Hur tänkte arbetsförmedlingen nu ??

• Thread starter Thread starter Nicotin
  • Start date Start date
Jag hoppas att du tvångsförflyttas någonstans där du inte kan köra motorcykel, det är helt klart jämförbart.

Jag har redan "tvångsförflyttats tre gånger och väntar på den fjärde.

Man måste få ha lite livskvalitet.

javisst! Så länge man finansierar den själv.

Om jag fick välja fritt så skulle jag också vara arbetsbefriad och bo på en nedlagd bondgård ute i skogen med lagården full av projekt men det får tyvärr vänta tills jag går i pension.

Hur många gånger har det inneburit att du inte har kunnat fortsätta köra motorcykel?

Räknas studentåren med en ekonomi som tvingade mig att köpa billiga hojar på hösten för att sälja dom på våren och missa sommarens åkning?

MC kan man väl annars köra i alla klimat. Och för övrigt så skulle jag söka mig andra hobbysar ifall jag inte kunde hålla på med motorcyklar.

Last edited:
Räknas studentåren med en ekonomi som tvingade mig att köpa billiga hojar på hösten för att sälja dom på våren och missa sommarens åkning?

MC kan man väl annars köra i alla klimat.

Du har inte speciellt bra förmåga att leva dig in i andras situationer, därför försökte jag ge dig exempel.

Det är jävligt svårt att köra snöskoter i Rosengård för norrlänningar som ska bo/jobba där, förstår du nu, dom måste ge upp något som för dom är lika värdefullt som dina motorcyklar.

Du har inte speciellt bra förmåga att leva dig in i andras situationer, därför försökte jag ge dig exempel.

Det är jävligt svårt att köra snöskoter i Rosengård för norrlänningar som ska bo/jobba där, förstår du nu, dom måste ge upp något som för dom är lika värdefullt som dina motorcyklar.

Nej, jag tycker det är en trångsynt inställning att till vilket pris som helst kräva att få behålla sin livsstil. Om jag inte kunde åka MC så skulle jag söka mig andra aktivitetet.

Om jag hamnade uppe i norrland så skulle jag antagligen skaffa mig en snöskoter och gräva fram min snowboard, köpa mig ett par slalomskidor osv.

Om jag blev deporterade till en liten djäkla ö utan vägar någonstans så skulle jag kanske köpa mig en vattenskoter eller nån rolig båt och kanske en dykarutrustning.

Nej, jag tycker det är en trångsynt inställning att till vilket pris som helst kräva att få behålla sin livsstil. Om jag inte kunde åka MC så skulle jag söka mig andra aktivitetet.

Och jag tycker det är trångsynt att kräva att alla resonerar så!

Jag tror säkert det är flera här på forumet som skulle ha väldigt svårt att ge upp sin motorcykelkörning.

Återigen: INGEN kräver att någon skall resonera så!

Det skrav som ställs är helt enkelt att de betalar för sitt skoteråka själva, om det är så viktigt för dem!

Man betalar själv för sina egna nöjen. Det är ingenting som är ett dugg konstigt med det. Detta inkluderar att finansiera sitt uppehälle där det är möjligt att ägna sig åt det. Menar du att det grymt att tvinga alla ski-bums att lämna Sälen och jobba någon annanstans också? Borde vi ha ett alpinbidrag som gör det möjligt för dem att löka omkring däruppe hela sommare i väntan på att pisterna skall bli åkbara och säsongsjobben komma ut?

Precis samma gäller f ö för de flesta i södra Sverige, där levnadsomkostnaderna är något högre. Blir man av med jobbet är MC-åka bland det första man inte kan göra. A-kassa räcker dåligt till att både bo i stan och ha hoj, så det är sälja bostaden till vrakpris och flytta till ett kyffe ute på landet eller sälja hojen som är alternativen. Dessutom utan några tre års nådatid, eller vad det nu är som är gränsen för att AF skall kräva att man flyttar till jobben.

Jag tror säkert det är flera här på forumet som skulle ha väldigt svårt att ge upp sin motorcykelkörning.

Jag gav upp min motorcykelkörning ett tag för jag hade helt enkelt inte råd. Denna sommar kommer jag inte heller ha råd att köpa hoj då jag inte prioriterar det högst.

Jag tycker two stroke man bara verkar vara en avundsjuk grinolle. Den stora frågan är ju fortfarande om man ska tvinga iväg människor från sina släkthem/familjer när det ändå går att få tag på människor på den orten som söker arbetarna? Enda anledningen till det är att man vill förstöra för andra människor.

Det där med att det är högre levnadsomkostnader i södra sverige är förövrigt ett jävla påhitt.

Det där med att det är högre levnadsomkostnader i södra sverige är förövrigt ett jävla påhitt.

Åh fan? Ja, då skall jag genast köpa en fräsch suterrängvilla på 200+ kvadrat för under 200.000 här i Östergötland... för det är inte dyrare att leva här än i Norrlands inland, det har jag hört från en Initierad Källa på Sporthoj!

:rofl

Åh fan? Ja, då skall jag genast köpa en fräsch suterrängvilla på 200+ kvadrat för under 200.000 här i Östergötland... för det är inte dyrare att leva här än i Norrlands inland, det har jag hört från en Initierad Källa på Sporthoj!

Trean jag bor i här i Göteborg är billigare än den jag hade i Umeås sämsta kvarter.
Mat är billigare i södra sverige än i norra sverige.
Spårvagnskort 400kr, pendling med bil i norrland 3500kr.
Hus/lägenhetsköp i norrland 100% förlustaffär. Hus/lägenhetsköp här 100% vinstaffär.
Högre löner i södra Sverige.
Vad som är dyrast att värma upp behöver jag knappast nämna.

Har jag fel på någon punkt?

Last edited:

Min granne har ute sitt hus nu för 2 mille eller anbud, mitt är något billigare då hans är helt nyrenoverat.

Jag tycker two stroke man bara verkar vara en avundsjuk grinolle. Den stora frågan är ju fortfarande om man ska tvinga iväg människor från sina släkthem/familjer när det ändå går att få tag på människor på den orten som söker arbetarna? Enda anledningen till det är att man vill förstöra för andra människor.

Grinolle och mycket annat kan man kalla mig men avundsjuka hör inte till nåt jag brukar ägna min energi till. Det andra är avundsjuka på har jag istället som målsättningar.

Hur tror du det här samhället skulle fungera om alla svenskar hade attityden att dom vägrade göra avkall på sina intressen mm?

Jag tycker bäst om att sitta på en parkbänk och dricka öl! Är det också ok?

Grinolle och mycket annat kan man kalla mig men avundsjuka hör inte till nåt jag brukar ägna min energi till. Det andra är avundsjuka på har jag istället som målsättningar.

Hur tror du det här samhället skulle fungera om alla svenskar hade attityden att dom vägrade göra avkall på sina intressen mm?

Jag tycker bäst om att sitta på en parkbänk och dricka öl! Är det också ok?

Nej, och det känns ganska löjligt att du tar upp det.

Nej, och det känns ganska löjligt att du tar upp det.

ok, vissa aktiviteter är ok att göra på skattebetalarnas bekostnad medans andra inte är det? Vägra ta ett jobba för att man vill köra skoter är ok? Men att vägra ta ett jobb för att man vill dricka öl är alltså inte ok?
Är det ok att vägra ett jobb för att sitta på kafe och dricka latte då? Var drar du gränsen?

ok, vissa aktiviteter är ok att göra på skattebetalarnas bekostnad medans andra inte är det? Vägra ta ett jobba för att man vill köra skoter är ok? Men att vägra ta ett jobb för att man vill dricka öl är alltså inte ok?
Är det ok att vägra ett jobb för att sitta på kafe och dricka latte då? Var drar du gränsen?

Jag tror egentligen att du bara trollar.. Men hur som helst. Ifall det redan finns arbetslösa på den orten som jobbet finns så ska egentligen ingen behöva "tvingas" iväg från den ort där de är "rotade".

