R1 och R6-tråden!

http://www.sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=96200

Någon som känner igen formen på de föredetta klistermärke som setat där? Fick sagt till mig att de skall vara ett ostrypt helsytem av förra ägaren men känner inte igen "formen" på märket..

Nån som har en kluu?

Klistermärket är ett "Termignoni". Jag är 110% säker. :)
Termi_logo.jpg


Är det någon som vet var det är för färgkod på den blåa färgen till R1 -01?
Kan man få tag i den i sprayburk? I så fall var? Pris?
Skulle behöva lacka till min bakkåpa något:)

Du kan köpa antingen härifrån: http://w1.320.telia.com/~u32002597/lackstift.htm

Eller via www.colorrite.com
 
Last edited:
Hej alla R1-nördar!

Tänkte jag skulle fråga er som vet hur ni upplever nya R1(dvs 09-) storleksmässigt jämfört med de äldre. Har kört både 01 och 06 och upplever ingen större skillnad när det gäller att rymmas på hojen. Mao större än GSX-R. Den nya ser dock mindre ut. Är den det?

Tackar, tackar! :)
 
Re: R1/R6-tråden!

BoSoZoKu skrev:
Tänkte jag skulle fråga er som vet hur ni upplever nya R1(dvs 09-) storleksmässigt jämfört med de äldre. Har kört både 01 och 06 och upplever ingen större skillnad när det gäller att rymmas på hojen. Mao större än GSX-R. Den nya ser dock mindre ut. Är den det?

Tackar, tackar! :)

För egen del tycker jag att den är precis lika rymlig som tidigare modeller.
 
Tändstiftsbyte R1 07-08

Som invandrare från SuperDuke-tråden är jag van med tips och trix inför alla små saker man gör med hojen, på tok för lite sånt här!

Bytte tändstift på min idag, hur lätt som helst var det! För er andra som ska göra vår-service men inte är så händiga får ni här en guide :tummenupp

- Ta bort kåporna inkl. framskärmen.
- Ta bort "den där plastgrejen som håller i alla kablarna" på vänster sida om kylaren.
- Ta bort det två bultarna som håller kylaren i ovankant.
- Ta bort den smala & korta slangen som går dit du fyller på kylarvätska.
- Luta kylaren så långt fram det går.
- Ta bort kontakterna på tändhattarna, koppla isär den där stora svarta kontakten som alla tändhattar går till (höger sida om hojen) och ta bort kablaget helt.
- Vicka, lyft, dra upp tändhattarna.
- 16mm's tändstifthylsa för att få ur stiften (NGK CR9EK). I Biltemas största "verktygslåda" så var mellandistansen till spärrskaftet i helt rätt längd, hur lätt som helst att komma åt.
- Byt stift och gör sen allt ovan igen, baklänges.
- Starta och se så att du fått dit alla tändhattar ordentligt (annars kommer du få en felkod).
- Skruva tillbaka kåporna. Klart!

Tidsåtgång för en normalhändig: 45min.
Blodutgjutningar eller andra typer av skärsår: 0st.
Svordomar eller antal gånger med en puls över 100bpm: 0ggr.

Lycka till!

PS. Min har gått 1300mil (då Yamaha säger att man ska byta) inkl. en säsong i R1000 men stiften var långt ifrån slut. Väldigt fint brända och med nästan exakt samma gap/mellanrum som på ett par nya.
 
vet någon hur växelindikatorn fungerar på R1 -05? efter vintern (utan ström = nollade inställningar?) så lyser den efter 7-9000 varv. är det något fel eller är det enbart en inställning som försvunnit efter vinterdvalan?
 
Första skapliga svängen med R1an idag o jävlar va go motorn är. Imponerad som fan.


*jippo* Den går att ställa in och hur man gör står jäkligt bra beskrivet i instruktionsboken. X-UP har kanonfin länk till dom.
 
Okej, lånar tråden lite till. :)

Vad är skillnaderna på -04 och -07? Om jag minns rätt var det de år nya modeller kom ut. Nån snel R1-gubbe som kan svara på detta?
 
04-06 väldigt lika. 07-08 större uppdatering med varabla trattar mm mm samt lite annorlunda kåpor mm
Kolla i X-UPs signatur, där finnes en länk till jämförelser mellan årsmodellerna. Skitsmutt sådan.
 
