Snabba på fälgbyte

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
Tar gärna emot tips för att underlätta och snabba på fälgbyten.

Fasta distanser, hur får man fast dessa?

Plattan (hållaren) för bromsoket bak, någon som har fäst den på något sätt?
Den siter ju lös på yamaha och det är exstremt frustrerande om man tvingas byta fälg själv och den skiten hela tiden trillar bort.

/Andreas
 
På ett av mina cross hjul har jag för mig att distanserna sitter exta med en fasning i distansen och gummi runt.
 
distanserna på hjulet svarvar du nya med en liten kant längst in så dom sitter fast med hjälp av packboxarna.
Bromsoket går att skruva fast i kedjespännarn.
 
på glidbulten till bromsoket sätter du klena fjädrar som håller fast beläggen,beläggen fasar du i ytterkanten så går skivan lättare in.
distanserna som otto skrev.framskärmen sätter du med dzus.jag tog kedjespännaren och borrande rakt igenom den i mitten brevid hjulaxeln med 4 mm borr rakt in i oket.gängade m5 i oket och borrade upp hålet i spännaren till 5.satte skruven utifrån i den inre delen av spännaren.
 
Bromsoket går att skruva fast i kedjespännarn.

jag tog kedjespännaren och borrande rakt igenom den i mitten brevid hjulaxeln med 4 mm borr rakt in i oket.gängade m5 i oket och borrade upp hålet i spännaren till 5.satte skruven utifrån i den inre delen av spännaren.

Har ni några bilder som ni kan lägga upp? :)
(jag har distanserna)
 
Jag tog kedjespännaren och borrande rakt igenom den i mitten brevid hjulaxeln med 4 mm borr rakt in i oket.gängade m5 i oket och borrade upp hålet i spännaren till 5.satte skruven utifrån i den inre delen av spännaren.

Räcker det med en skruv bakom axeln för att hålla fast oket ? eller ska man sätta en framför axeln också ?
 
jag har bara en skruv,och den sitter bakom,på bilden ser man hålet jag stoppar in insexan i och skuvens skalle sitter mot justeringen på insidan och är borrad som jag beskrev innan.
kan ta bättre bilder på måndag om det fortfarande behövs.
 

Bifogat

  • 1149.jpg
    1149.jpg
    240.5 KB · Visningar: 176
det gör det vist inte, vart fick du det ifrån ? du ska ju inte linda utav satan men bara precis så dom sitter fast. blir hur bra som helst :tummenupp. du menar altså att även om man svarvar en distans som är typ 2-3 mm större så fördarver man packboxen, skoja du
 
bara genom att montera ett större föremål i packboxen så saboterar du tätningsytan,dessutom ha en fin kant med eltejp där avslutningen är ger ju ett hack som inte är optimalt,eftersom packboxen roterar men distansen står stilla så kommer det döda tätningen.annars så kan man ju börja sätta eltejp på utgånde packbox drevsida när den börjar läcka för att den förlorat spänsten. resonomanget att där står ju olja köper jag heller inte då det trycks in vatten med fartvind eller tvättredskap.
jag tar bara hänsyn till bäst funktion och hållbarhet, de enkla vägarna är för de lata och straffar sig i längden:)
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top