Filmnostalgi - Laserdisc (LD)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Någon som minns Laserdisc? Det är nu 11 år sedan Pioneer gav upp tillverkningen av det format som skulle slå ut VHS. Det visade sig dock bara gå hem i USA och Japan, medans t.ex. svenskarna inte förstod finessen med bra ljud och bild (det var väl priset som avgjorde - en bas-spelare kostade 7-8 tusen och filmerna gick loss på 350 spänn och uppåt - gissa vart månadslönen tog vägen?).

Jag dammade nyss av den 15 år gamla Laserdisc-spelaren och tittade lite på några filmer. Lone Wolf and Baby Cart (samuraj-rulle) och Pulp Fiction. Inte lika bra bild och ljud som på DVD, men det är något speciellt att hålla i de LP-stora skivorna och höra surret när de spinner upp i spelaren :) Det fina är att filmerna som förr kostade kanske en femhundring att köpa, nu kan handlas på Tradera för en tiondel. Den som fortfarande har vinylskivor till stereon, känner igen den där lite nostalgiska känslan...

Bifogat

• cld-d515.jpg
    cld-d515.jpg
    12.7 KB · Visningar: 124
  • LDDVDComparison.jpg
    LDDVDComparison.jpg
    61.1 KB · Visningar: 158
Japp... Jag hade en pioneer... Sämsta köp jag gjort då det inte dröjde länge tills dvd:n kom. Ungefär lika dåligt köp jag gjorde när jag köpte en dyr minidisk-spelare.... Strax efter kom mp3... :huvet

Jag är så gammal så jag inte trodde på försäljaren när han sa: " Vänta bara, snart kommer CD att ta över, LP är helt ute"
Jag tyckte han var jävligt dryg, men rätt det hade han.

På fysiklektionerna i gymnasiet så dammade läraren ibland av en laserdiscspelare. Enda anledningen till det var att några undervisningsfilmer låg på laserdisc. Sedan så var det några bekanta som hyrde en laserdiscbaserad karaokemaskin en gång. Men några fler erfarenheter än så har jag inte av det formatet.

Ungefär lika dåligt köp jag gjorde när jag köpte en dyr minidisk-spelare.... Strax efter kom mp3... :huvet
Jag hade också en md-spelare. Det var ju ganska häftigt. I sisådär en månad eller något. Sedan sålde jag den vidare till underpris för att jag var trött på den.

Jag är så gammal så jag inte trodde på försäljaren när han sa: " Vänta bara, snart kommer CD att ta över, LP är helt ute"
Jag tyckte han var jävligt dryg, men rätt det hade han.
Mja, vinyl har ju fått ett litet uppsving på senare år.
http://megastore.se/?catid=AUDIVINY :tummenupp

jag har en kompis som trodde stenhårt på betamax.
Den hade han kvar tills laserdisc lanserades.
Dvd hade han, men bytte till den här nya standarden som skulle rymma mera på skivorna...

Jag tror han hade MD spelare också.

jag har en kompis som trodde stenhårt på betamax.
Den hade han kvar tills laserdisc lanserades.
Dvd hade han, men bytte till den här nya standarden som skulle rymma mera på skivorna...

Jag tror han hade MD spelare också.

MD-spelare var schyssta :yoparty....tills jag förstod att jag fick spela in låtarna från andra CD-skivor :gråta

Fysisk lagringsmedia.... *nostalgi* :tungan ;)

(visst, det måste alltid sparas på en fysisk plats så sett, en server någonstans, men molnet kommer vara the shit inom några få år)

Minns när Apple fick skit för att dom plockade bort diskettenheten... bara ett litet tag senare så är det ingen som saknar den. X antal år senare "plockar dom bort" cd/dvd-enheten från en helt nylanserad "netbook"... har folk lärt sig? nope, den stora massan öser på med skit och klagomål återigen hehe

Vi startade en filmförening och körde visningar på laserdisc när jag pluggade. Underbart nörderi. Vårt dilemma var att det blev för populärt i VHS-tider så vi hade för många medlemmar. Till sist importerade vi en regionfri DVD från USA. Det kändes magiskt att allt fick rum på en skiva och inga pauser för sidbyte efter 40 min. Vilka minnen...

Var det inte någon unge i Finland som uppfann något som skulle revolutionera hela optiska diskvärlden för några år sedan?
Vad hände med det?

Var det inte någon unge i Finland som uppfann något som skulle revolutionera hela optiska diskvärlden för några år sedan?
Vad hände med det?

Nja, jag tror du menar tjejen som uppfann en komprimeringsalgoritm, den används bland annat för att komprimera e-post och annan text som ska överföras elektroniskt, men om den gick att använda till att komprimera film vet jag inte.

Coolt!
LD var för mig ett "nytt" format... hur har jag kunnat missa det??:confused:

Jag måste jaga fram en LD skiva:yoparty
(till jobbet att jävlas med kollegerna med, de begär alltid en sån där STOOR skiva av mig när de vill ha en DVD. Nu fan ska de få sin stora skiva!:näsblod)

DAT är väl det enda av dessa gamla icke mainstream format används fortfarande, tja och kanske någon MD!?

Någon här som har haft en spolbandsspelare hemma?

Vi startade en filmförening och körde visningar på laserdisc när jag pluggade. Underbart nörderi. Vårt dilemma var att det blev för populärt i VHS-tider så vi hade för många medlemmar. Till sist importerade vi en regionfri DVD från USA. Det kändes magiskt att allt fick rum på en skiva och inga pauser för sidbyte efter 40 min. Vilka minnen...

Jag körde något liknande när jag jobbade på en kemiinstitution - jag släpade med mig LD-spelaren och några filmer ett par gånger i månaden och hade film- och pubkvällar för anställda och doktorander. Den skitdyra undervisningsprojektorn användes för att få bioduk :tummenupp Fortsatte sedan med DVD när de första filmerna gick att importera (handlade via American Laser). Populärt, då ingen hade något liknande hemma... och nu köper man film på konsum och i glasskiosken.

Naturligtvis har man en spelare som läser båda sidor och cache:ar informationen i förväg så sidbyte sker omärkbart :yoparty Ja, det kostade extra - men är man tekniknörd så är man :D Dock saknar jag den lilla dosan som kunde ge CC (closed caption-text) - lär vara svår att få tag i nu.

Last edited:
Någon här som har haft en spolbandsspelare hemma?

Hade inte mindre än 16st hemma förut, från tidigt 50-tal till sent 70.

Tog mycket plats och var väl inte så där värst kul men snöar man in på något så gör man...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg