Inuti S1000RR @ 14k rpm

Intressant att ventilfjädrarna börjar rotera. Kanske är precis det man studerar med filmen eftersom man målat röda streck på dem?

Mellan dessa två filmer (stötstångsmotorer) kan man tydlig se nyttan med dämpare mellan fjädrarna. Den oranga spiralen som syns i andra filmklippet. Hjälper bla till att minska ventilen från att vicka i sidled. Hade det inte varit rullvippor jag det frestat på ännu mer i sidled i dessa rullar.
I första filmen ser man även hur tufft det blir för ventil- samt fjädersäte när ventilfjädern börjar flyta.

[YOUTUBE-ID]_REQ1PUM0rY&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]i_NpzU4pGjc&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Intressant att ventilfjädrarna börjar rotera. Kanske är precis det man studerar med filmen eftersom man målat röda streck på dem?

Det är ju eftersträvat att ha ventilrotation. Men det visset du ju säkert.

Last edited:
Mellan dessa två filmer (stötstångsmotorer) kan man tydlig se nyttan med dämpare mellan fjädrarna. Den oranga spiralen som syns i andra filmklippet. Hjälper bla till att minska ventilen från att vicka i sidled. Hade det inte varit rullvippor jag det frestat på ännu mer i sidled i dessa rullar.
I första filmen ser man även hur tufft det blir för ventil- samt fjädersäte när ventilfjädern börjar flyta.

Varför vill man det? För att belasta fjädern jämt?

För mig som är helt sämst och okunnig på motorer så är det intressant att se. Kan inte låta bli att bli imponerad över att grejerna håller så bra som dom faktiskt gör :)

Intressant!
Varför? Slitage?

Ja säte/ventil har visat sig hålla sig täta längre om man har en viss ventilrotation. På min 30 år gamla dieselmerca sitter det tom rotocap-fjädersäten, en tysk uppfinning som roterar ventilen ett varv på ca 20 öppningar.

Men samtidigt ska inte ventilen rotera alldeles urartat, vilket det dock lätt gör när ventilfjädern börjar flyta.

Hade problem med ventilsläpp i min motor eftersom originalfjädrarna mattats (dålig kvalité) Så då beställde vi på Supertwins inrådan Comp Cams (nascar)fjädrar med rätt styrka och längd som Supertwin mätte in och installerade. De är i pac-alloy samt med dämpare mellan fjädrarna. Lite overkill och dyra för min gatmotor kanske, men de ska vara riktigt bra och hålla mycket länge. En vän har haft sådana i sin Harley dragbike med jättelyft i många år

De har en rätt pedagogisk crash course ang ventilfjädrar längst ned på denna sida.
http://www.compcams.com/information/Products/ValveSprings/

Last edited:
det är sjukt att skiten håller så bra som det ändå gör.. :va

Ja säte/ventil har visat sig hålla sig täta längre om man har en viss ventilrotation. På min 30 år gamla dieselmerca sitter det tom rotocap-fjädersäten, en tysk uppfinning som roterar ventilen ett varv på ca 20 öppningar.

Men samtidigt ska inte ventilen rotera alldeles urartat, vilket det dock lätt gör när ventilfjädern börjar flyta.

Hade problem med ventilsläpp i min motor eftersom originalfjädrarna mattats (dålig kvalité) Så då beställde vi på Supertwins inrådan Comp Cams (nascar)fjädrar med rätt styrka och längd som Supertwin mätte in och installerade. De är i pac-alloy samt med dämpare mellan fjädrarna. Lite overkill och dyra för min gatmotor kanske, men de ska vara riktigt bra och hålla mycket länge. En vän har haft sådana i sin Harley dragbike med jättelyft i många år

De har en rätt pedagogisk crash course ang ventilfjädrar längst ned på denna sida.
http://www.compcams.com/information/Products/ValveSprings/

Tack för lektionen. Trodde jag någon dag inte skulle få lära mig något nytt. Skiter sig för jämnan... :)

Jag vill ha en topp i plexi, fast man skulle väl köra i diket när man försökte kolla in grejorna under drift......

Kul, och med hjälp av Jörgen även lärorikt!:tummenupp

Kan du förklara det där för mig i sommar över en fika?

själv har jag beställt den "snabba färgen", acid green för att vara lite ovanlig:tummenupp tyvärr gör inte bilden färgen rättvisa

Bifogat

• BMW_S1000RR_040.jpg
    BMW_S1000RR_040.jpg
    31.8 KB · Visningar: 118
Ja den kommer att vara skitsnygg i solen tror jag och gillar den blanka svingen istället för de bajsbruna:tummenupp

Jag har upplevt den grå/svart det lilla jag sett den men den kanske var bajsbrun.

Å andra sidan, hängar man upp sig på svingens färg är hojen feldesignad. Vilket INTE BMW:n är! Det är det fräschaste sedan urminnes tider. (Om man bortser från italiensk design ;))

Jag som tycker att hela din motor är overkill för din... motor... :tummenupp

Som vanligt så upphör jag aldrig att förvånas över hur mycket kunskap du besitter Jörgen, tänk vad obildade och korkade vi vore här på Sporthoj utan dig!

Men det är ju det som är så kul för en nördig ingenjör, att på fritiden få vara ekonomiskt vansinnig och kompromisslös med tex hojen eller träbåten. På jobbet blir det ju alltid kompromisser när tidsplaner och ekonomer lägger sig i :mad:

Du har ju shipping i familjen. Längdspolade fartygstvåtaktarna har ofta tom skovelblad på ventilskaftet för att gynna deras rotation.

Marine-Intake-Outlet-Valve.jpg

Snart släpper isen, så att du kan köra dina kompromisslösa klipp- och brohopp igen:Bugar

Ohhhh.. Den däringa BMW skulle må gott av en fläkt som tvingar ner lite extra syre i strupen. Då jäävlarimig :yoparty

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back