Lenovo Thinkpad, omdömen

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Rekar ny laptop åt frugan. Inga speciella krav, hon använder den till bokföring, surf och mail när hon inte kollar Desperate housewives.

Mina krav är något som inte dånar likt en turbin och det ska vara Intelpropp.

Efter lite rekande har jag fastnat för en Lenovo. Skulle gärna höra lite erfarenheter från Sporthojsoraklen.

Vad menar du med bokföring?

Men nej, jag skulle inte rekommendera den Lenovon, jag rekommenderar en Lenovo Thinkpad T nånting och inte SL nånting. Skillnaden är bättre chipset och 3års garanti. Visst, de kostar mer också men de strular otroligt sällan.

Sen om hon håller på med bokföring så hoppas jag hon sitter med extern skärm för 1280x800 är i lägsta laget på en 15", det har jag idag på min Macbook på 13" och tycker att det är lite för låg upplösning.

Hon kör BL Administration, kräver inget pulver alls. Bokför några timmar i månaden bara, och hon anser sig inte behöva större skärm än den laptop hon hade innan (FujitsuSiemens Amilo-junk).

Ska kolla in T-serien.

Hon kör BL Administration, kräver inget pulver alls. Bokför några timmar i månaden bara, och hon anser sig inte behöva större skärm än den laptop hon hade innan (FujitsuSiemens Amilo-junk).

Ska kolla in T-serien.

Tänkte mer om det var som eget företag, på företag eller mest bara privatekonomin...

Men jag skulle ändå rekommendera T-serien. Sen skulle jag skippa widescreen och då få en bättre upplösning. Med 1280x800 kommer hon få skrolla.

Det är hennes eget företags bokföring. Kräver ett par timmar vid något enstaka tillfälle i månaden.

Glömde ju den viktigaste parametern - priset. 5-6000 spänn är budgeten, så förslag på helt andra datorer välkomnas också.

Last edited:
I den prisklassen så är det nog den dator du hittat som gäller... hellre den än Asus i alla fall.

Har en Lenovo Thinkpad T500 som tjänsteutensil. Den lirar stabilt, är tyst, känns rejäl men väger fläsk.

Armen går fan ur led när man konkar med sig den jäveln på flygplatser och till möten. :mad:

Ädit: Sen är den rätt ful också.

Har en Lenovo Thinkpad T500 som tjänsteutensil. Den lirar stabilt, är tyst, känns rejäl men väger fläsk.

Armen går fan ur led när man konkar med sig den jäveln på flygplatser och till möten. :mad:

Ädit: Sen är den rätt ful också.

Japp. Säga vad man säga vill men Thinkpad är ganska fula. Dock uppfattar jag dom som lite mer stryktåliga än många andra laptops vilket ju kan vara bra om man släpar runt den.
Dom kör en funktionell design snarare än den där flashiga som många andra kör med.
Sen har jag för mig att dom inte snöat in på det där träsket där alla ska ha superglansiga skärmar så man inte ser något annat än sitt eget ansikte och eventuella lampor så fort man sitter någon annanstans än ett nedsläckt rum med mörkläggningsgardiner.

Lenovo gör stryktåliga och stabila datorer som fungerar bra enligt min uppfattning. dock är dom lite dyrare och inte särskilt snygga. Dessutom har jag fått för mig att dom fortfarande kör mestadels med matt yta på skärmen vilket gör att den faktiskt går att använda.
Andra fabrikanter ska ju ha högglansiga skärmar så man får ett helvete mer reflexer när man försöker använda datorn.

För den budget du har så är den nog ett ganska bra val. Det finns ju annat också som är lite snyggare men kanske inte lika stryktåligt men det spelar kanske inte någon direkt roll om man inte ska släpa runt på datorn i en laptopväska 5 dagar i veckan.

Last edited:
Lenovo's (fd IBM) T serie är ju som en Volvo 740...
Ful som stryk men går konstant och hela tiden... :hihi

Precis samma kommentar som jag använder... :)

Det roliga det där med fd IBM är att det var Lenovo som tillverkade datorerna till IBM. :)

Jamen det kan ju inte bli sannare... :D

Jo det är lte kul...
Är det intressant att största skillnaden mellan maskinerna till 90%
är utseende på plasten?

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back