Effekten av hjälmkamera monterad på hjälmen om man vurpar?

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Har haft min hjälmkamera nu i 6 månader och har använt den flitigt när jag kört hoj, fiddy, åkt skidor, gokart körning m,m.

Har själv inte tänkt så mycket över vad effekten vid en krash/vurpa blir, om man sylar huvudet i marken med hjälmkameran monterad på sidan av hjälmen. Men många i min närhet anser att det verkar vara livsfarligt...

Så vad säger ni?
Är det farligt att ha hjälmkamera monterad på hjälmen när man kör hoj m,m.?

Någon som har erfarenheter?
-Smulas kameran sönder eller trycks den in i hjälmen och orsakar mer skada än nytta?

Har sökt efter liknande trådar men inte funnit så mycket info ang just vad som händer om man vurpar..

Ligger den i fel forums del så ber jag om ursäkt, och ber någon flytta den.

Last edited:
Beror lite på hur du har den monterad. Är det med sugkoppar. velcro eller ngt annan temporär lösning så sticker kameran till fanders så fort den träffar backen skulle jag tro.

Har en gopro hero och dennas fästen är stabila men plasten är gjort så den pallar en hel del men träffar den backen så går det av och flyger åt helvete. Men man kan alltid ha otur och landa helt fel så allt kan hända.

Nu ver jag inte vilken modell du har men de flesta kan man säkert trampa halvplatta med feta känger. Torde vara klenare än asfalten och därmed i princip ofarlig.

Jag tror jag hinner avlida av hög ålder innan jag läser om hjälmkameraorsakad död eller skada.

Om du har en vanlig hjälmkamera så borde det inte spela nån större roll. Men visst, i extremfallet kanske kraften från det extra hektot knäcker nacken, men det är nog farligare att gå utomhus, det kan ju ramla ner sateliter. Fast, det är klart, tejpar du fast en Canon XL-2 på 2,5kg på hjälmen så kanske det är mindre bra :rolleyes:

Skulle vara kul om det här testades seriöst, har undrat också.. så länge du inte skruvar fast en metallställning borde det väl inte vara någon större skillnad, plastfästen+plastkamera blir nog bara småbitar av vid krasch.

Haha tackar för svar, de e inprincip ofarligt då som jag gissa på :)
Har en Contour HD monterad på sidan...

Men skulle fortfarande vara kul om någon har erfarenhet av det.

Borde nästan bli en fördel om man faller rakt på kameran. Blir väl en halvcentimeter extra dämpning innan hjälmen stoppar mot den hårda marken!

Tror knappast den trycks in i hjälmen, ganska övertygad att den krasar som smulor:) Annars skulle det vara LIVSFARLIGT med hjälm, tror som enhjuling skriver i tråden, hjälmen skall ju skydda inte skada:tummenupp

Kan det inte vara farligt att ha en utstickande del på hjälmen? Om man kanar på underlaget och kameran hugger fast i något som en annars slät hjälm inte skulle fastna i? :va

Kan det inte vara farligt att ha en utstickande del på hjälmen? Om man kanar på underlaget och kameran hugger fast i något som en annars slät hjälm inte skulle fastna i? :va

Då är vi tillbaka på det någon spekulerade om i trådens början - hur bra sitter kameran fast på hjälmen? 6 mm genomgående bult - då blir det dåligt. Kardborre, sugpropp, dubbelhäftande tejp... kameraskrället lär lossna fortare än snabbt.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back