Vad är bättre? Att någon som bor i stockholm och är arbetslös och går på bidrag får jobbet, eller den som kommer ifrån piteå, har fru och barn, sina gamla föräldrar som inte har många år kvar, alla sina vänner, hus och så vidare tvingas söka jobbet och om han får det så "måste" han flytta?

Förstår du nu hur jag menar? För det verkar som att du egentligen verkar tro att både jag och GuW tycker att man inte ska behöva jobba ifall man inte vill. Det har ingenting att göra med att man inte vill jobba för att man vill dricka öl eller sitta på cafeer hela dagarna, det har att göra med att en bidragstagare i norrland är samma sak som en bidragstagare i stockholm och om det finns jobb i stockholm som kan fyllas av stockholmare är det bättre att ge dom jobben till de bidragstagande stockholmarna än att tvinga iväg människor från deras hus, familj och vänner. Eller till de som faktiskt vill flytta. Jag bor inte i Göteborg mot min vilja.

Detsamma gäller självklart andra hållet också men det är väl mer sällsynt skulle jag tro.

Fast det är ju ingen som tvingar iväg dem, återigen. Och du menar alltså på fullaste allvar att de ska sitta och lyfta akassa resten av livet istället för att flytta dit det finns jobb? Eller har jag missat någon väsentlig del i den enkla diskussionen angående jobba eller inte jobba?

Och ja, det är billigare att leva i norr, man får ju bidrag :gnissla

Fast det är ju ingen som tvingar iväg dem, återigen. Och du menar alltså på fullaste allvar att de ska sitta och lyfta akassa resten av livet istället för att flytta dit det finns jobb? Eller har jag missat någon väsentlig del i den enkla diskussionen angående jobba eller inte jobba?

Och ja, det är billigare att leva i norr, man får ju bidrag :gnissla

Det är för att våra definitioner av tvinga uppenbarligen skiljer sig.

Vad jag menar är att de kan sitta där uppe och söka de jobb som finns tillgängliga tills de får ett eller de blir less på att vara arbetslösa och flyttar för att få jobb.Eller då tills det börjar vara så pass låg arbetslöshet att vi faktiskt behöver ett krav på att människor måste flytta. En bidragstagare är en bidragstagare vare sig han kommer från Älvsbyn eller från Malmö. Sen tror jag inte att någon behöver lyfta a-kassa hela livet, vart du än bor så kommer du få jobb till slut.

Det är för att våra definitioner av tvinga uppenbarligen skiljer sig.

Vad jag menar är att de kan sitta där uppe och söka de jobb som finns tillgängliga tills de får ett eller de blir less på att vara arbetslösa och flyttar för att få jobb.Eller då tills det börjar vara så pass låg arbetslöshet att vi faktiskt behöver ett krav på att människor måste flytta. En bidragstagare är en bidragstagare vare sig han kommer från Älvsbyn eller från Malmö. Sen tror jag inte att någon behöver lyfta a-kassa hela livet, vart du än bor så kommer du få jobb till slut.

Ja, jag håller nog med dig i det mesta du säger där. Men faktum kvarstår anser jag; Finns där inga jobb och arbetsförmedlingen/regeringen vill att du ska stå på egna ben om du ska bo kvar så anser jag inte att man är "tvingad" att flytta. Men visst, en del ser det säkert på det viset då det säkerligen måste kännas tungt att sitta med två mindre bra alternativ att välja mellan.

Men klart är ju att "vi" är bortskämda i Sverige med det system vi har och hårdare regler är ju ett måste för vår fortsatta överlevnad utanför u-landsstatus...

Tycker man kan kasta arbetsförmedlingen och åt helvete och folk får fixa sina egna jobb.

Det enda dom gör är väl att fungera som kontrollorgan för a-kassorna ändå? Aldrig hört talas om någon som har fått ett jobb genom arbetsförmedlingen. Statistikfrisering medelst sysselsättning ja, men fan inte ett jobb.

Sen är det väl knappast så att invandrare får jobb ändå. Med svenskklingande efternamn kanske det blir interjuv på sin höjd. Fast det dom om redan, så det är väl bara för att kunna placera ut nyanlända.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg