Fotogen i hydraliska ventillyftare?!

Vattenfast

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Husa
Hej.

Som jag tolkar min manual så ska jag fylla de hydraliska ventillyftarna med "kerosene" alltså det jag förstått ska vara fotogen när man ska installerar dem i motorn igen. Detta låter ju väldigt konstigt. Någon som har någon erfarenhet och vet hur man gör? Skickar med avsnitten från manualen.

Tack på förhand

Bifogat

• manual.JPG
    manual.JPG
    74 KB · Visningar: 373
Last edited:
Har igenligen ingen aning, men det står ju att du tappar ur vätskan(fotogen) och häller i olja i lyftaren

Det står att lyftaren görs ren med fotogen som hälls ut innan den sätt i motorn, då den fylls med olja.

Det står att lyftaren görs ren med fotogen som hälls ut innan den sätt i motorn, då den fylls med olja.

Vart står det?

Det står ju att man ska fylla lyftaren med fotogen och "Remove the tappet from the fluid keeping it upright". Alltså att lyftaren ska plockas upp ur fotogenet uprätt eller? Lite längre ner står det "Fill the tappet hole with clean engine oil" men "tappet hole" är väll hålet i toppen som ska fyllas med olja innan man monterar lyftaren i toppen. Tycker det är riktigt dåligt beskrivit..

Vad jag förstår ska du pumpa tryckaren i fotogen för att tryck testa lyftaren.

sen återmontera med lite olja

Okej. Men huvudrubriken är ju "Hydraulic tappet installation" står inget om att trycktesta. Det finns ett stycke innan som heter "Inspection". Men inget nämnvärt står där heller.

Bild 1 Där står också att det ska vara fotogen.

Bild 2 Inspection.

Bifogat

• 2.jpg
    2.jpg
    61.6 KB · Visningar: 157
  • 3.jpg
    3.jpg
    87.7 KB · Visningar: 170
Ved hjelp av vertøyet 07973-MJ00000 kan man pumpe ut olje og dyppet i fotogen pumpe den full av fotogen og teste at den holder trykket. Anbefaler og pumpe den mange ganger for å skylle ut eventuelle forurensninger i løfteren før testing. Etter testing tømmes den for fotogen ved hjelp av spesialverktøyet og fylles med motoroljefør montering.

vattenfast:instämmer, på beskrivning låter det ju som dom ska luftas och installeras med fotogen, men det känns ju helt fel. pma kanske jörgen karlsson, han verkar vara bra på sånt är? =)
alt fråga på modellspecefikt forum om det finns nåt...

Okej. Men huvudrubriken är ju "Hydraulic tappet installation" står inget om att trycktesta. Det finns ett stycke innan som heter "Inspection". Men inget nämnvärt står där heller.

Bild 1 Där står också att det ska vara fotogen.

Bild 2 Inspection.

Jooo.! det står att man ska sänka ner lyftarn i ett bad men fotogen och lufta ur alla bubblor ur lyftaren sen testa att trycka ihop den. det ska gå att trycka ihop den ca 0.2mm.

Trolig anledning till att man testar i fotogen är dels för att det rengör lyftaren invändigt samt att det hade varit svårt att fylla den till 100% men olja och om du hade lyckats hade det inte gått att trycka ihop den för hand.:tummenupp

Med andra ord fyll dem med olja innan montering

Jooo.! det står att man ska sänka ner lyftarn i ett bad men fotogen och lufta ur alla bubblor ur lyftaren sen testa att trycka ihop den. det ska gå att trycka ihop den ca 0.2mm.

Trolig anledning till att man testar i fotogen är dels för att det rengör lyftaren invändigt samt att det hade varit svårt att fylla den till 100% men olja och om du hade lyckats hade det inte gått att trycka ihop den för hand.:tummenupp

Med andra ord fyll dem med olja innan montering

Sunt förnuft säger självklart olja. Men låt oss gå igenom vad det står.

Under inspection står det att man ska fylla lyftarna med fotogen. Sedan ska man försöka trycka ihop de och de ska max gå in 0,2 mm. Okej.

Sedan under installation står det att man åter ska fylla lyftarna med fotogen. Står återigen att de inte får gå ihop mer än 0,2mm. och sedan "Remove the tapper from the fluid keeping it upright". Precis som att vätskan inte ska spillas ut eller något. Vilket den ändå inte borde kunna göra pga kulventilen i lyftaren. Vad menas med det annars?

Sedan "fill the tapet hole with clean oil" vilket måste tolkas som hålet i toppen där lyftaren ska sitta. Efter det står det att man ska installera lyftaren i toppen.

Och återigen att det står i bild 1 i mitt senaste inlägg att det ska vara fotogen i lyftaren. Det framgår inte i den bilden men rubriken lyder "Lubrication & Seal Points".

Även om mitt sunda förnuft säger mig att fylla dem med olja så kan jag inte blunda för att det i manualen beskrivs att de ska fyllas med fotogen. Så om någon med erfarenhet ang just detta kunde speak up så skulle jag bli ypperligt tacksam. :Bugar

Last edited:
Hej

Det är säkerligen bara en otydlighet. Fotogenbadet är för att testa funktionen. Man har då anvisat fotogen för att få snabbare fyllnad. Olja tar tid. Många lägger sina lyftare i ATF, som en medelväg. Jag råder dig att bada/fylla dom med olja innan du monterar eller göra som under installation med fotogen. Det spelar nog mindre roll vad de är fyllda med

Ventilens fylls dock när du startar motorn. Håll den på säg 1500 rpm och vänta tills det slutar ticka, då är de fyllda.

Sätt tillbaks lyftarna i samma hål som de satt i tidigare. Olja in lyftarens utsida innan du monterar den.

Har du blanda ihop lyftarna bör du använda kamaxelfett samt förfara som vid kamaxelinkörning. Och hoppas på det bästa.

För den händelse just dessa honda-lyftare skulle skilja sig från andra hydrauliska lyftare så kan du ju även kolla med tex Andersson Turbo. Han har skruvat mycket mer Honda än jag.

Sunt förnuft säger självklart olja. Men låt oss gå igenom vad det står.

Under inspection står det att man ska fylla lyftarna med fotogen. Sedan ska man försöka trycka ihop de och de ska max gå in 0,2 mm. Okej.

Sedan under installation står det att man åter ska fylla lyftarna med fotogen. Står återigen att de inte får gå ihop mer än 0,2mm. och sedan "Remove the tapper from the fluid keeping it upright". Precis som att vätskan inte ska spillas ut eller något. Vilket den ändå inte borde kunna göra pga kulventilen i lyftaren. Vad menas med det annars?

Sedan "fill the tapet hole with clean oil" vilket måste tolkas som hålet i toppen där lyftaren ska sitta. Efter det står det att man ska installera lyftaren i toppen.

Och återigen att det står i bild 1 i mitt senaste inlägg att det ska vara fotogen i lyftaren. Det framgår inte i den bilden men rubriken lyder "Lubrication & Seal Points".

Även om mitt sunda förnuft säger mig att fylla dem med olja så kan jag inte blunda för att det i manualen beskrivs att de ska fyllas med fotogen. Så om någon med erfarenhet ang just detta kunde speak up så skulle jag bli ypperligt tacksam. :Bugar

Last edited:
Hej

Det är säkerligen bara en otydlighet. Fotogenbadet är för att testa funktionen. Man har då anvisat fotogen för att få snabbare fyllnad. Olja tar tid. Många lägger sina lyftare i ATF, som en medelväg. Jag råder dig att bada/fylla dom med olja innan du monterar eller göra som under installation med fotogen. Det spelar nog mindre roll vad de är fyllda med

Ventilens fylls dock när du startar motorn. Håll den på säg 1500 rpm och vänta tills det slutar ticka, då är de fyllda.

Sätt tillbaks lyftarna i samma hål som de satt i tidigare. Olja in lyftarens utsida innan du monterar den.

Har du blanda ihop lyftarna bör du använda kamaxelfett samt förfara som vid kamaxelinkörning. Och hoppas på det bästa.

För den händelse just dessa honda-lyftare skulle skilja sig från andra hydrauliska lyftare så kan du ju även kolla med tex Andersson Turbo. Han har skruvat mycket mer Honda än jag.

Japp olja får det bli, men håll med om att det står otydligt! Jag har märkt upp alla lyftarna.

Tack så hemskt mycket alla för era inlägg och svar!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back