Honda utan sås

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
När jag försöker starta så kommer det inge soppa ur spridarna. Soppa i tanken. Soppa pumpen startar (startar ej om tippsensorn kopplas ur). Vet att det sitter en vakumburk+nån slang framme vid lyset original. Detta saknar jag. Provade plugga vakumslangen utan större framgång.

Varför får den inge sås? Stopp i soppaledning låter lite avlägset men ska kollas. Antar att det bara är ecun som inte vill såsa.

Nån som har idé?

Trycktesta spridarna.

Bör du kunna göra på... mekonomen bilverkstad kanske?

Eller liknande. Kan ju trots allt vara fel på spridarna.

Har du gnista?
Kamsensorkabeln och vevaxelgivaren på plats?

Har du ingen gnista eller sprutt i spridarna så saknas signalen från tex kamaxelsensorn.

Att det är fel på alla fyra spridarna samtidigt är inte troligt.

det knepiga är att den har startat tidigare. Fast har bara kört den i 10sek då. Ganska säker på att den har gnista. Det luktar inge soppa alls fast man nöter på startmotorn och har även lagt ett papper framför spridarna och det var kruttorrt.

Den visar ingen felkod? Mät om du får spänning till spridarna

felkod å felkod...nä. men det lyser lite varningslampor. Saknar ju tex lambda. Sen sitter det ju nå givare på insugskanalerna(original) som också saknas.

Last edited:
Kolla så att du verkligen har soppa tryck från pumpen att den låter måste inte alltid betyda att den fungerar.

det knepiga är att den har startat tidigare. Fast har bara kört den i 10sek då. Ganska säker på att den har gnista. Det luktar inge soppa alls fast man nöter på startmotorn och har även lagt ett papper framför spridarna och det var kruttorrt.

felkod å felkod...nä. men det lyser lite varningslampor. Saknar ju tex lambda. Sen sitter det ju nå givare på insugskanalerna(original) som också saknas.

Tryck och returslangen under tanken skiftade (felkopplat). Har varit med om detta och det kommer ingen soppa till spridarna då.

Har faktiskt råkat ut för (Vid ett rödljus) att slangen i tanken till soppa pumpen lossnade. Tog mig ett litet tag att lista ut vad fan som hade hänt. för jag hörde ju hur pumpen snurrade

Ja, förra gången då den inte ville starta så testade jag med startgas. Då jag slutade spruta gas så fortsatte motorn på egen soppa. Å sen dess har den gått på alla 4-cyl och startat dag efter dag. Så började jag installera QS och PC5. Och när jag skulle starta igen så vill den inte. Efter ett tags matande med startmotorn så kom den igång igen. Men den går bara på 3. 3:ans cyl ballar ur. Idiot som jag är så bytte jag 2:ans och 3:ans tändstift. Men kollade inte om jag fick gnista på 3:an. Ska göra det imorgon. Men jag får för mig att det e soppaproblem. Har haft på och av tanken igen en miljon gånger så jag var lite lur på om det kan ha kommit in nån luftbubbla i slangarna. Men man ska väl inte kunna få nån luft som hindrar en spridare?!??! Det e ju inget jäkla bromssystem.

• Den har ju gått på alla 4 för nån dag sen så mekaniskt e det ju inte.
  • 3 av burkarna hoppade igån igen
  • Gnistan kollas imorgon.
  • kan väl inte vara nån givare som strular för då skulle ju alla burkar gå lika???
    Spridare som satt igen?? Knepigt att det kommer och går.

Last edited:
Prova att kasta om tändspolarna på 3 o 4 du kommer åt dom utifrån.Är det fortfarande kan du ju ute sluta spolarna.Sen kan du kasta om 3 o 4 spridare så är dom ute slutna oxå...min gick inte heller på 3ans det var ett kabel brott från ecu till spolen så du kan kolla upp det med.

Last edited:
prova att kasta om tändspolarna på 3 o 4 du kommer åt dom utifrån är det fortfarande kan du ju ute sluta spolarna.sen kan du kasta om 3 o 4 spridare så är dom ute slutna oxå...min gick inte heller på 3ans det var ett kabel brott från ecu till spolen så du kan kolla upp det med.

Ja, det ska jag testa. Grejen e att jag tycker mig höra/se att 3:an hoppar igång nån sekund. Tomgången höjs. Och det låter som om han går på 4. Men man hinner inte varva upp eftersom det är intremitent fel. Men mest går den på 3.

Har en ide om att det kanske kan vara nån vacumslang till 3:an som spökar.

Om det skulle vara spridarknas. Vad kostar en sån? 100kr i TK antar jag men är det 500 eller 5000 till kund?

Ja, det ska jag testa. Grejen e att jag tycker mig höra/se att 3:an hoppar igång nån sekund. Tomgången höjs. Och det låter som om han går på 4. Men man hinner inte varva upp eftersom det är intremitent fel. Men mest går den på 3.

Har en ide om att det kanske kan vara nån vacumslang till 3:an som spökar.

Om det skulle vara spridarknas. Vad kostar en sån? 100kr i TK antar jag men är det 500 eller 5000 till kund?
Borde inte kunna vart vacum relaterat då spridarna sitter på samma soppamatning
om motorn är kall och du startar den ska du kunna hålla handen på 3ans avgaskrök om den inte går på den.

om motorn är kall och du startar den ska du kunna hålla handen på 3ans avgaskrök om den inte går på den.

Ja, det är ju så jag har kommit fram till att den inte går på 3:an. Men den blir varm tillslut från värmen från de andra + att jag tror att den går på den till och från.

Du har väl inte dödarknappen intryckt?
Då går motorn runt nämligen, men soppapumpen går inte över huvud taget.
Gjorde det misstaget och felsökte en bra stund.

Kanske dumt förslag, men om den fungerade utan power commandern testa koppla ur den och se om den fungerar då?

^

Sen kan du ju skippa Vakumburken om du ändå inte har solenoiderna kopplade till den! :)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back