Hur vet andra försäkringbolag om jag varit med om en olycka?

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Ja, flummig titel men nu till frågan.

Jag ska ringa runt och kolla upp lite försäkringspriser nu och då frågar ju vissa om man varit med om en olycka senaste året.
Och i somras så var jag just det, hojen skrotades och jag har varit på diverse behandlingar och operationer och är det fortfarande, 9 månader efteråt.

Om jag svarar nej på den frågan så ljuger ju jag, men det skiljer ungefär 20 000kr på om jag svarar ja eller nej på den frågan utifrån dom jag kollat med nyligen.

Så frågan är alltså; Hur kan dom kolla upp om jag har varit med om en olycka tidigare? Dom vet väl inte vad jag har haft för försäkringsbolag tidigare? Eller kan dom kolla sånt?

Skulle det strida mot PUL att ha en gemensam databas med sådan här information?

Tänk på att det är skillnad på om du "varit med om" en olycka eller om du har vållat en olycka.

Så länge du inte är vållande så påverkar det inte premien ö ht... :tummenupp

Bra fråga - Jag kan nog inte ge något svar dock. Min personliga åsikt är ju dock att dom inte borde dela med sig av sina kundregister till konkurenter utan det borde vara ditt eget samvete som talar. Men som sagt, jag har ingen aning.

Ifall du ljuger så uppfyller du ju inte försäkringsvillkoren för premien.

Svårt?

Tänk på att det är skillnad på om du "varit med om" en olycka eller om du har vållat en olycka.

Så länge du inte är vållande så påverkar det inte premien ö ht... :tummenupp

jupp

Tydligen hämtar dom uppgifter från varandra.
Källa:skrivbordet bredvid.

tja personligen anser inte jag med att de har med saken att göra. Jag betalar min försäkring ifall något skulle hända inte för att vara sjysst mot FB, och om man nu kört o klotat så betyder det inte att jag är villig att göra det igen.

jag skulle jag bara svarat nej.

tja personligen anser inte jag med att de har med saken att göra. Jag betalar min försäkring ifall något skulle hända inte för att vara sjysst mot FB, och om man nu kört o klotat så betyder det inte att jag är villig att göra det igen.

jag skulle jag bara svarat nej.

Med vad du anser skiter försäkringsbolagen i...
Om du vållat en trafikolycka nyligen visar det på att du är en mindre aktsam och ansvarsfull människa vilket är en större risk för försäkringsbolaget att ta in som kund, därav högre premie.

Har man vållat en olycka, får man stå sitt kast och betala lite dyrare premie något år.

Vet ej om dem har gemensam databas men dem ringer runt och kollar i alla fall. Gjorde dem med mig när min hoj blev stulen och dem skulle kolla trovärdigheten och tidigare skador hos mitt förra försäkringsbolag.
Dem kollar även här när det gäller stöld osv..

Om du vållat en trafikolycka nyligen visar det på att du är en mindre aktsam och ansvarsfull människa vilket är en större risk för försäkringsbolaget att ta in som kund, därav högre premie.

Har man vållat en olycka, får man stå sitt kast och betala lite dyrare premie något år.

Å andra sidan så skyr bränt barn elden, man kanske kör försiktigare efter en olycka och isåfall är MER lämplig som försäkringstagare...? :rolleyes:

Med tanke på hur försäkringsbolag behandlar sina kunder är jag starkt tveksam till hur öppenhjärtigt ärlig man bör vara...

Å andra sidan så skyr bränt barn elden, man kanske kör försiktigare efter en olycka och isåfall är MER lämplig som försäkringstagare...? :rolleyes:

Med tanke på hur försäkringsbolag behandlar sina kunder är jag starkt tveksam till hur öppenhjärtigt ärlig man bör vara...

Statistiskt sett; nej. Det är vissa förare som är riskbenägna.

Sedan är ju frågan om man begår något avtalsbrott om man ljuger på den frågan och de sedan får reda på det. Jag inte hur det menas med hur de behandlar sina kunder?
Klotat fett en gång redan och förmodligen fått ut hyfsat mycket ersättning, skulle FB då vara jättetacksamma att få försäkra en igen
(åååh, tack du är ju våran premiekund...)
:tummenupp:)

Logiken säger att premien borde gå upp då. Men det är ju en djävla skillnad om man orsakat något själv eller blivit påkörd.

Jag ska ringa runt och kolla upp lite försäkringspriser nu och då frågar ju vissa om man varit med om en olycka senaste året.
Och i somras så var jag just det, hojen skrotades och jag har varit på diverse behandlingar och operationer och är det fortfarande, 9 månader efteråt.

Om jag svarar nej på den frågan så ljuger ju jag, men det skiljer ungefär 20 000kr på om jag svarar ja eller nej på den frågan utifrån dom jag kollat med nyligen.
Sen kan det ju vara så att representater från diverse försäkringsbolag kanske är läskunniga och troligtvis skulle använda dina uppgifter du skriver här på Sporthoj.com...

Kan bara tala av egen erfarenhet.

Blev påkörd -08 och fick ut pengar för en ny hoj. Men det räknas inte in i min premie iom det inte var jag som var vållande och när jag tecknar ny på tex bilen så kryssar jag för att jag ej varit med om nån olycka.

Premien på hojen har tom sänkts med 3K detta året. Sänktes med 2K förra året har jag för mig.

Så som jag förstått så beror det på om du räknas som vållande eller ej till en olycka. Men som sagt, jag har ingen aning. Skriver bara det som jag har upplevt.

Du kanske fick minneslucka... efter olyckan som du inte kommer ihåg :va

Jag vet att det kollas upp, hur vet jag inte, men förmodligen finns det ett register där personnummer på förare som har orsakat en skada lagras, inga andra uppgifter kopplat till det, utan bara en röd flagga om att det personnumret har kostat något bolag pengar tidigare.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back