Funkar din Gps bra?

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag köpte en gps till hojen förra våren. En zumo 660 som den heter.
jag använder den även i firmabilen då jag ofta ska till nya adresser i stan... Men inne i stan beter den sig så jäkla märkligt... Den far och flänger mellan olika gator och räknar om rutten hela tiden.
Men den funkar hyfsat bra på motorvägar etc..
Sen kan jag även få starta om den ett par ggr för att den ska hitta sateliterna.
Jag uppdaterade den för ett par dagar sen, så det har inte med det att göra...
Jag hade tänkt att gps skulle va bra nu i sommar när jag ska semestra i europa och då vill man inte att den strular så om man kommer in i paris t.ex... Eller är det så att gps:er över lag har svårt att orientera sig i tätbebyggt område?
Hur funkar era gps:er? Är den opålitlig i stan?

har en 660, den har lurat iväg mig på vägar jag inte skulle åkt annars, ja den beter sig märkligt ibland, finns dock inställningar som kan ställa till det, undvik motorväg, u-sväng osv.

helt problemfritt är det inte, man är smartare än GPSen rätt ofta.

Tänk på att om bilen har en sk "värmereflekterande" vindruta så rekommenderar man en yttre antenn.

har en 660, den har lurat iväg mig på vägar jag inte skulle åkt annars, ja den beter sig märkligt ibland, finns dock inställningar som kan ställa till det, undvik motorväg, u-sväng osv.

helt problemfritt är det inte, man är smartare än GPSen rätt ofta.

Ja, det låter ju upplyftande... Hoppades att det bara va min som hade fått en knäpp...

Men den va dyr! Och det är ju kul i alla fall... :banana

Tänk på att om bilen har en sk "värmereflekterande" vindruta så rekommenderar man en yttre antenn.

ok.. Va faktiskt in på garmins sida och kollade tillbehör och såg en antenn. Får väl köpa en sådan då. Men först ska jag in och prova med den på hojen i stan för att se om det är någon betydlig skillnad.

Last edited:
Well, det är ju knepigare i stan, dels får du sämre noggrannhet i stan pga bebyggelse som skymmer satelliterna, och dels ligger ju vägarna närmare varandra, så en gps med dålig täckning hoppar lite.

Även om du skulle ha dålig täckning i obygden skulle en GPS låsa på den vägen du befann dig, eftersom det ju inte finns några andra. På landet spelar 20-30 meters fel i positionsangivelsen inte så stor roll, men i en stad kan du helt plötsligt befinna dig på en ny gata, och GPSen får räkna om. Helt normalt tyvärr.

Om du stänger av funktionen "Lås på väg" så kan det funka bättre. Nackdelen är att du då ibland kan befinna dig mitt i ett kvarter eller i nån park :)

Aktivera även WAAS/Egnos. Drar lite mer batteri, men är ju inget problem om du matar GPSen från hojen.

Köpte en Nüvi 500 istället, för sisådär en fjärdedel av vad en Zumo kostar. Fungerar utmärkt och kommer snart att monteras på styrena för sommarens utfärder. :tungan

Köpte en Nüvi 500 istället, för sisådär en fjärdedel av vad en Zumo kostar. Fungerar utmärkt och kommer snart att monteras på styrena för sommarens utfärder. :tungan

Är nyköping tätbebyggt?

Well, det är ju knepigare i stan, dels får du sämre noggrannhet i stan pga bebyggelse som skymmer satelliterna, och dels ligger ju vägarna närmare varandra, så en gps med dålig täckning hoppar lite.

Även om du skulle ha dålig täckning i obygden skulle en GPS låsa på den vägen du befann dig, eftersom det ju inte finns några andra. På landet spelar 20-30 meters fel i positionsangivelsen inte så stor roll, men i en stad kan du helt plötsligt befinna dig på en ny gata, och GPSen får räkna om. Helt normalt tyvärr.

Om du stänger av funktionen "Lås på väg" så kan det funka bättre. Nackdelen är att du då ibland kan befinna dig mitt i ett kvarter eller i nån park :)

Aktivera även WAAS/Egnos. Drar lite mer batteri, men är ju inget problem om du matar GPSen från hojen.

Ok, tack! Ska kolla upp det där..

Last edited:
jag har en garmin 660 som jag använder mycket i jobbet (jag kör lastbil, häng inte mig nu). Och faktum är att den oftast visar rätt vägar, däremot litar jag inte fullt på den när man kör i malmö och den vill att man ska korsa centrum med släpet (den vet ju trots allt inte att jag har släpet efter) :rolleyes: jag gav 3500 för den för 2 år sen, och den är definitivt värd de! :banana

Jag har en Garmin Nüvi från jättelängesen (kartor från 2004). Den funkar faktiskt perfekt alltid.

Garmin kommer jag handla nästa gång med!

/ Jens

har en konstig blaupunkt som verkar vara från dackefejdstiden, helt värdelös, seg som bara den när man hoppar i menyerna, går inte och ta loss den från hållaren så du måste ta loss hela när du inte skall använda den, kartorna skulle behöva uppdateras, men vet inte vart jag får tag i dem, gpsen finns inte ens på deras hemsida, har inga manualer till eller nått, så din funkar nog bättre:D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg