Framtiden -> Ännu dyrare körkort?

Hellre en dyrare engångs kostnad från början å mc förare blir bättre på alla sätt än dyrare senare då många klotar och försäkring premien höjs mer o mer.

hur exakt skulle det vara bättre?
Alla vet att det är dyrt och smärtsamt att klota ändå kör folk som idioter.
Alla vet att man inte får/ska dricka o köra. ändå finns det 15000 påverkade förare på vägarna var dag i detta land.

Ingen riskutbildning i världen kommer ändra på det.

Du hade (enligt mig) fel i allt, så nej..

Tror du pundare/alkoholister bryr sig om en riskkurs?

Vi kanske även skulle gå ut i skolorna och berätta att narkotika är farligt så skulle ingen knarka? :D

Nej, körkort bör vara att teoretiskt och praktiskt visa att man är redo att framföra ett fordon som en säker nybörjare, vilket även funnits som text i lagboken iaf förr.
Inte kostnader skapade av lobbyorg.

Inte hört talas om någon som tycker risken är annat än ett skämt?

Nope det tror jag inte. Men hur vanligt är det att de har körkort alls?
Iaf bland pundare. Alkisar hittar vi i alla samhällklasser. Men fundera istället vad de vill uppnå med den kursen?
Klart är att det är på tok för många som tittat i glaset när de sätter sig bakom ratten... och de kommer från alla samhällsklasser.
Ca 13000 kör fulla varje dag. 95% av dem är män.
Om man inte tar upp vad droger medför i en trafikmiljö när man tar körkort.. Var ska man då ta upp det???

Körkort är i Sverige ingen rättighet att ha. Det är bara förknippat med skyldigheter.
Att vara redo att framföra ett fordon skall innebära att du förstår hur fordonet ska framförs, Kunna anpassa körsättet efter trafikmiljön, Samt känna till faktorer som påverkar dig som förare.
När du har tillräckliga insikter i dessa saker. Då är du klar att för ett körkort.

Varför tror du att riskutbildningen har tillkommit?
Du behöver inte tänka.. Jag ska ge dig svaret!!
Vi motorcyklister kraschar för mycket.
Och när vi gör det så blir vi skadade.

Jasså? Tänk om man ser det som ett billigare transportmedel än bil?
Själv pendlar jag på hoj när temperaturen tillåter.
Kollar du på söndra europa sydamerika asien så är hoj ett primärt transportmedel så nä att man bara kör MC för det är kul eller hobby håller inte som ursäkt för att det ska vara orimligt dyrt.
Sen att det ÄR roligare med hoj än bil är bara en bonus.

Ursäkta, jag ska formulera om mig.
För de flesta är hojåkandet bara en hobby.
Sen att det är billigare att köra mc är helt o hållet avhängt på vilken typ av mc du kör...

hur exakt skulle det vara bättre?
Alla vet att det är dyrt och smärtsamt att klota ändå kör folk som idioter.
Alla vet att man inte får/ska dricka o köra. ändå finns det 15000 påverkade förare på vägarna var dag i detta land.

Ingen riskutbildning i världen kommer ändra på det.

Just därför så kan vi totalt skippa riksutbildningen helt..
Och vi behöver inte ens nämna droger mm när det gäller körkort..
För det förändrar ju inget iaf.....

Tack o godnatt...

Last edited:
På vilket sätt vet vi att riskutbildningen som nu införts i rekordsnabb takt fungerar?

Vi kan vara eniga om problemet, men det är ju lönlöst då det är lösningen vi inte är eniga om. Vilket annat land i världen har detta koncept, och vilken effekt har det haft? Eller är det meningen att vi ska börja stifta lagar i detta landet utan några kunskaper?

Jag har länge efterfrågat forskning som ligger till stöd för att just detta koncept skulle fungera, men den verkar helt enkelt inte finnas. Egentligen sitter man ju och skrattar hysteriskt åt hur djävla dumt det är isåfall. Men så sätter man ju skrattet i halsen då man ser hur mycket pengar detta skämt kommer att kosta nyblivna körkortstagare. Fortfarande har jag inte fått ett rakt svar på om SMC var för eller emot detta lagförslaget. Vad har SMC att dölja?

På vilket sätt vet vi att riskutbildningen som nu införts i rekordsnabb takt fungerar?

Vi kan vara eniga om problemet, men det är ju lönlöst då det är lösningen vi inte är eniga om. Vilket annat land i världen har detta koncept, och vilken effekt har det haft? Eller är det meningen att vi ska börja stifta lagar i detta landet utan några kunskaper?

Jag har länge efterfrågat forskning som ligger till stöd för att just detta koncept skulle fungera, men den verkar helt enkelt inte finnas. Egentligen sitter man ju och skrattar hysteriskt åt hur djävla dumt det är isåfall. Men så sätter man ju skrattet i halsen då man ser hur mycket pengar detta skämt kommer att kosta nyblivna körkortstagare. Fortfarande har jag inte fått ett rakt svar på om SMC var för eller emot detta lagförslaget. Vad har SMC att dölja?

Finns forskning som visar att färdighetsutbildning och riskutbildning integrerat ger effekter.

Konstig att så många av er är EMOT att man ser allvarligt på vår överlevnad i trafiken.
Många kritiska röster mot riskutbildningen.. och många få av er som vet vad den innehåller.
Dags för studiebesök kanske?
SMC har inget att dölja. Du hittar all information på smc hemsidor.
Och SMC har varit för riskutbildningen.

Last edited:
Finns forskning som visar att färdighetsutbildning och riskutbildning integrerat ger effekter.
SMC har inget att dölja. Du hittar all information på smc hemsidor.
Och SMC har varit för riskutbildningen.

Åfan, det hittar inte jag. Visa vilken forskning det är. Exakt vilken istället för "finns i sjön". Dessutom är det väl antagligen goda effekter vi vill se, inte bara effekter?

Så SMC var för detta?
Det är ju milt sagt intressant.

Jag vill bara passa på att poängtera att i alla diskussioner som varit på smc's eget forum angående kurserna i broms och kurvteknik så tror man från ansvarigt håll att kurserna medför lägre olyckstal. Men att ingen undersökning är klar i frågan, de pågår fortfarande. Ingen rapport har ännu släppts i denna frågan.

Last edited:
Åfan, det hittar inte jag. Visa vilken forskning det är. Exakt vilken istället för "finns i sjön". Dessutom är det väl antagligen goda effekter vi vill se, inte bara effekter?

Så SMC var för detta?
Det är ju milt sagt intressant.

Finns rätt mycket om man googlar..
Prova själv.

Jasså varför skulle det vara så intressant?
SMC jobbar hårt med risker och attityder.
Och du det är en intresseorganisation. Byggd på ideell basis.
DVS du som medlem kan själv vara med och påverka och styra organisationen dit du vill....
SMC har ingen dold agenda, De är inte politiskt bundna.... Så jag vet förstår inte riktigt vad du är ute efter.

Men OK.
Låt säga att vi börja från noll. Det finns ingen forskning alls som styrker något. Varken hit eller dit.
Då till verkligheten.. Så som den ser ut idag! Eller som den sett ut de senaste åren.
Ta en titt i mc-ola http://www.vv.se/Startsida-foretag/...fik--miljo/OLA/Nationella-OLA-projekt/Mc-OLA/

Så har det sett ut. MC-förare är alltid förlorare i en olycka.
Vad är lösningen då om man inte försöker få nya körkortstagare att få upp ögonen vad saker och ting har för konsekvenser??

Se så.. Upp med förslag nu?

Last edited:
Finns rätt mycket om man googlar..
Prova själv.

Jasså varför skulle det vara så intressant?
SMC jobbar hårt med risker och attityder.
Och du det är en intresseorganisation. Byggd på ideell basis.
DVS du som medlem kan själv vara med och påverka och styra organisationen dit du vill....
SMC har ingen dold agenda, De är inte politiskt bundna.... Så jag vet förstår inte riktigt vad du är ute efter.

Hmm. Du tror inte jag har försökt att googla. Låt oss säga såhär: Googla du och ge mig adresserna, du som kan googla bättre än mig.
:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Angående att det är intressant. Ja, för mig är det intressant. Varför är det hela tiden olika bud på om det finns forskning eller ej?
Borde det inte vara enkelt att lägga upp forskningsartiklarna?

Jag tror de flesta redan har insett att dessa rapporter inte finns på SMC's hemsida, även du. Att i det läget dra till med Google är ju nästintill skrattretande. Jag hävdar att de inte finns, du hävdar att de finns. Så då ber du mig Googla för att hitta det jag säger inte finns....
:)

Var det samma djupanalys som låg bakom remissvaret?

Sammanlagda summan som jag betalade för att ta B resp A körkort (ej samtidgt) är ca 50000kr inkl allt, så sluta gnäll! :p Men allvarligt håller jag med om att det är för dyrt med körkort, men vi är ju hyffsat rika internationellt sätt. Motorcyklar är bara leksaker för oss.

Någon som vet hur prisutvecklingen ser ut i övriga EU för körkort? Tänker fränst på länder som england, frankrike, tyskland mf. Billigare lär det iaf vara.

Edit: Kom tänka på en annan grej, om det skulle bli löjligt dyrt att ta MC kort i sverige, skulle nån utöver mc-entusiasterna bry sig egentligen?

Last edited:

Jag är inte på någons sida i diskussionen, men kan ju erkänna att det svider med de extra avgifterna =/
Men idé angående risk1an skulle ju faktist vara att lägga in det i teorin istället då teorin för mc är väldigt klen. Då det bara gäller att få upp ögonen på folk vad som händer så kan man ju lätt se det i och med kryssfrågor ala teoriprov.

Forskningarna som du pratar om hade jag gärna velat se, jag vet efter en massa forskande från egen sida att det finns inte en enda undersökning som man helt "korrekt" kan få att visa vilket svar man än vill.

Risk2an har jag dock inget emot, lite bättre koll på hojjen kan omöjligt skada. Lite billigare tror jag dock den väl hade kunnat vara:tummenupp

Så har det sett ut. MC-förare är alltid förlorare i en olycka.
Vad är lösningen då om man inte försöker få nya körkortstagare att få upp ögonen vad saker och ting har för konsekvenser??

Snarare föreslår jag ett förhållningssätt kring långsiktigt arbete. Jag föreslår att man tillsätter en statlig myndighet som är fristående från transportstyrelsen som utreder dödsolyckor. Alla dödsolyckor utifrån samma metodiska synsätt som statens haverikommission har när det skett olyckor och incidenter. Vi måste jobba med den mer djupliggande frågan om vilka faktorer det är som gör att samspelet mellan motorcykel, förare och trafikmiljön inte fungerar. Utifrån en samlad bedömning kan man sedan göra bedömningar om vad som skall genomföras.

Man kan inte bara "tro" eller gissa vad som är rätt. Ej heller kan man säga att man måste göra nåt, så då prövar vi något som är obeprövat. Följderna av detta kan i slutändan visa sig mer skadligt än att inte ha gjort något.

Låt oss bara anta att en fördyring eller byråkratisk flaskhals i körkortsutbildningen i realiteten kommer att ge fler förare av MC utan KK i trafiken. Jag har läst MC-ola så jag vet vad det skulle kunna ge för effekter. Eller kan det vara så att man istället skulle ha lagt på mer utbildningskrav på körkortstagare av Bilar för att få dem att inse att det gör ont när de svänger ut framför oss. Skulle man kunna rädda liv om man tvingade alla körkortstagare av bilar att öva att se motorcyklar en hel dag för 4.000kr. Kanske man skulle teoretiskt rädda fler liv än de som teoretiskt ska räddas med nya riskutbildningen för A-kort?

Frågan är inte vad jag tror egentligen, utan vad vi vet. Vet utifrån forskning, inte vad vi tror.

Detta är det som är mest oroväckande, att vi tycker att vi ska tro när vi genomför förändringar. Att det skulle räcka som motiv för beslut.

Sammanlagda summan som jag betalade för att ta B resp A körkort (ej samtidgt) är ca 50000kr inkl allt, så sluta gnäll! :p Men allvarligt håller jag med om att det är för dyrt med körkort, men vi är ju hyffsat rika internationellt sätt. Motorcyklar är bara leksaker för oss.

Någon som vet hur prisutvecklingen ser ut i övriga EU för körkort? Tänker fränst på länder som england, frankrike, tyskland mf. Billigare lär det iaf vara.

Edit: Kom tänka på en annan grej, om det skulle bli löjligt dyrt att ta MC kort i sverige, skulle nån utöver mc-entusiasterna bry sig egentligen?

Kolla med en kompis i uk som tog sitt bilkort förra veckan.
10 lektioner hyra av bil och uppkörning gick på 300£.

Snacka om priskillnad

Varför erbjuder inte SMC kurserna själva, till självkostnadspris istället, även till gamla körkortsinnehavare?

Eller är kunskaperna i dom nya obligatorierna sådant som egentligen inbegrips i "sunt förnuft"?

"Kör inte på fyllan, eller drogpåverkad", så nu kan all ni som läste det sätta in en tusing var på mitt konto, ni har nu gått igenom "GuW's Drogetta", det kommer en två, trea och fyra allt eftersom mina utgifter ökar.

Det är väl ingen hemlighet att körskolor girigt greppar varje tillfälle dom kan att ta betalt för ytterligare en grej, och deras lobbyorganisation uppfinner i rask takt nya obligatorier.

Nope det tror jag inte. Men hur vanligt är det att de har körkort alls?
Iaf bland pundare. Alkisar hittar vi i alla samhällklasser. Men fundera istället vad de vill uppnå med den kursen?
Klart är att det är på tok för många som tittat i glaset när de sätter sig bakom ratten... och de kommer från alla samhällsklasser.
Ca 13000 kör fulla varje dag. 95% av dem är män.
Om man inte tar upp vad droger medför i en trafikmiljö när man tar körkort.. Var ska man då ta upp det???

Nu är du löjlig!
Jag tog kortet för 3 år sen och det fanns högvis med information om droger & alkohol redan i teorin.

Körkort är i Sverige ingen rättighet att ha. Det är bara förknippat med skyldigheter.
Att vara redo att framföra ett fordon skall innebära att du förstår hur fordonet ska framförs, Kunna anpassa körsättet efter trafikmiljön, Samt känna till faktorer som påverkar dig som förare.
När du har tillräckliga insikter i dessa saker. Då är du klar att för ett körkort.

Varför tror du att riskutbildningen har tillkommit?
Du behöver inte tänka.. Jag ska ge dig svaret!!
Vi motorcyklister kraschar för mycket.
Och när vi gör det så blir vi skadade.

Vi kraschar sjukt mycket mindre än på 70-80talet.
En nollvision är omöjlig att uppnå oavsett om vi inför Riskutb 1-87

Tror du på allvar att mc-förare kommer köra nyktrare och krascha mindre (och framförallt skada sig mindre) tack vare risk 1-2 så kanske du skulle propagera för att de som tagit körkortet pre 2010 borde göra det med.

Tror mer på britternas version av säkerhet:
[YOUTUBE-ID]zJBjUuKuPyo[/YOUTUBE-ID]

Jag vill bara passa på att poängtera att i alla diskussioner som varit på smc's eget forum angående kurserna i broms och kurvteknik så tror man från ansvarigt håll att kurserna medför lägre olyckstal. Men att ingen undersökning är klar i frågan, de pågår fortfarande. Ingen rapport har ännu släppts i denna frågan.

Helt riktigt den undersökningen pågår.
Det finns inte heller någon tidigar undersökning på de kurser som smc bedriver. Så här har du helt rätt!

Om vi sen vidgar synen lite så har normännen gjort något kring arbetet som gett oss "Full kontroll" om du känner till den.
Den bygger vad jag förstått på norsk undersökning på just Färdighetsträning och riskmedvetenhet.

Sen kan vi vidga synen ännu mer till yrkeslivet.
Här finns det flera kurser som just går ut på att koppla samman ditt handlande med risktänkte...
Tex Heta arbeten. Elsäkerhet, för att ge något ex.
Tittar man sedan även på olika typer av drogrehabliteringar så hittar man även där kopplingar som stödjer den typen av upplägg på kurser.

Just den här biten med risk handlar mycket lite om motorcykeln. Den handlar mer om personen, beteenden och attityder.
Beteenden och attityder tar vi med oss ut i trafiken.
Och du kan hitta massor med studier gjorda om beteenden, attityder och färdighetsträning.
Så visst finns det forsknign. Även om det inte finns forskning som kopplar ihop det med just mc-körning.
Eller det kanske finns något speciellt som gör att vi särskiljer oss från allt annat mänskligt beteende mm för att vi kör motorcykel?

Snarare föreslår jag ett förhållningssätt kring långsiktigt arbete.....
.

Ok.. och de analyserna är inte gjorda idag tror du.
Tror du verkligen att det bara är vv som har titta på alla olyckorna?
I mc-ola finns det mesta fakta samlat.

Jag vet inte exakt vad risk1 an innehåller. Då jag själv inte gått den.
Den fanns inte när jag tog kk.
Risk2 har jag fått en introduktion till hur den är tänkt och det upplägget som de ska använda sig av må jag säga låter riktigt genomtänkt.

Det handlar om att själva under 5 timmar för ca 1800 kr tror jag priset var. Få prova, känna och få sig några tankeställare som handlar bla om hur vi syns i trafiken osv...
För 1800 får man då låna mc, utrustning mm. i 5 timmar.... Tycker inte det är speciellt dyrt då...
Långsiktigt.. Ja det finns nog goda möjligheter till att det blir det...

Risk2an har jag dock inget emot, lite bättre koll på hojjen kan omöjligt skada. Lite billigare tror jag dock den väl hade kunnat vara:tummenupp

Den handlar inte om att ha bättre koll på hojen.
Handlar snarar om hur du tex placerar dig bakom en bil i köer.
En mc-tidning provade att ställa upp hojar bakom en bil i döda vinklar.
De fick plats med 17 hojar om jag inte mins fel... (Det var många iaf) i döda vinklar. Satt du i förarsätet på bilen såg du inte dessa hojar i backspeglarna....

Last edited:
Just den här biten med risk handlar mycket lite om motorcykeln. Den handlar mer om personen, beteenden och attityder.
Beteenden och attityder tar vi med oss ut i trafiken.
Och du kan hitta massor med studier gjorda om beteenden, attityder och färdighetsträning.
Så visst finns det forsknign. Även om det inte finns forskning som kopplar ihop det med just mc-körning.
Eller det kanske finns något speciellt som gör att vi särskiljer oss från allt annat mänskligt beteende mm för att vi kör motorcykel?

Håller med dig i allt du säger ezzo, och visst finns det helt klart ett behov av att banka vett i många som kör motorcykel, MEN allt du säger i meningen jag quotar tycker jag är ett ganska bra svar på varför det inte borde läggas in i körkortet. Om det nu handlar om personen och hans attiityd som den har till vardags och sen tar ut i trafiken så skulle är det kanske inte läge vid ett körkort att fånga upp detta. Jag vilja påstå att hela livet är en väg av lärande för att bli vettig och få sunt förnuft.. och har personen inte fått det på dom minst 18åren den levt lär inte en några timmar lång pratstund ändra på detta..

Den handlar inte om att ha bättre koll på hojen.
Handlar snarar om hur du tex placerar dig bakom en bil i köer.
En mc-tidning provade att ställa upp hojar bakom en bil i döda vinklar.
De fick plats med 17 hojar om jag inte mins fel... (Det var många iaf) i döda vinklar. Satt du i förarsätet på bilen såg du inte dessa hojar i backspeglarna....

Risk2an har jag inget emot så det tänker jag inte motstrida på något sätt:tummenupp

Last edited:
Nu är du löjlig!
Jag tog kortet för 3 år sen och det fanns högvis med information om droger & alkohol redan i teorin.

Vi kraschar sjukt mycket mindre än på 70-80talet.
En nollvision är omöjlig att uppnå oavsett om vi inför Riskutb 1-87

Tror du på allvar att mc-förare kommer köra nyktrare och krascha mindre (och framförallt skada sig mindre) tack vare risk 1-2 så kanske du skulle propagera för att de som tagit körkortet pre 2010 borde göra det med.

Tror mer på britternas version av säkerhet:
[YOUTUBE-ID]zJBjUuKuPyo[/YOUTUBE-ID]
Du får gärna tycka att jag är löjlig för att jag tycker det är jävligt bra att körkortutbildningen tar upp droger, sömn, humör osv osv i utbildningen.
Ändå, fast vi matas med det kör 13 000 i fyllan varje dag.
Vad skulle siffran vara om vi inte matades med det?

Stb. har ett bra program när de kör sina "se oss" kampanjer.
SMC skulle kört en liknande 2009 men tyvärr fanns det inte pengar till det. Hört att något ska vara på gång 2010.
Men kampanjer är tillfälliga. Det som ligger i kökortutbildningen ska vara mer "varaktigt". Vi får väll hoppas att det blir så.

När vi då är inne på "se oss" så är det ju skrämmande hur många av oss mc-förare som sitter och hävdar att bilisterna inte ser oss.
Många allvarliga mc-olyckor händer i 50 områden. 50% av de olyckorna kör vi motorcyklister över skyltad hastighet. Minst 30% gick det över 30km/h över skyltad hastighet. Dvs minst 80 km/h på 50 sträcka.
Är det verkligen bilistens ansvar att se oss i det läget?
Har bilisten ens möjlighet att se oss...

Det är sånna här saker risk2 ska ta upp.
Vårt eget agerande..

Men det är ju totalt onödigt för vi är ju färre som klotar idag än vi var på 80 talet.
Att försäkringarna är dyra har inte något med saker att göra osv osv....

Ja ja.. Tro vad ni vill.. Allt är säkert bara en konspiration från STR, VV samt den grönröda politiska blandningen.
För att inte tala om SMC...

Förövrigt till er som inte förstått det.
I nollvisionen fanns inte motorcyklisterna med. Det är också därför SMC tagit fram mc-visionen. Den finns att läsa på www.svmc.se

Jag diskuterar gärna detta vidare under en tråd som ska handla om det.
Ber TS om ursäkt för att det drog iväg åt helt fel håll.

Men vist jag håller med. Det är dyrt att ta körkort och det blev ännu dyrare iom riskutbildningen.
Trösta dig med tanken att det förhoppningsvis gör att vi får säkarare motorcyklister ut från trafikskolorna.

Last edited:
Du får gärna tycka att jag är löjlig för att jag tycker det är jävligt bra att körkortutbildningen tar upp droger, sömn, humör osv osv i utbildningen.
Ändå, fast vi matas med det kör 13 000 i fyllan varje dag.
Vad skulle siffran vara om vi inte matades med det?

Stb. har ett bra program när de kör sina "se oss" kampanjer.
SMC skulle kört en liknande 2009 men tyvärr fanns det inte pengar till det. Hört att något ska vara på gång 2010.
Men kampanjer är tillfälliga. Det som ligger i kökortutbildningen ska vara mer "varaktigt". Vi får väll hoppas att det blir så.

När vi då är inne på "se oss" så är det ju skrämmande hur många av oss mc-förare som sitter och hävdar att bilisterna inte ser oss.
Många allvarliga mc-olyckor händer i 50 områden. 50% av de olyckorna kör vi motorcyklister över skyltad hastighet. Minst 30% gick det över 30km/h över skyltad hastighet. Dvs minst 80 km/h på 50 sträcka.
Är det verkligen bilistens ansvar att se oss i det läget?
Har bilisten ens möjlighet att se oss...

Det är sånna här saker risk2 ska ta upp.
Vårt eget agerande..

Men det är ju totalt onödigt för vi är ju färre som klotar idag än vi var på 80 talet.
Att försäkringarna är dyra har inte något med saker att göra osv osv....

Ja ja.. Tro vad ni vill.. Allt är säkert bara en konspiration från STR, VV samt den grönröda politiska blandningen.
För att inte tala om SMC...

Förövrigt till er som inte förstått det.
I nollvisionen fanns inte motorcyklisterna med. Det är också därför SMC tagit fram mc-visionen. Den finns att läsa på www.svmc.se

Jag tror faktist inte någon har något emot budskapet i riskutbildningarna eller försöken att få ner olyckstalen, problemet ligger väl i att frågan är om det ska gå så långt att det blir för dyrt för många att ta körkortet =(

Tulla lite på det kommande arvet av dina päron...:tummenupp

Haha ja så kan man ju alltid göra, ne men skämt åsido. Själv har jag inget problem på den fronten fast visst måste det svida för många att körkortet blivit 3000kr dyrare, sen kan man ju dock reflektera lie över hur mycket pengar 3k egentligen är.. är ju småpotatis om man ska hålla sig i motorcykel världen, är vad jag lagt på att göra min hoj klar för säsongen och då har jag inte ens köpt nya sulor än:brinnerup

Haha ja så kan man ju alltid göra, ne men skämt åsido. Själv har jag inget problem på den fronten fast visst måste det svida för många att körkortet blivit 3000kr dyrare, sen kan man ju dock reflektera lie över hur mycket pengar 3k egentligen är.. är ju småpotatis om man ska hålla sig i motorcykel världen, är vad jag lagt på att göra min hoj klar för säsongen och då har jag inte ens köpt nya sulor än:brinnerup

Visste du sedan tidigare att det är dumt att köra onykter/påverkad hade det varit bättre att du startade sommaren med nya däck istället.

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back