Seg processor??

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Tycker datorn är seg som fasen efter byte av moderkort. Så jag tänkte att jag börjar och testar med super pi, för att se om där är någon fart på processorn.

Körde med 1 miljon siffror och det tog 1m och 11s. Känns som jäkligt lång tid. Processorn är en Intel P4, 3.0 GHz.

Hur lång tid borde det ta? Kan det vara att jag saknar någon drivrutin?
Påverkar ramminnet hur snabbt super pi går? Kör för tillfället bara 512mb men det borde ju funka när Xp är os.

Edit: Det är ett sånntähr moderkort jag kör, om det spelar roll.
http://www.asrock.com/MB/overview.asp?Model=P4i65G

Last edited:
Testade SuperPi på min gamla P4 2,8GHz burk. För 1 miljon siffror tog det 1min 22sek. :yoparty

Hårddisk och minne kör som de ska? Kolla så inte inställningarna i BIOS är satta i fail-safe, för då kan burken ibland bli en smula slö.

Var inne i bios å fipplade lite, såg att processortempen låg på 71! Aningens högt.. Efter rengöring så gjorde den nu super pi på 47 sekunder..

Jävla damm... Jävla nybörjarfel...

Hmm. 14s. Vad är snabbt och vad är långsamt?

Den antika 3 GHz P4'a med FSB 200 (dvs qdr 800MHz) och 400 MHz DDR jag sitter vid just nu hos min mor ute i busken via 3G-kontant gör det på 50 sekunder.

Fick 31,5 med min Amd x4 2.8Ghz, humma? :va

Är det 1M man brukar köra? Jag minns inte vilken det var jag körde men när jag klockade min gamla AMD64 (Newcastle, 3500+) var jag nere på 31 sekunder en gång. Vid stabil och användbar klockning låg den mellan 34 - 38 sekunder (beroende på hur fräscht OS:et var och hur mycket man orkade tweaka inför varje run). Det var iaf den vanliga, den man alltid körde och så länge sen var det jag höll på med det att jag inte minns hur många siffror det var... ;)

Jag trodde segaprocessorer hade blast processing och därför skulle vara rätt överlägsna?
:gnissla

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...