jämföra olja med däck heller ..

Ducati har också shelloljor i sina hojar. Kan aldrig tänka mig att det skulle vara sämre
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top