Bromsproblem -olika tjocka bromsskivor

pupe

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2006
Hoj
Kawasaki ZZR600 -96
Då jag är ganska dålig på felsökning och mecka i allmänhet skickar jag ut en fråga här.

På senare tid har jag haft problem med min Kawasaki ZZR600 -96 att bromsen måste "pumpas" upp för att inte inte ta så långt in, ungefär som det skulle vara luft i bromsrören.

Men då jag har bytt bromsolja har det inte blivit någon större skillnad, (jag inbillade mig att det va bättre ett tag), men det borde inte vara någon luft kvar efter det.

Efter att jag lämnat in hojen på ett försäkringsärende (Blev påbackad i sommras) så visade det sig att ägaren innan bara bytt den ena bromsskivan, dvs att bromsskivorna är olika tjocka (det skiljer ganska mycket), vilket enligt verkstaden va den troliga orsaken. Kan det verkligen stämma. Är inte bromsoken "flytande" eller vad det kallas.

Vad är det första och billigaste jag borde kolla innan jag pungar ut alldeles för mycket pengar på en ny bromsskiva?

Att skivorna är olika tjocka spelar ingen som helst roll, så länge hela systemet är fullt förstår det inte om ena oket klämmer om 4mm och det andra om 6 eller om båda klämmer om 3mm, inte så länge alla kolvars rörelse från "ingen broms" till "full broms" är lika lång.

Det låter snarare som att nån skiva antingen är skev eller glappar nå förbannat i nitarna. Då pressar den tillbaka kolvarna och du måste ta några omtag innan du har tryckt ut kolvarna tillräckligt. Om det inte pulsar när du bromsar så är troligen skivorna plana. Då får du känna på nitarna. Ett visst spel ska det vara i sidled, men inget alls i rotationsriktningen. Är det för mycket spel så är oftast skivan slut, om det är orginal, såna går väldigt sällan att renovera.

Rent spontant säger jag att det kan inte vara anledningen. Men o andra sidan är skivan lite skev så den trycker tillbaka beläggen när du kör så kommer du uppleva att du måste pumpa ut beläggen. Vågar inte svara på om du har flytande ok eller kolvar på båda sidor. Men funktionen blir ungefär samma sak.

Att skivorna är olika tjocka spelar ingen som helst roll, så länge hela systemet är fullt förstår det inte om ena oket klämmer om 4mm och det andra om 6 eller om båda klämmer om 3mm, inte så länge alla kolvars rörelse från "ingen broms" till "full broms" är lika lång.

Precis så som jag också tänker mig.

Det låter snarare som att nån skiva antingen är skev eller glappar nå förbannat i nitarna. Då pressar den tillbaka kolvarna och du måste ta några omtag innan du har tryckt ut kolvarna tillräckligt. Om det inte pulsar när du bromsar så är troligen skivorna plana. Då får du känna på nitarna. Ett visst spel ska det vara i sidled, men inget alls i rotationsriktningen. Är det för mycket spel så är oftast skivan slut, om det är orginal, såna går väldigt sällan att renovera.
Jag tror inte det är någon skiva som är skev då det inte pulserar när man bromsar.

Kan också tilllägga att det tar en stund innan jag måste börja "pumpa upp" bromsen igen. Alltså bromsen är OK i kanske 5-10 minuter.

Kan också tilllägga att det tar en stund innan jag måste börja "pumpa upp" bromsen igen. Alltså bromsen är OK i kanske 5-10 minuter.
Har det någon betydelse om du står still 5-10 minuter eller som du matar fullt på motorväg 5-10 minuter? Du skulle ju kunna ha något undertryck i bromsvätskebehållaren så kolvarna sugs tillbaka, men det känns långsökt.

Har det någon betydelse om du står still 5-10 minuter eller som du matar fullt på motorväg 5-10 minuter? Du skulle ju kunna ha något undertryck i bromsvätskebehållaren så kolvarna sugs tillbaka, men det känns långsökt.

Det har jag nog inte tänkt på, får kolla det nästa gång jag är ute och kör.

Har du luftat vid banjobulten?

Edit: vid huvudcylindern

jo, precis.

Last edited:
Ett troligt fel kan vara en otät huvudcylinder.
Det kostar inte så mycket att renovera den. Hojen är ju ändå 14 år gammal så det kan ju inte skada.

Ett troligt fel kan vara en otät huvudcylinder.
Det kostar inte så mycket att renovera den. Hojen är ju ändå 14 år gammal så det kan ju inte skada.

Borde den inte läcka olja då, eller är jag ute och sneseglar? Men det skadar nog inte att göra en översyn på bromsoken i vilket fall

Borde den inte läcka olja då, eller är jag ute och sneseglar? Men det skadar nog inte att göra en översyn på bromsoken i vilket fall

Det är packningarna inuti huvudcylindern som läcker, så att bromsvätskan går "fel väg" och du tappar trycket. Alltså inget synligt läckage.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back