Okej, lånar tråden lite till. :)

Vad är skillnaderna på -04 och -07? Om jag minns rätt var det de år nya modeller kom ut. Nån snel R1-gubbe som kan svara på detta?

Ett kort svar: Allt. Det är en helt ny hoj. Har haft båda och -07, -08 är snyggare, har högre detaljfinnish och är skönare att köra.:)
 
Ett kort svar: Allt. Det är en helt ny hoj. Har haft båda och -07, -08 är snyggare, har högre detaljfinnish och är skönare att köra.:)

04-06 väldigt lika. 07-08 större uppdatering med varabla trattar mm mm samt lite annorlunda kåpor mm
Kolla i X-UPs signatur, där finnes en länk till jämförelser mellan årsmodellerna. Skitsmutt sådan.

Tack för snabb info! :tummenupp

Tyvärr hittar jag ingen länk i hans profil men det kan vara jag som är för trött. X-up, hjälp!
 
vet någon hur växelindikatorn fungerar på R1 -05? efter vintern (utan ström = nollade inställningar?) så lyser den efter 7-9000 varv. är det något fel eller är det enbart en inställning som försvunnit efter vinterdvalan?

Växelindikatorn nollar sig då hojen görs strömlös. Så du får ställa in dina önskade lägen för blinkningar på nytt.

Det är alltså inget fel, utan den förprogrammerade gränsen som lagts in från då hojen var ny och visade max varvgräns vid inkörning.

Tack för snabb info! :tummenupp

Tyvärr hittar jag ingen länk i hans profil men det kan vara jag som är för trött. X-up, hjälp!

Vassego: http://www.yamaha-motor.se/rseries1...16871&model=tcm:36-216873&model=tcm:36-216875

04-06 är till 95% samma hoj. Det som skiljer är en förfinad insprutning på -06:an, 16mm längre sving & 4mm längre offset för att minska wheelie-benägenheten & få ner kraften i backen istället.

07-08 har en helt ny motor med YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle) en digitalt kontrollerad gas.
YCC-I (Yamaha Chip Controlled Intake) vilket är variabla insugstrattar för att jämna ut effektkurvan & göra den lite mer linjär.

07-08 har även 4 ventiler istället för de så klassiska 5 ventiler som Yamaha enligt tradition har haft ett tag.

Därutöver en styvare sving, ny ram & kåputformning.
 
Last edited:
Vassego: http://www.yamaha-motor.se/rseries1...16871&model=tcm:36-216873&model=tcm:36-216875

04-06 är till 95% samma hoj. Det som skiljer är en förfinad insprutning på -06:an, 16mm längre sving & 4mm längre offset för att minska wheelie-benägenheten & få ner kraften i backen istället.

07-08 har en helt ny motor med YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle) en digitalt kontrollerad gas.
YCC-I (Yamaha Chip Controlled Intake) vilket är variabla insugstrattar för att jämna ut effektkurvan & göra den lite mer linjär.

07-08 har även 4 ventiler istället för de så klassiska 5 ventiler som Yamaha enligt tradition har haft ett tag.

Därutöver en styvare sving, ny ram & kåputformning.



Ibland är det bra med SH.com. Det var ungefär det jag ville veta.

Tack för hjälpen! :tummenupp
 
Bra skrivet, men med tillägget att man bör märka upp tändkablarna vid demontering kanske?

Nope, dom är "dimensionerade efter längd" (kort till första cylindern, längre till andra, ännu längre till tredje osv.), så ska man sätta nån fel så får man vålda rätt bra för att få dom att räcka till. Gör man fel på en sån sak så ska man anlita en auktoriserad verkstad istället :D

07-08 har en helt ny motor med YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle) en digitalt kontrollerad gas.
YCC-I (Yamaha Chip Controlled Intake) vilket är variabla insugstrattar för att jämna ut effektkurvan & göra den lite mer linjär.

07-08 har även 4 ventiler istället för de så klassiska 5 ventiler som Yamaha enligt tradition har haft ett tag.

Därutöver en styvare sving, ny ram & kåputformning.

Slirkoppling, 6-kolvs ok etc. Mao en "helt" ny hoj jämfört med tidigare även om dom till utseendet är rätt lika.
 
Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top